Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash vs HTML 5

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 18:39

Hejsan!

Jag går en musik/medieproduktionslinje och har börjat kika lite på Flash. Främst sysslar vi med ljudproduktion, men även om flash är en bisyssla så är det ändå väldigt trevligt. Nu till min fråga: Om man ska satsa lite mer, är det Flash och ActionScript man ska läsa på om, eller är det kommande HTML5 som kommer gälla, eller kanske något helt annat? Kommer Flashutveckling finnas med på kartan om några år eller vad ska man satsa på? Värt att nämna är att det vore roligt att kunna skapa applikationer inte enbart för webb, kanske informationskiosker eller annat informations/multimediematerial, vad ska man då använda istället? Eller är webb nummer ett idag ändå?

Många frågor, men tacksam för svar

  • Oregistrerad
  • 2009-04-04 19:37

Eftersom HTML 5 inte är en standard ännu och inte finns i någon browser, förutom beta versioner (Safari inkluderad) så lär det väl ta en sådär 15 år innan Internet Explorer anpassar sig (IE 8 har det inte)

Jag tror du har mycket större nytta av flash, eller kanske Flex som är riktigt trevligt då du kan skapa applikationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 19:46

Ok, tackar för svar. Hur "framtidssäkert" tror du Flash och Flex är? Vad gäller för Flex? Är det ActionScript där också eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 19:46

Förresten, studiox, känner du till nysläppet av Adobes Director (motsvarande Macromedias gamla) och vet vad som skiljer det och Flash?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 21:03

jag tror att Flash, Flex, Air och CS4 me Flash Catalyst är en sida
Sen tror jag att ajax ligger på den andra inom överskådlig framtid.
Bra flashsnubbar är det ont om

Flex bygger på ActionScript, så det får du "gratis" om du lär dig Flash så att säga.

Men HTML5 och Flash är två helt olika saker, det är verkligen äpplen och päron du väljer mellan. Och varför välja? Det är en enda stor soppa alltihopa ändå, och allt går att kombinera. Som Tangen säger så är det ont om bra flash-utvecklare, men låt det inte bli det enda du lär dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 19:36

Ok... Men hur ser det ut, kommer det att finnas någon marknad för Flashapplikationer om säg 5 år, eller kommer Flash och dess teknik att ses som något onödigt och klumpigt (som kräver insticksmoduler osv) och som något som ändå går att lösa på annat och enklare vis? Det är de argument som jag hört emot Flash

Om du lär dig programmera actionscript på "rätt" sätt får du en bra och framtidssäker förståelse för programmering, och den kan du ha nytta av vilket språk du än skriver i.

Min personliga övertygelse är att det inte kommer bli "ute" med flash på fem år eftersom plattformen och communityt utvecklas sjukt mycket hela tiden.

Actionscript börjar dessutom bli väldigt avancerat, vilket gör att det inte alls är begränsat till det som "vanliga" datoranvändare förknippar med flash(ett segt aftonbladet.se), utan snarare breddas hela tiden.
Insticksmodulargumentet håller inte riktigt då över 98% idag sitter på flashplayer 9, ca 50% av dagens datoranvändare(på det som räknas till "mature markets") sitter med flashplayer 10 som lanserades i december, så det verkar inte som att folk tycker det är så jobbigt att installera.

Det är dessutom SJUKT KUL att jobba med
Det är klart du ska satsa på att lära dig flash och flex!

Det var mina (lätt färgade) 5 cent.

5 år är väldigt lång tid inom webbvärlden, iaf enligt min bild av den. Även om Flash/ActionScript finns kvar om 5 år så lär det ha utvecklats en hel del från hur det ser ut idag. Det martin wijk skriver om, förståelsen för programmering, är värt mycket mer än att kunna ett specifikt språk utan och innan. På så sätt blir det lättare att hänga med i utvecklingen, vilken kommer att fortsätta vare sig man vill eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-06 20:04

Flash har nu funnits i cirka 12 år och är som sagt väldigt utbrett. Jag tror definitivt att det, och behovet att kunna det, kommer att finnas även 5 år framåt i tiden.

1
Bevaka tråden