Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac fryser vid/efter start med 10.5.6

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Några dagar efter uppgraderingen till 10.5.6 började min iMac 2,4 GHz frysa varje gång vid/direkt efter starten. Ibland redan när strecken snurrar under grå äpplet, ibland när startproceduren är klar och skrivbordet syns. Det handlar om en "äkta" frysning (ingen kontakt via tangentbord eller mus, klockan står). Efter avstängning med startknappen och omstart brukar det gå bra. Dessa frysningar inträffar endast i samband med starten, aldrig annars (än så länge).

Någon annan som har liknande erfarenheter? En googlesökning på 10.5.6 freez* ger många träffar men de flesta verkar gälla själva installationen av uppgraderingen.

Den här notisen på IDG verkar handla om samma problem, dock endast för Macbook Pro. Orsaken ska tydligen vara en utebliven uppdatering av firmware i våras. Kan samma sak gälla iMac?

Fredrik

PS. En annan märklig förändring med 10.5.6 är att datorn numera alltid markeras som uppkopplad på nätet enl routern (röd lampa). Med 10.5.5 visade grön lampa att datorn var ansluten till nätet. När jag statade Firefox eller någon annan nätaktivitet ändrades lampan till röd. Men nu lyser det alltså rött från det jag trycker på startknappen tills jag stänger av.

Kommer inte snöleoparden snart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 13:16

Testa med att göra om uppdateringen med combo-uppdateringen som tar med alla uppdateringar för 10.5 http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosx_updates/macosx1056comboupdate.html
Mvh Joel

Tack för tipset Joel, men tyvärr. Jag testade att uppdatera igen, denna gång med combo - kompletta 10.5.6. Första morgonen därefter startade den utan problem och jag trodde att problemet var löst. Men sedan har det varit likadant igen vid varje start. Datorn fryser (ibland när grå äpplet syns, ibland inom en minut sedan skrivbordet laddats. Avstängning med starknappen och omstart. Sedan fungerar allt utan problem. Likadant varje gång.

Antagligen något man får leva med i väntan på 10.6.

Testa dra ut så mycket pryttel du kan ur datorn.
Ur med alla externa diskar etc. Det KAN vara strömproblem med USB.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-01-12 23:18
Ursprungligen av Fredrik01:

Några dagar efter uppgraderingen till 10.5.6 började min iMac 2,4 GHz frysa varje gång vid/direkt efter starten. Ibland redan när strecken snurrar under grå äpplet, ibland när startproceduren är klar och skrivbordet syns. Det handlar om en "äkta" frysning (ingen kontakt via tangentbord eller mus, klockan står). Efter avstängning med startknappen och omstart brukar det gå bra. Dessa frysningar inträffar endast i samband med starten, aldrig annars (än så länge).

Någon annan som har liknande erfarenheter? En googlesökning på 10.5.6 freez* ger många träffar men de flesta verkar gälla själva installationen av uppgraderingen.

Den här notisen på IDG verkar handla om samma problem, dock endast för Macbook Pro. Orsaken ska tydligen vara en utebliven uppdatering av firmware i våras. Kan samma sak gälla iMac?

Kommer inte snöleoparden snart

Jag tror vi har identiska problem. I princip handlar de om när jag stänger av datorn alt. sätter den i vila som problem uppstår. Det går att stänga av datorn, men när man ska få igång den dagen efter så uppstår problem som att den stannar vid äpplet och står å snurrar, eller så laddar den hela vägen tills att dockan ska komma upp och då låser sig allt och power-knapp-intryckning är ett faktum. Väljer jag att sätta datorn i vila så går den inte ner i vila riktigt schyst utan den "fastnar" precis innan den gått ner i viloläget helt till fullo, vilket man kan höra om man lyssnar noga och det medför en power-knapp-intryckning likaså.

Jag har även fått några låsningar helt random när man suttit och arbetat också (mer sällan). Men övergripande handlar det om vid avsängning/uppstart av datorn.

Jag är helt övertygad om att det handlar om system uppdateringen 10.5.6, i.o.m att problemet uppkom precis efter uppdateringen.

Kan även tillägga att jag sitter med alu imac 2.4ghz.

Ursprungligen av Goflorp:

Testa dra ut så mycket pryttel du kan ur datorn.
Ur med alla externa diskar etc. Det KAN vara strömproblem med USB.

Tack för intressant förslag Goflorp. Strippade datorn på allt anslutet (utom tangentbord och mus förstås). Men tyvärr, stabilt och fint som vanligt frös den när dockan blivit synlig.

Jag är egentligen inte särskilt oroad över detta eftersom det känns som en utpräglad systembugg (Med 5.5 hade jag konstiga bruset över hela skrivbordet, när jag bytte till 5.6 försvann bruset men jag fick frysningarna istället. Inget annat förändrat = systembugg). Men det är lite tröttsamt.

Du måste ju ha/haft nåt skit i trumpeten redan innan du uppdaterade.

Kan du inte spara undan viktigt så du kan kavla upp ärmarna.

Den ballar ur när den är "nästan" klar...

Kollat startupitems ? Systeminställningar/konton, klicka på din User och fliken "Startobjekt".

Anteckna vad du har här och bocka sedan bort och se om det gör ngn skillnad....

Du har inget "konstigt" annars i systemet? Konstiga drivers till udda saker? Installerat ngn knepig Shareware. Gärna sånt som "ligger i bakgrunden"

Ta radioshift som ett exempel. Programmet föst och sedan en "Helper" som gör att program jag prenumererar på spelas in - oavsett om Radioshift är på eller inte!

Hittar du inget så insatllera hela systemet på nytt, arkivera och installera, så spars din gamla systemmapp.

  • Medlem
  • 2009-01-14 11:45

Vi har ett liknande problem med en iMac 3.06 GHz. Men det värsta av allt är att den hänger sig även när man bootar från systemskivan. Går alltså inte att lägga på nytt system heller. Någon som fått någon mer klarhet i ämnet?

Jag har liknande problem sen uppdateringen till 10.5.6. Frys vid uppstart (ibland), det tar alltid 30 sek att gå i vila (förut var det nån sekund), vaknar inte från vila (ibland)-måste tvångsavstänga den med knappen och starta om. Hittat andra som har liknande problem på Apples supportsida. Inte kul med andra ord. Har försökt med alla tips. PRAM reset, SMC reset. Dra ut alla USB/firewire tillbehör... Om det hjälper så är det bara temporärt, sen kommer det tillbaka.

Jag funderar på att ominstallera och uppdatera till 10.5.5 (jobbigt!) och vänta till 10.5.7. Men problemet med 10.5.5 är att Mail strular med bifogade filer. Det var ju det 10.5.6 fixade...

vad har era maskiner för minnen?

Prova ta ur ena, prova ta ur andra.
Försök provocera fram felet.

Boota på DVD'n och kör Apple Hardware Test ,
kör omständiga varianten.

Tack för ditt engagemang, Goflorp. Responsen blir ju inte särskilt snabb när test sker endast en gång om dan, vid morgonens start av datorn. Jag ska erkänna att jag faktiskt hade en anslutning kvar, sedan jag dragit ur allt USB och frysningarna fortsatte - nämligen en firewire till en extern (avstängd) iomega HDD. Men sedan jag drog ur även denna så har datorn startat fyra dagar i sträck utan frysning. Halleluja. Dock har den nu frusit en gång i viloläge.

Får se om det håller i sig.

Ursprungligen av Fredrik01:

Tack för ditt engagemang, Goflorp. Responsen blir ju inte särskilt snabb när test sker endast en gång om dan, vid morgonens start av datorn. Jag ska erkänna att jag faktiskt hade en anslutning kvar, sedan jag dragit ur allt USB och frysningarna fortsatte - nämligen en firewire till en extern (avstängd) iomega HDD. Men sedan jag drog ur även denna så har datorn startat fyra dagar i sträck utan frysning. Halleluja. Dock har den nu frusit en gång i viloläge.

Får se om det håller i sig.

Är den driven riktigt frisk? Kan den vara skadad?
Kass kabel? Kass nätdel till den?

Prova töm den och formattera om den. Se om felet återkommer.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-03-22 19:47
Ursprungligen av Fredrik01:

Några dagar efter uppgraderingen till 10.5.6 började min iMac 2,4 GHz frysa varje gång vid/direkt efter starten. Ibland redan när strecken snurrar under grå äpplet, ibland när startproceduren är klar och skrivbordet syns. Det handlar om en "äkta" frysning (ingen kontakt via tangentbord eller mus, klockan står). Efter avstängning med startknappen och omstart brukar det gå bra. Dessa frysningar inträffar endast i samband med starten, aldrig annars (än så länge).

Någon annan som har liknande erfarenheter? En googlesökning på 10.5.6 freez* ger många träffar men de flesta verkar gälla själva installationen av uppgraderingen.

Den här notisen på IDG verkar handla om samma problem, dock endast för Macbook Pro. Orsaken ska tydligen vara en utebliven uppdatering av firmware i våras. Kan samma sak gälla iMac?

Fredrik

PS. En annan märklig förändring med 10.5.6 är att datorn numera alltid markeras som uppkopplad på nätet enl routern (röd lampa). Med 10.5.5 visade grön lampa att datorn var ansluten till nätet. När jag statade Firefox eller någon annan nätaktivitet ändrades lampan till röd. Men nu lyser det alltså rött från det jag trycker på startknappen tills jag stänger av.

Kommer inte snöleoparden snart

Har ditt problem löst sig? Det verkar som att det löst sig för mig, har fungerat klockrent med vila/start i 7-10 dagar i streck nu. Det har släppts lite uppdateringar till diverse program dom senaste veckorna, kan det kanske vara något där som löst problemet tro?!

Någon annan som haft samma problem och fått det löst dom/den senaste veckorna?

Mvh /Dennis

Ursprungligen av Mrdaez:

Har ditt problem löst sig? Det verkar som att det löst sig för mig, har fungerat klockrent med vila/start i 7-10 dagar i streck nu. Det har släppts lite uppdateringar till diverse program dom senaste veckorna, kan det kanske vara något där som löst problemet tro?!

Någon annan som haft samma problem och fått det löst dom/den senaste veckorna?

Mvh /Dennis

Ja Dennis, jag borde ju ha avlagt en "slutrapport". Jo, frysningarna försvann helt sedan jag drog ur firewireanslutningen till min externa Iomega 500 GB HDD. Där fanns felet. Jag ansluter den vid behov och kopplar bor den sedan. Inget större problem. Alltså inga frysningar eller andra problem sedan dess - mitten av januari.

Dessutom har jag gjort mig av med en ovana jag har haft ända sen jag började använda mac för 20 år sedan (och som jag vet att väldigt många macanvändare har), nämligen att ha samtliga dokument i datorn liggande i en mapp på skrivbordet. Nu ligger rubbet (nästan) i mappen "Dokument" (som jag tyckte var lite löjligt beskäftig tidigare - "jag bestämmer väl själv var jag vill lägga mina filer!") och - ja, det ska erkännas - datorn startar betydligt snabbare än tidigare.

/Fredrik

Det är ett problem med 10.5.6 för många med firewire diskar. Det här var svårt att klura ut för att firewireporten fryser ner systemet även om disken är avstängt. Så man måste dra ut sladden, det räcker inte med att stänga av disken. Jag höll på sen i december med att försöka lösa detta och alla förslag jag hittade löste problemet temporärt (SMC, PRAM, avinstallera startup objekt, uppdatera med combo mm), vilket gjorde det hela bara mer förvirrande. Nu har jag gått över 2 veckor utan problem

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8642526

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-04-04 23:31
Ursprungligen av elsevero:

Det är ett problem med 10.5.6 för många med firewire diskar. Det här var svårt att klura ut för att firewireporten fryser ner systemet även om disken är avstängt. Så man måste dra ut sladden, det räcker inte med att stänga av disken. Jag höll på sen i december med att försöka lösa detta och alla förslag jag hittade löste problemet temporärt (SMC, PRAM, avinstallera startup objekt, uppdatera med combo mm), vilket gjorde det hela bara mer förvirrande. Nu har jag gått över 2 veckor utan problem

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8642526

Hmm märkligt... Jag har provat att ha FW sladden i båda ändar till en låda med 2 diskar i nu i ett par veckor och viloläget har fungerat klanderfritt. Kan det inte vara så att dom har löst problemet i nån av uppdateringarna som kommit på senaste?

1
Bevaka tråden