Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra "bildskärms-död" iBook åtkomlig via ssh och vnc

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-05 19:11

Hej.

Ett problem för en mästerdetektiv?
Jag har en iBook G3 vars bildskärmskort har pajat (det hände sisådär 4 ggr innan garantin gick ut, några av er kanske känner till fenomenet med den generationen av iBooks). Så jag kan inte kommunicera med datorn direkt via det normala grafiska gränssnittet. Däremot kan man logga in på den från en annan Mac och läsa och skriva filer till/från hårddisken. Nu skulle jag vilja sätta igång vnc på den för att kunna använda den som en "riktig" dator genom fjärrstyrning från en annan dator. iBooken har 10.4.11 så i princip borde det gå att fixa, frågan är bara hur. Varken ssh eller vnc är aktiverade i nuläget så man måste antagligen ändra i någon av de många inställningsfilerna för att först tillåta ssh, sedan logga in från Terminal på en annan dator och sedan ge något magiskt Darwin-kommando som aktiverar vnc.

Är det någon som kan säga hur man gör detta?
Tacksam för tips.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-05 19:52

Har inte så mycket koll på gamla G3or men på nyare borde du kunna göra så här:

Har du en annan mac (powerpc) tillgänglig?

Starta isåfall iBooken i firewire läge och boota en annan mac från iBookens hårddisk.

Har du i värsta fall bara en PC att tillgå KANSKE du kan använda dig av PearPC och iBookens hårddisk monterad i PC'n.

Finns kanske någon som har en simplare lösning på problemet?

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-05 19:58
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-05 21:53

Csoft,

jag har som sagt inga problem med att komma åt innehållet på hårddisken. Vad jag vill göra är att få iBooken att jobba själv.

genell,

jag är inte så insatt i det här med terminalkommandon. Men det ser ut som at fjärrdatorn måste acceptera ssh-anslutning för att man skall kunna använda de kommandon som beskrivs. Nu är "remote login" inte "enabled" på iBooken. Vad kan man göra för att ändra det?

VNC

First of all, some utility commands to help launch and kill the VNC server - I'm using OSXVnc here. I call this one startvnc: #!/bin/sh
/Applications/OSXvnc.app/OSXvnc-server -rfbport 5901 \
> ~/Library/Logs/OSXvnc-server.log 2>&1 &
And its friend, stopvnc: #!/bin/sh
killall OSXvnc-server
Save these two, make them executable, and put them in your path (I use tcsh with Athena initialization setup, so ~/bin works nicely). Now you need to get the sshd server to forward the connection. To do this, you forward local port 5901 to some port on the machine you're SSHing in from. Port 5901 on that machine would be fine: % ssh -X -L 5901:127.0.0.1:5901
This way, you can connect on the machine you SSH from to the local port 5901, and get your remote machine's (encrypted + tunneled) VNC connection. If you also use the -C switch for ssh, the X11, VNC and terminal setup will be compressed! In combination with screen (see other hints here), this is a really powerful, but secure setup.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-05 22:16
Ursprungligen av danbae:

Csoft,

jag har som sagt inga problem med att komma åt innehållet på hårddisken. Vad jag vill göra är att få iBooken att jobba själv.

Tror du missuppfattar, du ska använda iBookens HD som startskiva när du kopplar in den i en annan mac. På så sätt kan du göra inställningar i systemet, starta vnc, m.m.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-05 22:47
Ursprungligen av Peth:

Tror du missuppfattar, du ska använda iBookens HD som startskiva när du kopplar in den i en annan mac. På så sätt kan du göra inställningar i systemet, starta vnc, m.m.

Precis så var min tanke.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-05 23:28

Csoft & Peth,

Aha. Tack för tipset. Återkommer när jag har fått tag på en FW kabel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-06 19:34

Jaha, FW-sladden inkopplad och iBookens hårddisk ligger på min nya MacBook Pros skrivbord som en snygg brandgul ikon. SFSG. Men - nu då?? Jag trodde att man skulle kunna välja iBooken som startenhet i Systeminställningen "Startskiva". Men inte. Där finns bara min nya dators system och "Network Startup". Så vad har jag nu missat? Min nya dator är Intel, 10.5.6.

Aj fan, Csoft, du skrev "powerpc". Funkar det inte med Intel?? Är det där det skiter sig?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-06 21:06
Ursprungligen av danbae:

Jaha, FW-sladden inkopplad och iBookens hårddisk ligger på min nya MacBook Pros skrivbord som en snygg brandgul ikon. SFSG. Men - nu då?? Jag trodde att man skulle kunna välja iBooken som startenhet i Systeminställningen "Startskiva". Men inte. Där finns bara min nya dators system och "Network Startup". Så vad har jag nu missat? Min nya dator är Intel, 10.5.6.

Aj fan, Csoft, du skrev "powerpc". Funkar det inte med Intel?? Är det där det skiter sig?

Japp det är där det skiter sig! Måste vara PowerPC tyvärr.

Men det borde gå ganska smidigt att ändra i någon plist fil för att aktivera ssh / vnc / remote desktop.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-07 07:41

Csoft

Citat:

…Men det borde gå ganska smidigt att ändra i någon plist fil för att aktivera ssh / vnc / remote desktop.

Smidigt för en veteran som du kanske, men jag har redan letat mig tokig efter de där filerna + begripit nada när jag läst dem som haft lovande namn. Jag lånar hem en PowerPC istället, inga problem. Återkommer med nästa kapitel inom kort...

Förresten, tack till dig Csoft och till Peth för att ni upplyste den okunnige.

Senast redigerat 2009-04-07 11:26
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-08 00:25

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-08 10:46

Happy End

Hej igen.

FireWire-tricket funkade som utlovat när jag kopplade in en iBook G4. För den som är lika lite insatt som jag var från början tar jag hela proceduren:

1. Koppla en PowerPC till den "bildskärms-döda" iBooken via FireWire. Starta om den "bildskärms-döda" iBooken i Target Mode (tryck ner T under omstart)

2. I Systeminställningar på den "friska" datorn, välj "Startskiva" och där väljer man den den "bildskärms-döda" iBookens system som startenhet.

3. Starta om den "friska" datorn. Logga in med den "sjuka" datorns anv. och lösenord.

4. Ändra i Systeminställningars Fildelning så att Personlig Fildelning, Fjärråtkomst (Remote Login) och/eller Apple Remote Desktop/Skärmdelning aktiveras, efter behov.

5. Ställ tillbaka startenheten under "Startskiva" till den "friska" datorns system. Starta om den "friska" datorn.

6. "Mata ut" den "sjuka" datorn (ligger som FireWire-enhet i Finder). Stäng av den och starta igen. Nu kan man logga in mha ssh, vnc/Apple Remote Desktop eller afp.

---

Jag lyckades t o m få en gammal "dasslocks"-iBook under system 9.2.1 att fungera som terminal till den "bildskärms-döda" iBooken. På dasslocket använde jag en vnc-klient, VNCViewer 3.3.3 från

http://netmath.uiuc.edu/vnc/

nerladdningsadress: http://netmath.uiuc.edu/vnc/vnc-3.3.3beta2_ppc_mac.sit

Den kunde inte ansluta till systemets egen vnc-server (dvs Skärmdelning/Apple Remote Desktop) på den "bildskärms-döda" iBooken men när jag installerade en tredjeparts vnc-server, osxvnc på den, och ställde in den på port 5901 (5900 var ju redan upptaget av systemets vnc-server) så kunde jag faktiskt ansluta från dasslocket med VNCViewer. Jag använde version 1.33 av osxvnc från

http://voxel.dl.sourceforge.net/sourceforge/osxvnc/OSXvnc1.33.dmg

men det finns nyare versioner, t ex Vine 3.0

http://www.testplant.com//downloads/Vine3.0.dmg

Dock har jag ännu inte testat om Vine fungerar med min dasslocks-konfiguration...

Tja den här sista biten kanske tar diskussionen in i ett annat område så att posten borde flyttas. Ni veteraner vet säkert hur det är med det. Och konfigurationen som jag beskrivit här ovan är tillkommen genom trial-and-error, så ni kanske kan ge tips på en smidigare variant. För stunden funkar det för mig iaf. Över förväntan!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-08 16:15

Kul att det gick vägen! Jag tror svaret ligger bra här till dom som sedan använder sökfunktionen!

Det enda jag kan se att man kanske kan göra smidigare är att hålla nere 'alt' (eller var det Opt på powerpc?) och välja startskiva direkt vid uppstart.

Välkommen till 99.se förresten.

1
Bevaka tråden