Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini mediacenter á 2009

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-04-05 22:23

Hejsan

Jag har nu plöjt mig igenom en mängd trådar i min jakt efter nödvändig information för att få ut maximalt av min inköpta mini, köpte begagnad idag.

Mitt hem kommer att se ut som följer.
* Nyvarande tv, Panasonic th-42pz70ea http://www.dooyoo.co.uk/television/panasonic-th-42pz70ea/
* Mac Mini, dual core, som mediaburk
* En server i hallen, där musik, film, bilder osv kommer att ligga.
* En macbook

1. Vad är det för kablar jag behöver? Vad jag har förstått så behöver jag någon form av adapter, eller flera, för att få det att funka.

2. Förslag på trådlöst tangentbord?(gärna med integrerad styrplatta så jag slipper mus)

3. Hur ska jag göra för att få itunes att förstå att musiken ligger på servern? Kommer man att kunna hålla både mac-mini och min macbook´s itunes automatiskt uppdaterade på nya musikfiler som jag lagt in på servern? Kort och gott, hur ska jag få macbook och mini´n att lira på "samma" itunes.

Tacksam för svar!
/Stefan

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-05 22:47

1) DVI till teven (förutsatt att den har DVI-ingång). Optisk ljudkabel 3,5mm till toslink (inte vanlig 3,5mm hörlursplugg, utan just optisk). Förutsätter att du har optisk ingång på din stärkare. Annars vanlig 3,5mm till 2x RCA

2) Apples blåtand är grymt smidigt. Dock ingen platta.

3) Berätta för itunes var katalogen ligger (itunes>inställningar>avancerat. Bocka ur kopiera filer till mappen itunes music... Dock vet jag inte hur man får in låtar som är importerade av annan dator. Men det finns säkert någon här som är en fena på detta.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-06 11:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-06 12:11

Jag skulle vilja rekommendera firefly istället (http://www.fireflymediaserver.org)..
Firefly söker själv av dina filer och delar ut biblioteket över nätverket, det gör att du endast dumpa filerna i vald katalog på serven..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-04-07 11:05

Stort tack för all hjälp. Jag köpte mig en hdmi adapter och det funkade kalas. Tills dess att jag uppdaterade burken genom programuppdateringen, då blev hela bilden "grynig" som att försöka läsa på skärmen när man e galet full.
Något förslag på åtgärd?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-07 12:36

Kolla så att skärmupplösningen överensstmmer med vad som är native på skärmen.

1
Bevaka tråden