Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdvaruaccelleration i nya RealPC!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-17 12:31

Ni som vill köra alla nya pc-spel på macen kan se fram emot detta:

http://www.macbidouille.com/article.php?id=112&page=3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-17 16:03

Verkar väldigt lovande. Men i min bok så är "seeing beliving". När programmet finns och funka så WOOOHOOO. Tills dess...

  • Medlem
  • 2003-04-17 16:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
När programmet finns och funka så WOOOHOOO. Tills dess...

...(wooohooo)

Mycket intressant!!!

Jag ställer mig lite frågande till vilken typ av överenskommelse som kan få ett företag att hålla tillbaka en tillsynes bättre produkt helt frivilligt? Luktar ju kartell och monopol och en hel massa andra fula ord.

Nåja... kommer det en "superemulator" i sommar så är allt annat glömt i så fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-17 23:59

Om RealPC för OSX kommer och har de funktioner som beskrivs så är ju det väldigt intressant. Jag tror att vi då med ganska stor säkerhet kan vänta oss en ny version av Microsoft Virtual PC också - som bygger på samma teknik men ev. har fördelar på att använda Windows då MS har ganska bra koll på hur det fungerar mot hårdvaran.

Det som jag ställer mig skeptiskt till är att det har funnits ett par program som skulle kommit ut för Mac, emulationsprogram av en Wintel-burk, men de har aldrig sett dagens ljus. Det pratades om "50-60% prestandan" blabla bla... VPC på en Dual 500Mhz G4 är verkligen inte som en Pentium 2/3 på 500mhz. Jag tvivlar på sådant här tills jag ser det och vet att det finns

Windows funkar ganska smärtfritt i vpc. Jag är lite orolig att det ska bli precis lika knöligt som på en intelburk nu när ms har snott åt sig connectix, så ett nyuppväckt RealPC känns välkommet de få gånger man trots allt behöver köra windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-18 01:57

Det vore läckert om man kunde använda de få Windows-program som det saknas Mac-motvarigheter till utan Windows, emulerat direkt i Mac OS X. Något i stil med Classic alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-18 11:27

En kombination av WINE och RealPC kanske vore lösningen?

Jag vill bara att Counter-Strike fungerar någolunda bra så blir jag glad.

Fortfarande måste dock x86 processorn emuleras, vilket drar ner prestandan en hel del. Men lite äldre OpenGL spel som t.ex. Half-Life kommer säkert fungera bra på en hyffsat ny Mac.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-04-20 20:51

"Here is another question of the same nature: will RealPC use Altivec?

To be honest, I don't know the answer to this question. Our group is programming for raw speed of performance with Game play in mind.. If using the alitvec engine gets us that, I am sure they are using it. "

notera "with game play in mind"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Fortfarande måste dock x86 processorn emuleras, vilket drar ner prestandan en hel del. Men lite äldre OpenGL spel som t.ex. Half-Life kommer säkert fungera bra på en hyffsat ny Mac.

Ciryon

Exakt. Det är det jag menar! Half-Life borde väl gå rätt bra igentligen, har en 1.2 ghz Compaq som praktiskt taget är sämre än min 700mhz iBook i alla punkter förutom processor hastigheten och Counter-Strike går väldigt smidigt på den faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-24 15:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Windows funkar ganska smärtfritt i vpc.

Hur får man det att fungera så bra? Jag har bara sett VPC5 på OSX och G3. Segt och oanvändbart.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 15:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Hur får man det att fungera så bra? Jag har bara sett VPC5 på OSX och G3. Segt och oanvändbart.

Använd VPC6 på OS X.2.5 och en Dual 1,42 Ghz

Det går snudd på oanvändbart segt på en Dual 867 med 1.5GB RAM. Orginalversionen av OS X är ett fartmonster i jämförelse. Det om något säger allt.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 15:38

Vad använder du för VPC version?

Senaste, 6.0.1. Omöjligt att använda något program utan att bli irriterad. Naturligtivis finns det säkert de som tycker det är fungerar bra (så är det med allt).

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 15:58

konstigt... iof så använder jag aldrig VPC men vad jag kommer ihåg så flöt det på lite segt.. dock använde jag aldrig tunga program..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-24 18:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallish
konstigt... iof så använder jag aldrig VPC men vad jag kommer ihåg så flöt det på lite segt.. dock använde jag aldrig tunga program..

Så du har igentligen inte testet det? Tänkte på ditt tidigare inlägg med G4, VPC6 och OSX10.2...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 18:36

jodå... visst har jag testat det... saken är att jag inte använt VPC 6 på ett bra tag.... jag testar bara saker precis när det kommit ut

om jag inte minns fel så kom VPC 6 ut några dagar innan 10.2.3. Och då testade man det. Jämförde även med 10.2.3 sen när det kommit och visst var det snabbare.

1
Bevaka tråden