Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme med Mac, PC och iPhone

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett lite udda problem. Jag har precis köpt en andrahands Airport Extreme (från november förra året - Gigabit N) och den funkar perfekt! Tillsammans med min Macbook. Problemen kommer när jag ska ansluta min flickväns Vista PC eller min iPhone...

Med iPhonen kan jag ansluta och den registreras i Airporten, men telefonen själv fattar inte att den är ansluten. PC:n kan inte ansluta alls.

Jag har provat att reseta Airporten och jag har testat med "likvärdigt nätverkslösenord" men inget funkar. Man kan ju tycka att det borde vara enkelt att ansluta en Apple iPhone till en Apple Airport?

Har någon nån lösning?

Tack tack..
Daniel

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-30 21:34

Din iPhone pratar inte 802.11n. Och vad menar du med "likvärdigt nätverkslösenord"?

Ursprungligen av frazze:

Din iPhone pratar inte 802.11n. Och vad menar du med "likvärdigt nätverkslösenord"?

Likvärdigt nätverkslösenord skulle vara nått som gjorde att det skulle funka på typ en PC. Det var det tips jag fick på Macsuport här i stan i alla fall. Det gör typ om lösenordet så det ska funka på andra än Appleprodukter om jag fattade honom rätt, men det funkade inte för mej i alla fall...

Ja, att den inte klarar n, det visste jag. Men det värsta det ska ställa till med är väl att dra ner hastigheten lite? Jag hittar inte nån inställning att stänga av n och bara köra g.. eller går det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-31 00:36

Min med Fast Ethernet kan köra i kompatibelt läge. Jag väljer 802.11n (802.11b/g kompatibel).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-02 09:58
Ursprungligen av frazze:

Min med Fast Ethernet kan köra i kompatibelt läge. Jag väljer 802.11n (802.11b/g kompatibel).

Jag kör min i kompatibelt läge jag med, men det är inte lika snabbt som ren 802.11n.
Det den nya extremen har är ju två frekvenser igång samtidigt. 802.11b + 802.11n.
detta möjliggör att man kan använda -n fullt ut på de enheter man har som stödjer det och köra iphone på b/g

känns inte värt att investera i en ny extreme bara för den funktionen, men men

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-02 12:35

Fast har man stora krav på överföringshastighet kanske man ändå måste överväga fast lina.

Delvis där...

I morse när jag återigen återställde Airporten så funkade det med både macen och med iPhonen... Men fortfarande inte med Vista-PC:n.

Jag ställde om den så den bara går på -g nu, och det var då telefonen började funka. PC:n kan nu ansluta till nätverket, men har ingen koppling till Internet eller de andra datorerna... Wierd!

  • Medlem
  • 2009-04-02 22:27

Enkelt att lösa!

1.Öppna fönstret
2.Klipp loss alla sladdar från PC:n
3.Kasta ut skiten!
4. Problemet löst!

Nej men allvarligt, Vista går inte ihop med macar! Alltså, det är svåra att kombinera.
Har en moster som har en Vista-burk och en Power mac G4. Och de går inte att kombinera med hennes Zyxel-router. Det går att köra PC eller Macen separat. Men de går inte att kombinera! Det var lättare när det var XP.

1
Bevaka tråden