Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten hårddisk litet system?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör jag för att få plats med mer på min lilla hårddisk. Jag har läst här att man kan slänga alla skrivardrivrutiner man inte behöver och också onödiga språkstöd. Men hur gör man? Och vad mer kan man kasta för att spara utrymme?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-04-02 22:10

Om du har lite utrymme på din hårddisk borde du överväga att köpa en större hårddisk eller skaffa en extern hårddisk eftersom att rensa lite drivrutiner från datorn knappt ger något mer utrymme av betydelse.

Downsizer och Monolingual är två program du kan köra för att radera språk.
Sök på versiontracker.com (bra macprogramsställe)

Det andra du kan ta bort är Garagebands loopar (om du som jag är helt tondöv).
Glömt vilket bibliotek de ligger i men sök lite på forumet här. Sparar en del GB....

Vidare kan du radera skrivardrivrutiner - har du en Epson?
Ja, då kan ju Xerox, HP, Canon osv raderas...

/Bibliotek/Printers/

Låt bli kasta såna bibliotek som inte har ett skrivarnamn ("PPDs" t ex)

  • Medlem
  • 2009-04-02 23:01

Hur liten hd har du egentligen?

Ursprungligen av Baron:

Hur liten hd har du egentligen?

Knappt åtta gig. Jag trodde inte systemet skulle svälja nästan allt.
Monolingual var ett kanonprogram. Bara det gav mig en halv gig extra. Tack för hjälpen så långt. Det lutar nog åt en ny hd vad det lider. Men nu klarar jag mig ett litet tag till.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-04-03 13:13
Ursprungligen av Pavoni:

Knappt åtta gig. Jag trodde inte systemet skulle svälja nästan allt.
Monolingual var ett kanonprogram. Bara det gav mig en halv gig extra. Tack för hjälpen så långt. Det lutar nog åt en ny hd vad det lider. Men nu klarar jag mig ett litet tag till.

Eller så lutar det åt en ny dator. En dator med 8GB hårddisk kan ju inte vara nåt annat än en klen Netbook du installerat OS X på.

Ursprungligen av Mija:

Eller så lutar det åt en ny dator. En dator med 8GB hårddisk kan ju inte vara nåt annat än en klen Netbook du installerat OS X på.

Eller en Pismo med originaldisk. Bör absolut undvikas, diskarna på 10 Gb och neråt brukade låta ganska illa. När man uppgraderade disken på en Pismo uppgraderade man sin ljudmiljö också.

Har man råd att stoppa i en Pismo minne nog för att vara värd att köra OSX på så har man råd med mer hårddisk, kan man tycka. Det fåniga är bara att det är absolut omöjligt att köpa en lagom liten disk på sådär 20-40 Gb (lagom för en liten reservmaskin) för mindre pengar än en 120 Gb. Helt sjukt, alla har vi trångt på hårddiskarna men ändå sjunker inte priserna på de små.

När man vad det än beror på sitter med en liten disk:

- Vid installation, klicka bort allt du kan, onödiga skrivardrivrutiner i synnerhet. "Anpassa" installationen så du kan klicka bort en massa.
- Rensa med hjälpprogram, som sagt. Monolingual har jag använt, funkar fint. Downsizer funkar säkert också bra.
- Installera bara de program du verkligen behöver, och snåla även vid dessa installationer. Det är vanligt att det nödvändiga är mindre än 10% av full installation, och det mesta är exempel, mallar, clipart och dokumentation. Det är löjligt att anstränga sig för att få bort 1 Gb ur systemet, och sedan installera 3 Gb med datafiler som du inte behöver till ett program som självt är på 50 Mb.
- Håll hårt i de få meg du har. Du måste ha en viss marginal för swaparea och tempfiler.

...tills du väl skaffar den där större disken som du behöver.

Sådana där smårensningar hjälper ju bara för stunden. Efter ett par veckor är du tillbaka där du är nu igen. Ny hårddisk torde som nämnts ovan vara det vettigaste alternativet. Nej förresten - två stycken behöver du. Eller är du en riktig karl som inte kör med backup?

Baron är en riktig karl

( med tanke på en annan tråd om en pajjad hårddisk)

  • Medlem
  • 2009-04-03 13:01

Rensa undan skrivardrivare också när du ändå håller på. Där finns ett antal hundra MB att vinna.

1
Bevaka tråden