Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder frågetecknet i Finder?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 12:14

Jag har bytt dator, nya MacBook (vilken chock med borttagna FireWire) och flyttat över innehållet från gamla datorn via Time Machine. Nu visar sig hela tiden i verktygsfältet i Finder ett stort grått frågetecken som när jag klickar på det svarar med en pop up: "Objektet kan inte hittas". Det verkar inte påverka datorns funktion, men vad i hela friden är det? Och hur får jag bort det?

Jag bröt ut ditt inlägg till en egen tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

Nytt inlägg = Nytt inlägg i befintlig tråd
Ny diskussion = Ny diskussion/tråd

/Mod

Ursprungligen av Gorberg:

Nu visar sig hela tiden i verktygsfältet i Finder ett stort grått frågetecken...

Vad menar du med "Verktygsfältet"?

Menar du i vänsterkolumnen i Finder-fönstret?
Eller menar du kanske Dock?
Eller något helt annat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 13:10

Jag tror han menar i Dock. Det har och göra med att Mac OS X inte längre hittar programmet. Påverkar inte datorn negativ. Lösningen är att du drar ned programmet till Dock igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 13:28

Drag bort frågetecknet från dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 14:31

Frågetecknet i bild

Frågetecknet ligger inte i Dock utan i Verktygsfältet. Se bifogade bild. Kan inte dras bort.

Det kan dras bort men du får vila med pekaren på den med musknappen intryckt en stund, typ 1-2 sek eller så. Eller så håller du ner CTRL och klickar på den (kallas även för högerklicka om du har en mus med två knappar) så dyker det upp en liten meny i vilken du kan välja fantastiska saker som tex tag bort eller anpassa verktygsfältet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 16:15

Tack

En får tacka. Gick ju alldeles geschwindt. Undrar bara hur det kom dit och vad det fyller för funktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 16:20
Ursprungligen av Gorberg:

En får tacka. Gick ju alldeles geschwindt. Undrar bara hur det kom dit och vad det fyller för funktion.

Man kan dra vilket föremål som helst till verktygsfältet, så har man alltid ett tillgängligt alias där. Det fungerar precis som sidofältet eller Dock.
Om föremålet du har (av misstag?) dragit dit inte längre finns kvar, syns där ett frågetecken.

I denna tråd visar jag på en kul grej som du kan göra med verktygsraden - att lägga Applescript i den.

http://www.99.se/grafisk-produktion/247686-applescript-foer-att-processa-bilder-till-bestaemda-bredder-foer-tex-bloggar-tryck-mm.html

Du kan även som Rajje säger lägga vilket program, mapp, dokument som helst i den verktygsraden, men tänk på att vila ikonen någon sekund extra tills du ser att det händer något innan du släpper den. En film som visar detta finns i slutet på denna artikel på min site om Applescript:

http://applescript.intelligentmammals.se/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=47

(Det finns en svensk flagga).

Anledningen att lägga saker i verktygsraden istället för dockan är att de då ligger en smula närmare för att göra saker som tex att dra och släppa ett dokument på ikonen för ett program för att öppna dokumentet med just det programmet, istället för det program som det öppnas med om man dubbelklickar på det.

1
Bevaka tråden