Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkla, roliga, ej krävande spel ???

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-29 14:36

Satt och lattjade lite med MacMame och testade alla roliga spel som fanns på arkadmaskinerna under 80-talet. Försökte sedan leta upp liknande, nyare spel gjorda för macen, men fann inga bra. Ska det vara så svårt att göra enkla men bra spel utan en massa lull-lull? Kan inte ni tipsa om lite bra spel som funkar i OS X. Har ju bara 8mb videominne på mitt rage mobility i min Tibook 400.

/F

  • Oregistrerad
  • 2003-03-29 14:59

Vad är, hur funkar MacMame och vilka spel finns det?

MacMame och andra emulatorer för Mac: http://www.emulation.net/

  • Medlem
  • 2003-03-29 15:51

Hittade ett spel som föll mig i smaken. Det heter Pockettanks och finns i version 1.0b. Påminner mycket om gamla "tanks" (tror det hette så) men samtidigt ganska mycket om Worms med. Ett jättetrevligt lir - precis i min smak. Ta hem, ta hem.. =D Det är typ sådana här enkla, men skitroliga spel jag är ute efter...

http://www.macgamefiles.com/detail.php?item=17572

/fredrik

  • Medlem
  • 2003-03-29 16:38

Någon som vet vad den Mac OS 9-kompatibla varianten av "Crystal quest" heter?
(och då inte det ap-fula "space debris", det skall finnas någon annan variant också?)
Det är för övrigt ett helt underbart spel, jag som ljud-nörd tycker ljuden är halva behållningen... Men i nian blir det aningen hastigt och ljudet funkar inte längre... På min gamla PB 540c med system 7.5.3 funkar det fint - lägger man spelet utanför sin mapp får man dessutom en härlig kakafoni av feta fyrkantsvågs-blippar och bloppar... Helt underbart!

  • Medlem
  • 2003-03-29 19:11

Jag önskar ju gärna att någon programmerare satte tänderna i gamla Marble Madness och gjorde om det för OS X. Det finns ju iofs MarbleBlast redan, men jag hade tänkt mig något enklare, mer som orginalet. När jag ändå är i efterlysningstagen så drämmer jag även till med en önskan om ett enkelt med skitkul bilspel som t e x OutRun *ryser* mmmm....välbehag.

Naa-na-na-na-naaa-naaa Naaa Naaa Naaa...
*Nynnar spelets melodi...*

/F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
När jag ändå är i efterlysningstagen så drämmer jag även till med en önskan om ett enkelt med skitkul bilspel som t e x OutRun

OutRun kan du ju köra i MacMame!

/Göran

  • Medlem
  • Gotland
  • 2003-04-03 13:08

Här finns det massor av mac "grajs". förmodligen är det bara grejer till
Mac OS 9 och neråt.
http://macware.erehwon.org/by_name01.html

Jag har en gammal version av MacMAME med några klassiker, men när jag senast var på jakt efter lite mer spel till den så ledsnade jag. För varje fil man lyckas hitta måste man ge en massa löften om att man äger en likadan apparat som filen emulerar. Är det fortfarande likadant? Jag förstår att det är de gamla vanliga copyrightfrågorna, men är verkligen inga av spelen frisläppta?

På avdelningen småspel:

Mitt påskspel, MacÄggaschack, som syntes i senaste Ny Teknik, finns nu i OSX-version.

MacÄggaschack

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-04-17 12:29

EV Nova är ett riktigt skoj spel som funkar i OSX utan alltför höga krav...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-17 14:23

Quake 1 måste ju bara nämnas i sammanhanget. Grävde fram det häromdan och blev imponerad över hur bra det står sig. Funkar utmärkt även på äldre datorer. Dock inte något vidare med styrplatta.
En annan favorit är Risk II, och då multiplayervarianten.

dubbelmoral är inte så krävande

  • Medlem
  • 2003-04-17 20:34

Hur får man tag på dubbelmoral? Hade det på en performa 450 i urtiden och älskade det!

Snood är ett litet spel jag inte skulle kunna lev utan!

www.snood.com

  • Oregistrerad
  • 2003-04-17 20:51

Quake 1 och System's Twilight är bland det finaste man kan spela

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-04-18 00:11

Nostalgispel kan tankas här...

"ERNIE - Pank i Bayonne" från -97...!!!

Kasta tomater på Arnold...lura Mamma Packer... tvätta De Soton på tid...
Och i sann Sid Fernwilter-anda bygger spelet på att man fuskar så mycket som möjligt...

  • Medlem
  • 2003-04-18 00:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av oskich
Nostalgispel kan tankas här...

Tack oskich! Suveränt!

jag fick dubbelmoral av en kompis. jag försökte söka efter det men det gav inga träffar.

  • Medlem
  • 2003-04-18 02:24

Hmmm, vet du om det är ett gratis spel? Det var till Lundakarnevalen 1994 va? Om det inte är en massa kåpyrajt osv så får du gärna maila det till mig!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
"ERNIE - Pank i Bayonne" från -97...!!!

Kasta tomater på Arnold...lura Mamma Packer... tvätta De Soton på tid...
Och i sann Sid Fernwilter-anda bygger spelet på att man fuskar så mycket som möjligt...

Var i all världen får man tag på det? Satt och läste en gammal Larson och såg en annons för spelet och har velat ha det sen dess.

/J

Ett vanligt tetris är bra på att lima fast någon vid datorn.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Var i all världen får man tag på det? Satt och läste en gammal Larson och såg en annons för spelet och har velat ha det sen dess.

/J

Spelet är producerat av ett norskt företag som heter Norsk Strek AS, och utgivet av Bonnier Multimedia, men det är allt jag kan upptäcka på kartongen/CD-n...
Det är möjligt att Atlantic Förlags AB eller Medströms kan skaka fram ett ex (08-6720366)

1
Bevaka tråden