Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hämtar InD "user" från?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-04-01 20:26

Vad är det för "User" indesign CS2 och CS3 hämtar? Det verkar inte vara vare sig registrerad användare eller inloggad användare i datorn.

tell application "Adobe InDesign CS3"
	return user name
end tell
  • Medlem
  • 2009-04-01 21:27

I CS3 blir user "unknown user" eller nåt liknande när man kastar prefs. I CS2 ligger värdet nån annan stans. Var i all världen då?

Dags maila Adobe kanske? "Google is your friend"?

Det där är ju fruktansvärt specifik information du frågar efter....

  • Medlem
  • 2009-04-01 23:24

Eh, vad menar du? Det finns på nåt sätt i dokumentationen, men jag begriper det inte.

Jag menar att det där är nog så fruktansvärt smal information så att ingen här på 99 sitter inne med den...

Tror det är bättre vända sig till Adobe...

Vi vet ju alla att frågan egentligen ställs till mig

InDesign har ett syskonprogram, InCopy, som gör att flera personer kan redigera texter från ett InDesign-dokument. För att det ska fungera måste de olika personerna på ett vettigt sätt särskiljas. Under Arkiv-menyn finns därför möjlighet att ställa in användarnamn och användarfärg. Dessa inställningar sparas i filen InDesign Defaults, som ligger i prefsmappen.

Vill man ha den inloggade användarens namn (kontoinnehavarens namn) så skall man inte fråga InDesign, utan bara skriva:

return long user name of (get system info)

  • Medlem
  • 2009-04-02 08:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vi vet ju alla att frågan egentligen ställs till mig

InDesign har ett syskonprogram, InCopy, som gör att flera personer kan redigera texter från ett InDesign-dokument. För att det ska fungera måste de olika personerna på ett vettigt sätt särskiljas. Under Arkiv-menyn finns därför möjlighet att ställa in användarnamn och användarfärg. Dessa inställningar sparas i filen InDesign Defaults, som ligger i prefsmappen.

Vill man ha den inloggade användarens namn (kontoinnehavarens namn) så skall man inte fråga InDesign, utan bara skriva:

return long user name of (get system info)

Jag hittar inte det valet i någon meny.

Och det är inte kontoinnehavarens namn jan är ute efter, utan jag tänkte be användare av delade konton att en gång om dagen identifiera sig. Namnet kan sedan användas i olika sammanhang utan att man behöver identifiera sig fler gånger. Då undrar jag hur User name påverkas av andra processer.

Ursprungligen av Baron:

Jag hittar inte det valet i någon meny.

Och det är inte kontoinnehavarens namn jan är ute efter, utan jag tänkte be användare av delade konton att en gång om dagen identifiera sig. Namnet kan sedan användas i olika sammanhang utan att man behöver identifiera sig fler gånger. Då undrar jag hur User name påverkas av andra processer.

Inte i arkiv, användare?
Kolla i Plugin/InCopy Workflow/ om du har en plugg som heter "Username UI.InDesignPlugin". (Den installeras automatiskt med CS3+).

Om inte...

Det är möjligt att dina polare i Kalmar också använder "user" som ett sätt att identifiera användare.

Fortsätter frukosten...

Det var som fan. Lyfter på hatten.

  • Medlem
  • 2009-04-02 08:32

Jo, visst räknade jag med att du (Richard) skulle veta, men, Goflorp, det finns faktiskt några andra som skulle kunna veta. Tex har vi ju Adobes egen Mattias Jonsson som medlem här.

Ursprungligen av Baron:

Jo, visst räknade jag med att du (Richard) skulle veta, men, Goflorp, det finns faktiskt några andra som skulle kunna veta. Tex har vi ju Adobes egen Mattias Jonsson som medlem här.

Det stämmer... Jag är här. Men just nu sitter jag och äter frukost med min dotter [och är föräldraledig], så jag svarade inte. Dessutom har Richard redan svarat korrekt. Men det rä väl få förvånade över

InDesigns "User name" är bara en programinställning, den påverkas inte av konto, inloggning, månens rörelser, personens karma etc.

Lösningen här är nog någon stay open-applet med en idle-handler, eller dyl.

  • Medlem
  • 2009-04-02 18:08

Jag gissar att det är InCopy ni pratar om. Jag har inte InCopy.

Vad är det kalmariterna skulle ha hittat på menar ni? Detta är en ren InDesign-/applescriptfråga.

Har jag något att förlora på att ändra User name om jag inte har IC installerat? Kan inställningen ändras på annat sätt om jag inte har IC utan att jag kastar programinställningarna?

Visst är det härligt att vara ledig med barnen?! Avis... Men snart är det påsklov!

1
Bevaka tråden