Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport utan lösenord

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man köra Airport utan lösenordskrav men ändå krypterat?

D.v.s. så ingen kan "avlyssna" surfingen men grannar/kompisar med dator kan ansluta utan lösenordskrav.

  • Medlem
  • 2009-04-01 23:03

Bir svårt, troligtvis omöjligt...
Utan lösenord men mac-filtrerat kan du köra. Då kan endast de datorer som är "godkända" ansluta till nätverket. Men det kräver att dina gäster först blir godkända av dig och får sina mac-adresser registrerade i routern.
Hurvida det går att avlyssna ett mac-krypterat nätverk vet jag inte.

Ursprungligen av Dalle:

Bir svårt, troligtvis omöjligt...
Utan lösenord men mac-filtrerat kan du köra. Då kan endast de datorer som är "godkända" ansluta till nätverket. Men det kräver att dina gäster först blir godkända av dig och får sina mac-adresser registrerade i routern.
Hurvida det går att avlyssna ett mac-krypterat nätverk vet jag inte.

att låsa accessen på macadress är INGEN som helst kryptering och inte heller det killen är ute efter...

jag tror faktiskt inte det går. det krypteras ju med just nyckeln du skriver in.

Annars kan du ju döpa wlanet till typ "password=hej" och sedan sätta hej som nyckel.. då borde ju folk fatta

jag antar att detta är din anledning till att köra öppet: http://www.piratpartiet.se/nyheter/piratpartiet_uppmanar_till_oppna_natverk

  • Medlem
  • 2009-04-01 23:51
Ursprungligen av =JoNaZ=:

jag antar att detta är din anledning till att köra öppet: http://www.piratpartiet.se/nyheter/piratpartiet_uppmanar_till_oppna_natverk

Ok, men jag var som sagt osäker...
En sak är jag dock nästan säker på. Antingen kommer ditt inlägg snart att bli modererat eller borttaget pga din länk.

Varför skulle en länk till ett politiskt parti bli borttagen?

  • Medlem
  • 2009-04-02 00:01

För att den behandlar ett "ämne som inte diskuteras på 99.se". Den som lever får se...

Ursprungligen av Dalle:

För att den behandlar ett "ämne som inte diskuteras på 99.se". Den som lever får se...

vore tragiskt i så fall och ännu ett steg i fel riktning...

Någon som sett V for Vendetta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-02 06:21

Nu får ni tä och slappna av, om ett politiskt parti vill att ni ska öppna era wifi's för allmänheten så tror jag att dom flesta moderatorer med mig inte lägger sig i vad ni gör med era nätverk hemma. Det ni inte får göra är att diskutera piratkopiering och lanka till var man kan få tag på det.

Man får diskutera hur man döljer sin ip, så ni får diskutera era öppna wifinatverk

/Tangen

Hmm... jag tror jag fattar.

Och att sätta lösenordet till något "lätt" gör ju krypteringen meningslös eftersom nyckeln då blir lika lätt att lista ut.

Men rent säkerhetsmässigt; blir t.ex. bankförbindelser mindre säkra om man kör okrypterat? De är ju redan krypterade i webbläsaren.

nej banksidor kommer att vara krypterade genom webläsaren med SSL (https).

Ursprungligen av torsig1967:

Hmm... jag tror jag fattar.

Och att sätta lösenordet till något "lätt" gör ju krypteringen meningslös eftersom nyckeln då blir lika lätt att lista ut.

Men rent säkerhetsmässigt; blir t.ex. bankförbindelser mindre säkra om man kör okrypterat? De är ju redan krypterade i webbläsaren.

Är mycket frågande till att du skall låta andra komma in på din anslutning då du inte vet vad du gör. Snälla, låt din anslutning vara stängd för andra, då har du mindre problem med att folk skriver ut på din skrivare eller annan ren jävlighet, startar överlastningsattacker etc. Detta kan mycket väl hända om du inte vet tillräckligt om datasäkerhet vilket ses här i tråden. Detta är sagt i all välmening.

1
Bevaka tråden