Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport express, Lirar med Leopard men PC med Vista får inte vara med...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Har sökt och letat efter just mitt problem och börjar bli lite smått irriterad nu...
Jag har en Imac senaste uppdateringen och en macbook pro vilka båda fungerar utmärkt med min Airport Express.

Nu så var det så att mamma kom hem med en bärbar jobb PC med Vista på och skulle ha tillgång till internet...

Ja ni får står att jag har stött på patrull, jag har försökt att installera en massa olika program och plug-in som ska lösa problemet men det fungerar inte.
Datorn hittar ju nätverket men när jag ansluter säger den bara "anslutningen misslyckades"

Snälla hjälp mig såhär på fredags kvällen

//Svante

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-03 19:53

surt, har ingen lösning men inlägget kanske hjälper dig att hålla det högt på sidan.

Förresten är det inte så att du kan öppna nätverket istället - har för mig att vissa PC "kräver 13 teckens" lösenord, men antar att jag har fel/inte hela sanningen.

/Tangen
– Verkligen inte vass på PC längre

Ursprungligen av Tangen:

surt, har ingen lösning men inlägget kanske hjälper dig att hålla det högt på sidan.

Förresten är det inte så att du kan öppna nätverket istället - har för mig att vissa PC "kräver 13 teckens" lösenord, men antar att jag har fel/inte hela sanningen.

/Tangen
– Verkligen inte vass på PC längre

Har funderat på det också, vill inte få en massa problem eftersom både jag och pappa behöver nätverket för diverse jobb...

Men finns det verkligen igen lösning? Det står ju på apple.se att den ska funka med PC....

Kan ju testa min vanliga snabb metod.
1. ryck ur strömmen på router/starta om router för att nolla låsta adress-lån
2. kolla lösenordet, glömt/stor bokstav
3. sätt rätt protokoll. Vista klarat detta då den hittar routern själv. VPA t.ex. är bara att trycka anslut eller höger klicka på ikon i högra hörnet, eller gå windowknapp-anslut till-du får lista på nätverk-dubbelklicka och en lösenordsruta kommer upp.

Ursprungligen av pepparkaka:

Kan ju testa min vanliga snabb metod.
1. ryck ur strömmen på router/starta om router för att nolla låsta adress-lån
2. kolla lösenordet, glömt/stor bokstav
3. sätt rätt protokoll. Vista klarat detta då den hittar routern själv. VPA t.ex. är bara att trycka anslut eller höger klicka på ikon i högra hörnet, eller gå windowknapp-anslut till-du får lista på nätverk-dubbelklicka och en lösenordsruta kommer upp.

Låter enkelt men jag förstår ändå inte riktigt punkt 3. Har haft mac sedan jag var 4år och har nästan aldrig grejat med en PC

Förklara gärna steg för steg..

Förlåt om jag är trög men men

Visar här en kort bild på nätverksanslutning i vista. Du går från startmenyn till anslut till och får då upp trådlösa nätverk som är tillgängliga. Du dubbelklickar på ditt nätverk och får då upp lösenordsrutan. Fyll i rätt lösenord, här har jag VPA2 som protokoll för kryptering och lösen och det vet datorn om för det talar routern om för min dator, om man inte stängt av denna funktion vilket är dumt och onödigt.

Kanske var frågan något annat, då du fick fram nätverket i windows. Hur har du satt upp routern? Med VPA, låst mot varje dator? Kan du berätta mer om routern?

Senast redigerat 2009-04-03 21:06
Ursprungligen av pepparkaka:

Visar här en kort bild på nätverksanslutning i vista. Du går från startmenyn till anslut till och får då upp trådlösa nätverk som är tillgängliga. Du dubbelklickar på ditt nätverk och får då upp lösenordsrutan. Fyll i rätt lösenord, här har jag VPA2 som protokoll för kryptering och lösen och det vet datorn om för det talar routern om för min dator, om man inte stängt av denna funktion vilket är dumt och onödigt.

Kanske var frågan något annat, då du fick fram nätverket i windows. Hur har du satt upp routern? Med VPA, låst mot varje dator? Kan du berätta mer om routern?

Airporten är en Express med WEP-lösenord. I PC:n får jag upp nätverket, men den säger "de inställningar som har sparats på den här datorn för nätverket matchar inte nätverkets krav" men jag har ingen aning om hur man ändrar detta....

Jag har nu lyckats lösa problemet. Jag ändrade krypteringen från WEP till WPA/WPA2 på Airporten och nu kan både macen och PC:n ansluta. Innebär detta någon säkerhets försämring för min del?

//Svante

Ursprungligen av Kidmaster:

Jag har nu lyckats lösa problemet. Jag ändrade krypteringen från WEP till WPA/WPA2 på Airporten och nu kan både macen och PC:n ansluta. Innebär detta någon säkerhets försämring för min del?

//Svante

Nej förbättring. WEP kunde man med ett program som hittas på 1 minut genom google knäcka på mycket kort tid, alltså timmar om ens det. Idag skall inget annat än vpa2 användas. Ofta har routrar hjälpprocessorer just för vpa2 som krypterar trafiken snabbare än wep med sin svaga säkerhet gjorde. Alltså går det nu smidigare, snabbare och säkrare i vpa än wep.

WEP var rätt värdelöst som säkerhetsprotokoll för trådlöst nätverk.

Vad händer om du högerklickar på din anslutning i rutan och väljer egenskaper? har du wep förvalt där?

Kan du inte byta från wep till vpa, wep är osäkert och struligare att sätta upp. VPA är gjort bland annat med tanke att förenkla lösenord. I WEP så även om du skriver "falukorv" så används 2108970389fh2jdh21yy eller något för lösen samt apple hade en egen version av lösenord i wep. Där var du tvungen tidigare att ta exakt 87691287369e76 från routern som lösen i windows och inte ditt skrivna "falukorv". Kan ha ändrats då jag lämnat wep sedan länge.

Med vpa är lösen "falukorv" just det datorn tar som lösenord. Detta är en av anledningarna till att vpa är att föredra förutom att det är säkrare än wep. Har du vpa i routern slå på vpa2-psk eller vpa-psk alltså vpa med gemensamt lösenord. psk kan man översätta till PaSsKey alltså lösenord.

Men så är ju WPA/WPA2 fett mkt segare än vad WEP är. Är man en random hemma användare så bryr man sig väl inte om att någon kan hacka sönder koden ? Inte jobbar du väl för pentagon än?

Förresten så har jag också feta problem med min Airport. Om bara min MBP är ansluten så fungerar den perffa. Men ansluter jag en till dator (windows i detta fallet) så keffar alltig ur efter ett tag. Antingen går det RIKTIGT segt på någon av datorerna, eller så disconnectar dom lite random. Jävligt surt tycker, köpte rautern för SPDIF möjligheten, men om man inte kan ansluta fler datorer till den är det ju bara blä!!

Beror på om man har en av de första routrarna som kom för WPA. De hade inte någon hjälpprocessor för beräkningen med den starkare krypteringen men alla routrar som kom efter har det. Det finns ingen större fartbegränsning jämfört med WEP idag som tar bort fördelen med en säkrare anslutning. Glöm WEP. Ofta räcker det att kolla så man har en kanal själv på routern (undvik 11 då det är standard) samt inte blanda b/g/n för att ha bra fart trådlöst.

Senast redigerat 2009-04-07 20:51
1
Bevaka tråden