Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen Wifi i Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite sugen på att köpa en Mac Pro. Kikat runt lite och såg
till min förvåning att Wifi inte ingår som standard? Wtf!
Nu får dom väl ge sig i alla fall! Datorerna kostar multum
och så slänger dom inte med ett sketet Wifi kort i dom? =P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 21:23

Nej så är det. Köper du den på AppleStore kostar kortet 432kr exkl moms. Samma pris om du köper det löst i efterhand hos tex Macoteket.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-06 21:40

Har man Mac Pro vill man ha prestanda och då är nog inte wifi ett alternativ övht. Det räcker ju med att den är kopplad med snöre till en Airport Extreme för att köra trådlöst när man behöver det.

jorå, kör inte wifi på min "arbetsburk".
Men tycker nog ändå att dom kunde ha slängt med det
där ynka kortet för folk som vill köra wifi.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-06 21:52

Jag älskar alla underbara bortförklaringar om varför saker inte finns på macdatorer.
Nästan lite smågulligt faktiskt. Faktum är att det suger. Betalar man +20000 kr ex moms för en dator bör det finnas i, oavsett om man tycker att det är onödigt eller ej. Men Apple är bra på att ta betalt.
Jag har min fastbunden, den står liksom där den står. Fast innan körde jag trådlöst, för att jag hade telefonjacket fel och pallade inte dra kabel.

  • Medlem
  • 2009-04-06 22:22

Hade det ingått hade priset varit högre. Varför skulle det vara något att sträva efter? Vad är det som är gulligt med att inte vilja betala för vad man inte vill ha?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-07 00:25

Som sagt, Apple hade med lätthet kunnat baka in det utan att höja priset.

  • Medlem
  • 2009-04-07 12:49
Ursprungligen av Jeppe_E:

Som sagt, Apple hade med lätthet kunnat baka in det utan att höja priset.

Det är samma sak som att be dem sänka priset med befintlig konfig. Vem tror att komponenterna inte kostar nåt?

Jag skiter i vilket, köper jag en burk för 27.000 är de där extra 432 kronorna inget att yvas över. Men jag kan inte låta bli att häpnas av att man kan kräva av [Brand X] att en del saker ska ingå bara för att en produkt kostar mycket pengar.
Jag kan tycka att ABS-bromsar och antispinn ska ingå i en dyr bil för det är en säkerhetsfråga. Jag tycker också att man kan kräva att den har elhissar eftersom det är en dyr bil (och alla bilar ska kunna öppna fönstren), men jag vill inte att alla bilar ska levereras med taklucka även om den är en liten kostnad utslaget på hela bilen. Jag tycker inte heller att man kan kräva att taklucka ska ingå som gratis option.
(För resonemangets skull tar jag inga eventuella estetiska hänsyn.)

Jag tycker att det borde vara inkluderat, precis som bluetooth. Även om det är en bra arbetsdator betyder inte det att man inte kan uppskatta att slippa dra trådar överallt. Själv har jag en PowerMac G5 som inte heller har Wifi eller bluetooth. Det innebär att jag inte kan använda trådlösa mighty mouse eller trådlösa tangentborden till den. Det innebär också att jag måste dra om alla kablar där hemma för att kunna använda min PowerMac i mitt tänkta arbetsrum. Just nu har jag nämligen en AirPort Extreme som redan är placerad där jag har min xbox 360, mina nätverksdiskar och där mitt bredbandsuttag är. Man har ju inte hur många sådana som helst i en lägenhet och inte heller på alla arbetsplatser.

Bara för att man arbetar med tunga projekt betyder inte det att man måste ha jättehög överföringshastighet över ett nätverk. I så fall kan man ju lika gärna ta bort bluetooth och wifi från den dyraste iMacen i segmentet och försvara det likadant, för den är ju också en jättebra dator.

Och om det bara kostar ~500 spänn att få det installerat så tror jag inte att det kostar mer än ~150 spänn för Apple att fixa. Då är det fruktansvärt snålt.

Säkerheten!

Säkerhetsmässigt vore det en mardröm för vilken IT-avdelning som helst om var och en på kontoret kunde slå på exvis internetdelning via sitt eget wifi-kort och sedan dela ut data fritt över luften till höger och vänster. På mitt kontor (98% PC) har de till och med plockat ut cd-brännare och USB-kort på alla ritslavars windowsburkar för att förhindra spridning av data (jovisst är dom paranoida... ) Personligt trådlöst nätverksskapande i varje burk i ett 35-vånings kontorshus med massor av andra företag - skulle inte tro det!

Bluetooth är dock en annan femma då det faktiskt vore till nytta även i en trådbunden kontorsmiljö (trådlöst tgb/mus, telefonsynk osv).

Nån som förresten saknar modem i er PM G5/MP? Jag har ett inbyggt i min G5a (obligatoriskt på tidiga modeller) men det är aldrig använt. Tror ni Apple stoppade in det gratis? Det vi vi allt surt betala trots att bara en bråkdel av köparna har använt dom.

Det är möjligt att majoriteten av Apples Mac Pros kunder inte vill ha Wifi förinstallerad och att Apple har lagt ut det så i så fall för att sänka priset (?). Å andra sidan har många svårt att tro (inkl mig) att Mac Pro är så prispressad att Apple inte har råd att åtminstone ebjuda det som ett gratis tillval.

Är Mac Pros marginaler så låga? Jag vet inte, men jag kan absolut relatera till de som känner att det är snålt när burken kostar 27 000 kr som lägst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 12:12

Vad trådskaparen menar är ju förstås att eftersom datorn kostar så mycket så ska den innehålla ett Airport-kort från början. Även om jag inte ser meningen med en sådan här tråd då den inte kommer påverka Apple så håller jag med drifter7508.

Ursprungligen av acke:

...eftersom datorn kostar så mycket så ska den innehålla ett Airport-kort från början...

Och eftersom den kostar så mycket, så ska den ha minst 8 USB-portar.
Och eftersom den kostar så mycket, så ska den ha minst 8 GB minne från början.
Och eftersom den kostar så mycket, så ska det sitta hårddiskar i minst två av platserna.
Och eftersom den kostar så mycket, så ska den ha ett top-of-the-line grafikkort.
Och eftersom den kostar så mycket, så ska den ha BluRay.
Och så vidare...
Eller?

Ja, ja, jag inser att det är väsentlig skillnad i inköpskostnad på ett Wifi-kort och en massa RAM eller hårddiskar.

Men jag hoppas ändå ni förstår vad jag menar.

Varför ska just Wifi-kortet ingå? Det finns många olika grupper av användare som har önskemål om en viss funktion, men det går naturligtvis inte att tillfredsställa alla dessa önskemål, och samtidigt hålla produkten på en viss prisnivå.

Jag tror att majoriteten MacPro-köpare inte är intresserade av Wifi, antingen för att de hellre kör med tråd, eller för att det finns säkerhetsskäl som Johan skrev om tidigare.

Så varför ska något ingå, om bara en minoritet av köparna vill ha det?

Jag tror t.ex att det är betydligt fler som skulle ha glädje av fler USB-portar, än andelen MacPro-köpare som någonsin kommer att använda ett Wifi-kort.

Vi har ingen aning om Apples inköpskostnader för komponenterna. De sätter inte ett pris slumpmässigt, utan det är naturligtvis en noggrann avvägning mellan komponent- och tillverkningskostnader och vad man tror kunderna är beredda att betala för en viss specifikation.

Om fler saker hade ingått, så hade det skapats missnöjestrådar i andra riktningen i stället. Då hade folk gnällt för att de inte har nytta av den eller den funktionen.... "Varför tar de inte bort BluRay och sänker priset istället" (t.ex)

Men för tusan. Det är 2009 och wifi är standard. Apples alla andra produkter har wifi som standard.
Då borde väl ändå wifi ingå i deras "topmodell" som standard?
Personligen skiter jag fullständigt ifall jag måste pynta 500:- till på den här prisnivån.
Min synpunkt är bara att det är väldigt förvånande att Apple gjort på detta sätt.

Kan nog garantera att det sitter fler som jobbar "pro" med dessa burkar som kör wifi
än kabel här ute i landet.

Ursprungligen av drifter7508:

Kan nog garantera att det sitter fler som jobbar "pro" med dessa burkar som kör wifi än kabel här ute i landet.

Det tror inte jag. Jag "garanterar" att det är tvärtom.

Och jag undrar lite över formuleringen "här ute i landet"? Du får nog tänka lite större än bara Sverige. MacPro-konfigurationen är likadan i hela världen. "Garanterar" du att andelen Wifi-användare är större även när man tittar globalt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 13:41

Nu dras jag in i den här tråden i alla fall...
Jesper, förstår precis men nog haltar argumenten om säkerhet och att ingen använder trådlöst lite tycker jag.
Som sagt, jag har sedan länge accepterat att Apple har marginaler som ingen annan i branschen. Ett trådlöst-kort måste nog ses som standard idag. Tycker att Apple här måste tvingas att se sina marginaler naggas i kanten.

Ursprungligen av acke:

...nog haltar argumenten om säkerhet och att ingen använder trådlöst...

Vem har sagt att ingen använder trådlöst?

Jag sa bara att jag tror andelen som vill ha trådlöst i en MacPro är mindre än andelen som inte vill ha trådlöst (ett skäl till att man inte vill ha kan vara att man inte är intresserad och hellre kör med tråd, ett annat skäl kan vara säkerhet).

Jag har inte heller sagt något om hur mycket mindre andelen är. Det är kanske väldigt liten skillnad, typ 49 mot 51. Det är kanske jättestor skillnad, typ 10 mot 90. Det vet jag inte. Jag har bara sagt att jag tror andelen är mindre.

Jag har inte heller sagt något om att alla som avstår från att köra Wifi gör detta av säkerhetsskäl - men några gör det.

Och i hela resonemanget ska vi komma ihåg att vi bara pratar om andelar av MacPro-köparna nu, inte den totala andelen Mac-köpare som vill köra trådlöst.

Senast redigerat 2009-04-07 14:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 14:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vem har sagt att ingen använder trådlöst?

Jag sa bara att jag tror andelen som vill ha trådlöst i en MacPro är mindre än andelen som inte vill ha trådlöst av olika skäl (ett skäl kan vara att man inte är intresserad och hellre kör med tråd, ett annat skäl kan vara säkerhet).

Jag har inte heller sagt något om hur mycket mindre andelen är. Det är kanske väldigt liten skillnad, typ 49 mot 51. Det är kanske jättestor skillnad, typ 10 mot 90. Det vet jag inte. Jag har bara sagt att jag tror andelen är mindre.

Jag har inte heller sagt något om att alla som avstår från att köra Wifi gör detta av säkerhetsskäl - men några gör det.

Och i hela resonemanget ska vi komma ihåg att vi bara pratar om andelar av MacPro-köparna nu, inte den totala andelen Mac-köpare som vill köra trådlöst.

Mycket fet text där du. Någon är igång idag. I like it!
Allt för att jag slarvigt skrev "ingen" och inte satte punkt efter att jag förstår. "men nog haltar argumenten om säkerhet och att ingen använder trådlöst" var riktat allmänt och inte mot dig. Men resten av vad jag säger håller jag fast vid.

Ursprungligen av acke:

...var riktat allmänt och inte mot dig.

Jo, men varken jag eller någon annan har påstått att "ingen använder trådlöst". Så jag förstår inte hur ett argument kan halta, när det inte finns någon som har använt det argumentet. Jag gillar inte när man lägger ord i folks mun på det sättet - spelar ingen roll om det är min mun eller någon allmän mun.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 21:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men varken jag eller någon annan har påstått att "ingen använder trådlöst". Så jag förstår inte hur ett argument kan halta, när det inte finns någon som har använt det argumentet. Jag gillar inte när man lägger ord i folks mun på det sättet - spelar ingen roll om det är min mun eller någon allmän mun.

Som sagt, slarvigt skrivet.

Ursprungligen av Baron:

Och vad som är standard är ju helt meningslöst så länge vi jämför Apple med andra. Apple är ju inte kända för sitt standardiserade sätt att bestycka sina produkter... Minns när diskettstationerna försvann. Eller iPhones avsaknad av MMS. Firewire istf USB2. ADC-kontakten.

Är inte en del av Apples charm att de inte alltid håller sig till vad som är standard.

Men hallå. Det där håller juuuuu inte.

Jag ger mig nu i den här tråden.

  • Medlem
  • 2009-04-07 22:28
Ursprungligen av acke:

Men hallå. Det där håller juuuuu inte.

Joho!

Ursprungligen av Baron:

Joho!

Nähä!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-08 08:56
Ursprungligen av henkebarn:

Nähä!

Joho!

  • Medlem
  • 2009-04-07 18:52

Och vad som är standard är ju helt meningslöst så länge vi jämför Apple med andra. Apple är ju inte kända för sitt standardiserade sätt att bestycka sina produkter... Minns när diskettstationerna försvann. Eller iPhones avsaknad av MMS. Firewire istf USB2. ADC-kontakten.

Är inte en del av Apples charm att de inte alltid håller sig till vad som är standard.

  • Medlem
  • 2009-04-14 14:47

Hjälp!

Jag behöver trådlöst till min MacPro (2008), MEN på applestore så säljs det inte separat.

På Macoteket så säljer dom de inte utan att också göra en installation för 299kr... så kostnaden blir totalt 436kr+299+moms... OCH jag måste släpa min Macpro till Sundbyberg, vänta typ i 2 dagar innan det är klart.... skandalöst.

Hur svårt kan det vara att installera själv?

Någon som vet var jag kan köpa ett nätverkskort till MacPro löst?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-14 16:02

Jag köpte mitt från Kullanders i Malmö. Det är enkelt (men lite pilligt ändå) att montera och det finns lite olika inkopplingssätt med de olika fördragna kablarna. Finns fina guider på nätet att följa.

  • Medlem
  • 2009-04-14 16:28

tack!

Någon som vet ett ställe i Stockholm?

Ursprungligen av oee:

Någon som vet ett ställe i Stockholm?

http://www.apple.com/se/buy/locator/

  • Medlem
  • 2009-04-15 09:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har ringt runt till ett flertal, och de vägrar sälja wifi löst. De säger att de kan förlora tillståndet att sälja apple produkter då.... och att garantin inte gäller... Men jag har ingen garanti kvar på min Macpro 2008, så jag skulle helst göra det själv... hur svårt kan det vara?

Jag tycker det är skitdåligt av apple att inte inkludera Wifi i Macpro när de sen tvingar en att pröjsa för installation och joxa med att lämna in datorn för att installation...

Dåligt apple...

Ska se om jag hittar någon som säljer wifi "under disk" i Stockholm , eller så får jag beställa från Malmö...

Så alla ni som ska köpa Mac pro, mitt tips är att pröjsa lite extra för att trycka i wifi även om ni inte behöver det just nu... jag trodde aldrig jag skulle behöva använda wifi, men så sitter man där ute hos kund och kan inte dra 25 meter sladd genom hela lokalen...

Det finns ju alternativ till det interna Wifi-kortet - det finns USB-lösningar också.

Det finns många trådar om detta redan, så vi ska inte diskutera det i den här tråden.

Men här är en länk att börja med: http://www.planex.se/webshop/?mod=cat&cat_id=2

Bevaka tråden