Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med OS X samba klient mot smbd 3.2

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När 10.5 kom ut upptäcktes ett problem med sambaklienten i OSX. Det gällde symboliska länkar på filservern. Det löstes genom att sätta unixextensions no el dyl.

Det fungerade bra så länge jag hade smbd version 3.0.x Jag uppdaterade nyligen till senaste Debian på min filserver med resultatet att de shares som hade symboliska länkar fick samma fel som tidigare. Detta oavsett om jag har unixestensions eller inte.

Vet någon om detta har en lösning ? Jag har ringt applesupporten och teknikern som jag pratade med (som för övrigt var / verkade vara mycket kompetent) kunde inte hitta något.

För att över huvdtaget komma åt filerna på servern har jag löst problemet att dela ut mountpunkten på servern (i mitt fall /volumes). Detta är inte en lösning, det är en workaround som jag inte accepterar som lösning.

Beroende på om det passar så skulle du kunna testa installera netatalk och köra med AFP istället för SMB. Själv tycker jag det fungerar bättre än SMB.

Kör du 10.5 måste du ändra lite inställningar i OS X för att kunna ansluta till standardinstallationen av netatalk (om du inte modifierat den till att köra med krypterade lösenord)

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20071028025409750

OK.. jag kan ev prova det. Det känns dock lite surt att behöva installera flera tjänster på servern bara pga en mac som kör 10.5 inte klarar av att hantera den som den ska.

Saken är att windowsklienter fixar den lätt. Tom Xbox Media Center (för Xbox classic) klarar av att ansluta till servern utan problem....

1
Bevaka tråden