Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac startar inte

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-04-03 19:38

Har problem med en imac som inte kommer förbi den gråa laddskärmen.
Har fösökt med det mesta, men har kommit fram till att det är problem med hårdisken. Bifogar en bild med hur hårddisken ser ut från skivverktyget, verkar inte finnas någon partition på den.

Jag har installerat mac os x på extern disk som jag kör via nu.
Man kommer inte åt hårddisken via firewireläget till en annan dator.

Skulle verkligen behöva ha ut några musikprojekt från hårddisken. innan jag formaterar om den vilket antgligen skulle vara en lösning på själva start problemet.

Det blir nog tufft. Undrar om ens Diswarrior fixar det när inte ens partitionen syns.

Värt ett försök dock.

Vi hade en kille rätt nyssens som tog ur driven och skickade iväg den på räddning.
Det kan ju dock bli jobbigt skruva ur den ur en iMac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-03 20:06

Ett test kan göras med att i den andra datorn starta CCC (Carbon Copy Cloner) och se om disken dyker upp där, då kan man teoretiskt gå tillbaka in i findern och komma åt disken.

Det har hjälpt mig en gång, och CCC är gratis

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-04-03 20:09

jo, jag har en kännsla av det. men jag har det på en extern hårddsik med som har råkats formateras, så jag försöka med den innan. Något tips med det?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-04-07 20:41

Okej nu kan jag helt plötsligt se Macintosh HD fast med grå text. testade att reparera skivan men fick ett felmedelande.

Någon som har tips om vad jag ska göra.
Jag har tänkt formatera den men behöver verklien ha ut ett par logic projekt som ligger där först.

Hade exakt samma problem med min imac.. eller rättare sagt har.
Kör numera på extern i väntat på reperation.
Min imac började bete sig seg och konstig, jag starta om burken men då kom jag bara till den gråa
startskärmen med ett äpple och ringen som snurrar.
Stängde av igen, väntade nån timme så den fick kallna.
Startade den och den hoppade igång.
Jag började säkerhetskopiera det viktigaste på disken men efter ca 15 min så började den bete sig konstigt igen.
startade om, men den här gången så dog den direkt.
Disken var bränd!

Genom lite letande här på forumet så kom jag fram till att imac har ett värmeproblem som orsakar det här med disken.

Jag hade väldigt mycket på min disk som jag inte hann rädda men det viktigaste hann jag med.
Jag använde Data Rescue II
Testa det programmet för att rädda materialet på din disk. kan fungera, inga garantier.
Vill du vara helt säker lämna in disken hos ett proffs.
Men då ska du sluta pilla själv NU!
Ju mer du håller på desto minde blir chanserna för proffsen att lyckas rädda material.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-04-07 22:46

har testat data rescue II och fileSalvage. O inget av de fungerar med just logic 8 projekten bara 7 or, i och med att projektfilerna egentligen är en map.

Men då är att formatera inte någon lösning alltså? Om det nu är samma problem.

1
Bevaka tråden