Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux hänger mitt nätverk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-04-14 20:40

Jag har stoppat i Linux Mandrake 9.1 i en PC, tanken va att få den till nätrendering.
So far so good! MEN!

Varje gång jag stoppar in den på nätverket så flippar min Netgear RP114 Router ur totalt. Hela nätverket fryser.
När jag försöker ställa in i MD att nätverket sköts ifrån routern så vägrar den ställa sig i DCHP läge, utan envisas med att 192.168.1.1 och GW 127.0.0.1 är lämpligt. Som förövrigt är helt fel.

Min andra fråga är,
Hur får man in nätverket mellan OSx och Mandrake, kommer dom hitta varann direkt?
Jag har aldrig tidigare pysslat med Linux så alla råd är goda råd.

Du får nog specifiera lite. Har du provat ställa in Linux boxen med rätt nätverksuppgifter? Vad händer då?

Hur vet du att Netgearen "dör" ? Kan du inte komma åt den från annan dator?

Mandrake 9.1 lär ha inbyggt stöd för Rendezvous så det ska nog inte vara problem att använda mot OS X.

Ciryon

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-04-14 21:04

Hur menar du rätt nätverksuppgifter?
Jag har försökt att ställa den i DHCP läge, men den vägrar, jag har försökt skriva in ett Static IP nummer men den vägrar.

Allt slutar bara i 127.0.0.1 i GW och 192.168.1.1

Som de är kopplat nu så har jag ett ADSL modem till en Router som går vidare till min router.

När man resetar min Netgear så går de att surfa på den, men så fort jag stoppar in linuxdatorn så ställer den om routern så jag får ingen kontakt med den övre routern.

"ren spekulation" de verkar som linuxburken tror att all dataöverföring ska gå igenom den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-15 08:05

Routerns egen adress är 192.168.0.1 och det ska inte användas hos andra datorer.
Din Linux har 192.168.1.1, det är helt andra siffror. Det ser ut som om Linux vill vara en rent server som ska dela ut ip.
Normalt delar router ut från 192.168.0.2 och upp till 192.168.0.255.
Din Linux ip hamnar alltså utanför.
Delnätsmask ska vara 255.255.255.0
Ibland kan man "väcka" DHCP genom att ändra till PPP och spara. Sedan ändra tillbaka till DHCP och spara, (pröva inte DHCP, spara o stäng av snabbt) stäng av datorn och sätt på den igen. Då hoppas jag att DHCP börjar försöka aktivera router, att router börjar dela ut ip.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-15 08:54

Det finns inget som säger att routerns IP måste vara 192.168.0.1, den kan lika gärna vara 192.168.1.1.

Vilken IP-serie använder du dig av?
Om du kör 192.168.1.x kan det ju hända att linuxburken tar samma IP som routern, och därmed skapar en fin konflikt där...

Testa dhclient eller dhcpcd för att få ett IP-nummer via DHCP.

Annars kan du testa att ställa in IP-adressen på linuxburken manuellt:

ifconfig eth0 inet [ip-nummer] netmask 255.255.255.0 up

Sen lägger du till gateway:

route add default gw 192.168.x.x (vad nu din router har)

Eventuellt också lägga till en DNS:

echo nameserver [ip till dns] >> /etc/resolv.conf

Ovanstående borde få fart på ditt nätverk, men jag kan ha missat nåt nånstans... aja, med risken att du kan pajja dina nätverskinställningar på linuxburken (återställs med en omstart) kan du prova ovanstående.

Och nej, egentligen ska det ju inte vara riktigt såhär krångligt, men ibland vettefan varför det inte vill sig.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-04-17 19:17

Jag hittade problemet...dhcpd startas upp i uppstart och agerar DHCP server.

Hur får man bort programmet i uppstarten?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-17 22:35

Mandrake har System V boot vad jag förstår...

Det som startas i en viss runlevel ligger som symlänkar, t.ex /etc/rc2.d/S30dhcpd. Symlänken pekar på ett script i /etc/init.d, i det här fallet /etc/init.d/dhcpd.

Jag vet inte vilken runlevel du kör på (kolla med kommandot runlevel) eller exakt vad dhcpd-länken heter, men det borde du kunna hitta. Ta sedan bort den eller döp om det till något som inte startar med S.

Då bör det funka från nästa omstart. För att döda den existerande demonen, kör /etc/init.d/dhcpd stop.

/BR

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gluffs
Jag hittade problemet...dhcpd startas upp i uppstart och agerar DHCP server.

Hur får man bort programmet i uppstarten?

Mandrake har ett trevligt program som heter "drakxservices" eller något liknande. Det kan nås via Mandrake Control Center. Där kryssar du enkelt i vilka tjänster som ska startas när datorn bootar.

Ciryon

1
Bevaka tråden