Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa iPhone-kamera 3.2MP och 5MP?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-03 19:49

Appleinsider skriver att DigiTimes säger att nästa iPhone ska ha 3.2MP och 5MP kamera från OmniVision.

Hoppas på blixt och en bra sensor. Megapixel ger jag inte mycket för men det är väl uppe i 8MP nu. Kom in i matchen Apple.

Nej...nej...inte bryta sönder den rena designen med en blixtglugg där bak...en blixt som ändå är oanvändbar om objektet är mera än 1,5 meter bort
Men...det är ju Apple...dom kanske placerar en tunn ring kring linsgluggen - en ring med mikrosmå LED som inte syns bakom ring av reflekterande glas...typ...Hela gluggen blir en aning större än nu.
En extra speciell glugg för blixt är nog oacceptabelt för Ives & Co. Det var nog grymt att tvingas göra ett hål för linsen. Dom har rätt givetvis. Som alltid.

Ursprungligen av pepparkaka:

Hoppas på blixt och en bra sensor. Megapixel ger jag inte mycket för men det är väl uppe i 8MP nu. Kom in i matchen Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 00:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej...nej...inte bryta sönder den rena designen med en blixtglugg där bak...en blixt som ändå är oanvändbar om objektet är mera än 1,5 meter bort
Men...det är ju Apple...dom kanske placerar en tunn ring kring linsgluggen - en ring med mikrosmå LED som inte syns bakom ring av reflekterande glas...typ...Hela gluggen blir en aning större än nu.
En extra speciell glugg för blixt är nog oacceptabelt för Ives & Co. Det var nog grymt att tvingas göra ett hål för linsen. Dom har rätt givetvis. Som alltid.

Håller med!
Kan dom inte bygga in en blixt i äpplet på baksidan av telefonen,, vore lite kul att alla som plåtas får äpplen som reflexer i ögonen..

Edit.. Heh he insåg precis att bilden som jag använder som avatar har lite av den varan,, hade jag haft en äppleblixt istället ringlights så hade jag kört med dom när jag plåta den,, helt klart.

Ju fler megapixel givet en viss storlek på objektivet = desto sämre ljuskänslighet vilket innebär mer brus eller helt enkelt sämre möjligheter att över huvudtaget ta bilder.

5mp är alldeles utmärkt, 3,2 funkar bra det med. Huvudsaken är ju hur bilden behandlas sedan.

Ursprungligen av Fredric:

Håller med!
Kan dom inte bygga in en blixt i äpplet på baksidan av telefonen,, vore lite kul att alla som plåtas får äpplen som reflexer i ögonen..

Läcker ide;)

Ursprungligen av pepparkaka:

Hoppas på blixt och en bra sensor. Megapixel ger jag inte mycket för men det är väl uppe i 8MP nu. Kom in i matchen Apple.

Det är bara korkat med 8mp i en mobilkamera, 3 eventuellt 5 känns helt ok.

Ursprungligen av pepparkaka:

Hoppas på blixt och en bra sensor. Megapixel ger jag inte mycket för men det är väl uppe i 8MP nu. Kom in i matchen Apple.

Precis, bra sensor hellre än många megapixlar. 8 MP vore bara korkat på så många plan, jag antar att jag redan predikar för de troende här, men det kan vara värt att poäntera ändå:
1) ju högra densitet desto mer brus = sämre bildkvalité, speciellt i dåligt ljus
2) ingen chans att optiken i en så liten kamera kan dra nytta av alla dessa pixlar hursomhelst
3) Varje bild tar mer plats i telefonen, tar med plats i datorn, tar längre tid att kopiera, längre tid att processa osv - till ingen nytta alls.

3,2 MP låter som en sund upplösning för en sådan kamera, en bra avvägning mellan upplösning och bildkvalité. Uppemot 5 MP är nog smärtgränsen, men den sensorn ryktas till en annan produkt som kanske har plats för bättre optik också.

8 MP på en sådan liten CMOS/CCD som sitter i mobillurar är lika med BRUS. Massor av brus. 3 MP är vettigt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-03 22:34

AF hade oxå varit bra att ha, för 3G har väl bara fixfokus?
Filmfunktion i 800x600 hade oxå varit mumma. Tänk om den får 5MP framåt och 3.2MP som videokonf-kamera?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-03 22:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-03 23:08

En liten länk om megapixels. http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-03 23:49

Ohh.. Näää. Inte Herr Rockwell...Källan till all världens vetskap

Ursprungligen av Jeppe_E:

Ohh.. Näää. Inte Herr Rockwell...Källan till all världens vetskap

Då kan vi vänta oss att Nikon ska göra en mobiltelefon;)

Jag trodde inte att Rockwell skulle dyka upp i ett iPhoneforum...:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 10:21
Ursprungligen av Jeppe_E:

Ohh.. Näää. Inte Herr Rockwell...Källan till all världens vetskap

Jaså, snackar han skit eller? Jag kan inte så mycket om kameror och megapixels.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-04 12:29

Han är......kontroversiell och lever på (reklamintäkter) att röra om och växlar spår lika ofta som jag byter kalsonger (säger mer om hur ofta han byter spår ). Just nu suger digitalfoto och analogt är det bästa som människan uppfunnit. Men även en blind höna kan hitta ett korn om den pickar tillräckligt länge.

Jo, han är excentrisk :-D. Men...han är som vi andra - vi lär oss nytt och vi ändrar åsikt. Till skillnad från många så fastnar han aldrig i gamla åsikter bara därför att han offentligt luftat dom en gång i tiden (=prestige). Han är trygg i sin egen person helt enkelt - skiter i sådant. Hans argument brukar vara (inte alltid) klockrena - och för sådana som mig så är det det viktigaste (inte politiken, retoriken som sådan och vilket "läger" man tillhör).

Ursprungligen av Jeppe_E:

Han är......kontroversiell och lever på (reklamintäkter) att röra om och växlar spår lika ofta som jag byter kalsonger (säger mer om hur ofta han byter spår ). Just nu suger digitalfoto och analogt är det bästa som människan uppfunnit. Men även en blind höna kan hitta ett korn om den pickar tillräckligt länge.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, han är excentrisk :-D. Men...han är som vi andra - vi lär oss nytt och vi ändrar åsikt. Till skillnad från många så fastnar han aldrig i gamla åsikter bara därför att han offentligt luftat dom en gång i tiden (=prestige). Han är trygg i sin egen person helt enkelt - skiter i sådant. Hans argument brukar vara (inte alltid) klockrena - och för sådana som mig så är det det viktigaste (inte politiken, retoriken som sådan och vilket "läger" man tillhör).

De finns ett annat sätt o uttrycka det: Han uttalar sig om saker som han inte har en aning om.

Baserar sina tekniska utlägg på rena känslor och personliga smak, lurar många.
Däremot kan man gärna tycka om honom som fotograf om de lockar, de lägger jag mig inte i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 16:37
Ursprungligen av ill_chrill:

De finns ett annat sätt o uttrycka det: Han uttalar sig om saker som han inte har en aning om.

Baserar sina tekniska utlägg på rena känslor och personliga smak, lurar många.
Däremot kan man gärna tycka om honom som fotograf om de lockar, de lägger jag mig inte i.

Han verkar ju dock flagga för det ganska tydligt själv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 16:49
Ursprungligen av ill_chrill:

De finns ett annat sätt o uttrycka det: Han uttalar sig om saker som han inte har en aning om.

Om vi bortser från vem författaren är, finns det något i artikeln där han skrev om MP-myten som du tycker är felaktigt? I så fall vad?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-05 17:17
Ursprungligen av pesc:

Om vi bortser från vem författaren är, finns det något i artikeln där han skrev om MP-myten som du tycker är felaktigt? I så fall vad?

Sista.. innan vi släpper det.

"If you do fret the pixel counts, I find that it takes about 25 megapixels to simulate 35mm film, which is still far more than any practical digital camera. At the 6 megapixel level digital gives about the same sharpness as a duplicate slide, which is plenty for most things"

Det där är direkt felaktigt. Men det är klart, investerar du 130 000 kr i en Phase One Trumscanner så kan du nog krama ur ytterligare detaljrikedom ur filmen (som för övrigt heter 135). För samma pengar (nåja, nästan) får man en 31MP Hasselblad H3D.

Men nog om detta och här går jag och väntar på nästa iPhone med 3.2MP och filmfunktion.

Får lite ångest, ska köpa iPhone snart. Å ena sidan passar nuvarande iPhone med OS 3.0 utmärkt för mig. Å andra sidan; det är Apple. Ny hårdvara kommer säkert vara skitfräck. Vad mer kan en ny iPhone innehålla hårdvarumässigt?

Ursprungligen av Leftrustle:

Ny hårdvara kommer säkert vara skitfräck. Vad mer kan en ny iPhone innehålla hårdvarumässigt?

Jag skulle definitivt vänta på nästa modell.

Förutom 3G och GPS så var skillnaderna mellan första och andra generationens iPhone försumbara. Nu har Apple två års erfarenhet (jämfört med noll erfarenhet vid lanseringen) i ryggen samt två års teknikutveckling.

Man vet ju aldrig med Apple och alla önskemål lär garanterat inte bli uppfyllda, men jag skulle ändå bli förvånad om nästa iPhone-modell inte blir ett ordentligt kliv framåt hårdvarumässigt.

Exakt vad nästa modell innehåller är svårt att sia om, förutom bättre kamera, men det räcker egentligen med att processorn tar ett ordentligt kliv framåt i prestanda (utan att offra batteritid) för att det ska vara värt väntan.

iPhone är ju inte en telefon egentligen utan en liten minidator och även om den är fantastiskt kraftfull jämfört med det mesta där ute så är den ändå seg ibland, t.ex. på att rita upp komplicerade webbsidor eller spela avancerade spel, så en bättre processor räcker långt.

Videoinspelning känns också som en rimlig funktion, vare sig det bara är genom den vanliga kamera eller anpassad för videosamtal.

Bättre batteritid kan man hoppas på och kanske lite kraftfullare vibration och ännu bättre högtalare.

11n istället för 11g är nog också inom räckhåll rent tekniskt.

Högre upplösning på skärmen är nog också inom räckhåll rent tekniskt, men ärligt talat tror jag inte det är något man skulle ha någon större nytta av, skärmen är grym som den är idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 14:08

Hur mycket tjockare skulle iPhone behöva bli för att kunna utnyttja en 8MP-kamera. Eller är det på "bredden" den behöver bli större?

Kan det inte vara så att 5 MP kameran är för fotografi och filmer och sitter således på baksidan och att 3,2 MP kameran är för videsamtal och sitter på framsidan?

Kanske inte så troligt dock…

Jag tror att den viktigaste featuren på nästa iPhone kommer att vara handledsremmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 20:29

Känns som det är en ny produkt på gång, allt enligt ryktet.

3,2 MP är till iPhone; 5 MP är till QuickTake 300. Det är på tiden att den släpps.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-04 22:40

Gissar på att 5 mpxl kommer landa på den beryktade netbooken/tableten i höst.

MP hit och MP dit, en videofunktion skulle nästan räcka, fast visst vore det fint med bättre kvalitet på kameran. Som tidigare inlägg lyder, så är jag inte mycket för blixt - känns så "engångskamera" på något sätt.

Bevaka tråden