Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Iphone prata?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på men en application till Iphone och till applicationen skulle jag behöva ha tillgång till rösten som Mac coh Ipod Shuffle har. Vet någon om den finns för Iphone också?

Inte än i alla fall. Om jag inte har helt fel så skapas rösterna till iPod Shuffle i iTunes vid synk, så det är inte inbyggd talsyntes i Shufflen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-06 13:43

Ah! Så måste det ju gå till, smart. Någon som vet hur man genererar en fil med talsyntes med bara MacOS X + iTunes? Givetvis kan man spela in datorn till vad som helst och sedan spela in detta från vad som helst (kassettdäck, MD, DAT, etc) tillbaka med t ex Audacity.... men fräckt om macen klarar att göra en ljudfil själv.

Ursprungligen av PF:

Ah! Så måste det ju gå till, smart. Någon som vet hur man genererar en fil med talsyntes med bara MacOS X + iTunes? Givetvis kan man spela in datorn till vad som helst och sedan spela in detta från vad som helst (kassettdäck, MD, DAT, etc) tillbaka med t ex Audacity.... men fräckt om macen klarar att göra en ljudfil själv.

Om man vill använda Svenska röster så får man köpa t.ex Ghostreader. Då får man automatiskt funktionen att spara som ljudfil och funkar för alla röster i datorn.
Men som med allt annat i denna licenstokiga värld så finns det restriktioner för i vilka sammanhang man får använda rösten.

Det ryktas om att Apple kommer att lägga in Svenskt talsyntes (ett av flera nya språk) i Snow Leopard, så då ökar även chansen att det även byggs in iPhone OS 3.0.

Källa: http://www.siliconrumors.com/articles/2009/04/05/snow-leopard-introduce-multi-language-speech-synthesis

NSSpeechSynthesizer är vad du använder för att inifrån ett Cocoa-program köra talsyntes...

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

NSSpeechSynthesizer är vad du använder för att inifrån ett Cocoa-program köra talsyntes...

Så om jag använder mig av NSSpeechSynthesizer kan Iphone säga exempel "Hello World"? Vet att det fungerar i OSX men gör det verkligen det i Iphone?

Ursprungligen av techworld:

Så om jag använder mig av NSSpeechSynthesizer kan Iphone säga exempel "Hello World"? Vet att det fungerar i OSX men gör det verkligen det i Iphone?

Nej, det tror jag inte, men jag tyckte du även frågade om hur man gör det i Mac OS X.

Svensk talsyntes vore förresten toppen. Hoppas, hoppas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 22:43

Jag har extremt svårt att tro att det inte kommer i och med Mac OS X 10.6. Redan mer eller mindre utvecklat. Bara att "klistra in" i Mac OS X.

Jag får hoppas att det kommer inom en snar framtid, skulle vara en ganska bra funktion i min app.

1
Bevaka tråden