Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook till tv?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Avesta
  • 2009-01-24 18:18

Jag ska till att beställa en ny macbook unibody nu. Vad behöver jag köpa för att kunna koppla den till tvn och få så bra bildkvalite som möjligt. Tvn är en Sony KDL-40V4000 med VGA-ingång och HDMI-ingång.

Mvh Mats

Mini display port -> DVI, och sedan DVI -> HDMI.

Plus kablage för ljudet. En y-kabel från röd/vit till 3,5mm minitele brukar passa i de flesta fall. Kanske har din TV toslink för digitalt ljud?

  • Medlem
  • Avesta
  • 2009-01-24 20:16

Tack för ett snabbt och bra svar Nu har jag beställt och är 13 lök fattigare :/ Har väntat på att köpa en macbook två år nu..men den som väntar på nåt gott

Trevligt!

Jag kollade upp vad din TV har för interface för ljud. Ingen toslink vad jag kan se, så det blir precis vad jag skrev; en 3,5mm -> röd/vit.

På baksidan av din TV finns det en HDMI-port, och bredvid den bör det sitta just en röd/vit-kontakt. Den kombineras med HDMI för en komplett AV-kanal.

Hej
Jag är också ägare till en sådan MacBook och undrar när det kommer att komma mini-displayport till hdmi kablar så man slipper alla dessa övergångar.
Tekniken är ju licensfri om jag inte missuppfattat något så vad är det tillverkarna väntar på? Apple säljer ju bra med MacBookar så marknad borde ju finnas?

/Viktor

Ingen som vet varför det dröjer med externa tillverkare av mini-displayport produkter?
Någon som fått bekräftat ifall MacBooken sänder ut ljud via porten eller ej?

/Viktor

MDP skickar inte ljud., därav ingen HDMI kabel.
DVI är också digital så bilden blir lika bra som med HDMI.

Bazzie:
Har du någon källa på det? En adapter till HDMI har väl inte släppts än så det är väl svårt att testa?

Dock tacksam för ditt svar

/Viktor

Ursprungligen av Kindergarten:

Bazzie:
Har du någon källa på det? En adapter till HDMI har väl inte släppts än så det är väl svårt att testa?

Dock tacksam för ditt svar

/Viktor

Källa till vad? Att det inte skickat ljud? DVI kan inte skicka ljud och kommer aldrig kunna heller så. en MDP -> DVI -> DVI-HDMI kabel kan omöjligt skicka ljud!
Däremot så kan MDP -> HDMI kabel (inte släppt än)säkert skicka ljud om? Vet inte hur apple tänkt där men MDP ska nog kunna skicka ljud i framtiden.

Eller menar du bilden? DVI och HDMI skickar likadana digitala signaler så ja bilden blir inte bättre med HDMI.

Ursprungligen av bazzie:

Källa till vad? Att det inte skickat ljud? DVI kan inte skicka ljud och kommer aldrig kunna heller så. en MDP -> DVI -> DVI-HDMI kabel kan omöjligt skicka ljud!
Däremot så kan MDP -> HDMI kabel (inte släppt än)säkert skicka ljud om? Vet inte hur apple tänkt där men MDP ska nog kunna skicka ljud i framtiden.

Eller menar du bilden? DVI och HDMI skickar likadana digitala signaler så ja bilden blir inte bättre med HDMI.

Självklart kan inte DVI skicka ljud, det jag frågade efter vad MDP -> HDMI även kunde leverera ljud. En sådan adapter är ju tillgänglig i USA nu. (http://www.monoprice.com/products/notify.asp?c_id=104&cp_id=10428&cs_id=1042802&p_id=5311)

Vore intressant att veta då det är avgörande för valet av kabel-kablar till TV/Reciver.

/Viktor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 16:32

Mini DisplayPort som teknik har möjligheten att skicka ljud, men de kontakter som nu sitter i Apples datorer skickar ej ljud.

Det enda som skiljer den nya Mini DisplayPort-HDMI-adaptern från Apples Mini DisplayPort-DVI-adapter är således i stort sett formfaktorn på kontakten. HDMI och DVI är samma bildsignal så det blir ingen skillnad om du tar MDP-DVI och sen DVI-HDMI, mot om du hittar en MDP-HDMI direkt.

Jag skulle ha satsat på den vanliga MDP-DVI-adaptern, för med den får du dels möjligheten att gå vidare till HDMI och dels möjligheten att enkelt koppla in en DVI-skärm, -projektor eller -TV.

I vilket fall som helst kommer du att behöva en 3,5 mm-RCA om du ska koppla in ljudet i TVn eller i en vanlig förstärkare, alternativt en 3,5 mm-Toslink om du har en digital surroundförstärkare som du ska koppla in ljudet i.

1
Bevaka tråden