Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte alla minnen med mig?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla barn i början, så även jag då det gäller Linux. Har kanske inte undgått någon att jag nu har har migrerat en liten bit. Körde Terminalnens free -m och är lite frågande då den uppger att jag för mina 2 inköpta 2GB stickor bara skulle ha 3258MB - borde det inte vara 4096MB - kan det vara så att ett minne inte funkar på rätt sätt och hur vet jag isåfall vilket minne som det då är frågan om... förmodar att Inet har garanti men jag vill ju gärna veta felkällan. Just nu uppfattar jag det som att jag skulle ha ETT OCH ETT HALVT FUNGERANDE MINNE. ( Kanske en ny innebörd av att ha tappat minnet ). Kan man i Ubuntu se detta grafiskt vilket minne som spökar för mig.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-04 18:08

Detta låter som om du skulle köra ett 32bitars kärna och inte en 64bitar.
Det bör gå att lösa antingen genom att köra in en AMD64-kärna. En kärna kompilerad för att hantera PAE för 32bitar fungerar säkert också för att hitta allt minne, och det bryter inte systemets bibliotek heller.

Phu... överkurs men du kan ha rätt i detta. Jag frågade jobbarkompisen som byggde & installerade om det var 64Bitars och han såg ut som ett frågetecken. Han hade fått senaste Ubuntu av mig och jag utgick ifrån att detta var 64Bitars även fast själva skivan varken nämner 64 eller 32Bitars, det är deras "Ubuntu 8.10 Desktop Edition". Är det ett paket som jag ska leta efter och den vägen uppgradera mig till 64 ??

På nerladdningssidan väljer du om du ska ha 32 eller 64-bitars. (Custom options, under gröna knappen)
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Tack, hade förvisso redan hunnit göra detta i natt innan jag läste ditt svar men fortfarande visas för lite minne - annars är det en snudd på ruskig upplevelse att se Firefox som startar på under EN sekund, trodde inte att det var sant att vid en omstart av själva webbläsaren inte hinna räkna till 1, kanske har det något att göra med cache... vad vet jag. Betaversionen av Ubuntu, dvs. version 9.04 lovar verkligen mycket, ser fram emot när den släpps den 24 april.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-05 08:50

Vad står det när du startar datorn? Får du korrekt värden om du bootar upp datorn med 64-bits Ubuntu? (Du behöver ju inte installera om för at testa)

Det står inget som jag kan härleda till mängden minne, MEN när jag går in i BIOS (?) och testar minnena så lät jag det gå ca: 15-20% av tiden och då dök det upp ett rött error, kan nog gissa på att det skulle ta minst 1 timme att kolla alla 2x2048MB och den tiden tog jag mig inte. Det hade varit bra att se vilket av minnena som möjligen inte är 100% kompatibelt, någon som vet? Ska jag låte hela kollen gå färdig och då kanske se vilken av slottarna som har det knasande minnet... för moderkortet vill jag inte ens tänka mig att det skulle vara fel på.

Om det är Memtest du kör brukar man kunna få ut vilket kort det är (eller borde vara) som ger fel om man går in och rotar i menyerna. Ibland kan man försöka räkna på det om adresserna ligger linjärt ordnade. Byt i så fall ut det minneskortet och försök igen. Men det kommer inte att påverka problemet med att du inte får tillgång till allt minne såvida du inte installerar ett 64 bitars operativsystem.

Tror jag gör som så att jag rådfrågar affären där jag köpte alla komponenterna om hur vi ska lösa detta, det är INET ute på Ringön ( Göteborg ). Jag skulle ju kunna chansa på att köra med 1 minne i taget och då kanske klura ut vilket som jag ska åberopa garantin på. Testade SuSeLinux 11.1 med 64bitars och där såg jag att det bara skulle finnas "primärminne 3,75 GB" ).

Lite problem med migrationen?

Varför inte höra sig för på ett linuxforum?

1
Bevaka tråden