Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gmail-kontot togs över av liknande kontonamn.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo, det är ju inte så konstigt om man inte använder det på ett tag och kontot försvinner. Det lustiga i mitt fall var att ett liknande kontonamn diskvalificerade mitt egna, gamla utgångna. Så här:

gunverth(at)gmail.com

registrerade jag i april 2004. Använde sedan detta sporadisk i ett år och slutade sedan med detta. Lät dock kontot ligga kvar. Med mitt unika efternamn finns det i princip ingen risk att någon annan plockar upp det.
Nåväl! I dagarna skulle jag drar igång det igen för att testköra lite Google-applikationer. Det var dock lång näsa. Lösenordet stämde inte. Säkerhetsfrågorna för att nollställa var på norska. Skumt. Jag mailar därför till gunverth(at)gmail.com för att utröna vad som har hänt. Jag får därefter svar från:

gunver.t.h(at)gmail.com

som visar vara en trevlig norsk tjej med namnet Gunver T Hansen. Hon registrerade sig i maj 2006, då mitt konto säkerligen hade tagits bort.
Mailade av ren nyfikenhet Googles support varför detta kunde hända och efter lite goddag-yxskaft-svar får de till slut till ett svar att:

"...the usernames will be the same in our backend system."

Den enkla anledningen verkar alltså vara punkterna i Gunvers användarnamn. Punkter som "inte räknas" i användarhanteringen. Påminner lite Mac OS X Server där man måste skapa användaralias utan punkter för Windowsanvändare.
Någon mer som har råkat ut för detta?

Senast redigerat 2009-04-03 11:22
  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-01 12:06

Det låter konstigt men kanske det som Googles support kunde förklara lättast. Hade det varit som du har sagt så skulle gunver.t.h inte registrera sitt konto eftersom det heter lika som ditt. Och google tar väl inte bort oanvända konton.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

...Och google tar väl inte bort oanvända konton.

//Rob

Jo, tydligen. Jag har kvar aktiveringsmailet från 2004.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-01 22:38
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Jo, tydligen. Jag har kvar aktiveringsmailet från 2004.

Om du har kvar mailet så kan du säkert återställa lösenordet och du får ditt nya lösenord skickat till. Men det är flera år tillbaka så det kan verkligen vara så att ditt konto är borta.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Om du har kvar mailet så kan du säkert återställa lösenordet och du får ditt nya lösenord skickat till. Men det är flera år tillbaka så det kan verkligen vara så att ditt konto är borta.

//Rob

Det är säkert 4 års inaktivitet, så det är troligt.

Punkterna är inte signifikanta i googlemailadresser. Det upptäckte jag när jag fick mail till mitt förnamnefternamn och att det fungerar likabra som förnamn.efternamn (som var mitt officiella namn).

Inte direkt relaterat men ändå inne på samma spår (använder inte Gmail då
man inte kan skapa mappar), men om man registrerar ett Yahoo konto i
ett land så är alla andra ändelser tagna, men de går inte att använda dem.

Ett exempel, min bror bodde i Kanada i tre år, skapade ettt Yahoo konto
och fick då namn@yahoo.ca, men nu när han är här hemma så kan han
inte använda namn@yahoo.se fastän det är han som har gjort det upptaget.

Som sagt, inte samma sak men nästan lika konstigt...

LCR

P.S. Han heter inte "namn" ;):p

punkterna i ett gmail konto spelar ingen roll...

a.b.c.d@gmail.com är samma sak som abcd@gmail.com

jag har märkt de för jag har fått spam till min epost fö[email protected] (utan punkt)

Ursprungligen av =JoNaZ=:

punkterna i ett gmail konto spelar ingen roll...

a.b.c.d@gmail.com är samma sak som abcd@gmail.com

jag har märkt de för jag har fått spam till min epost fö[email protected] (utan punkt)

Så om man har a.b.c@gmail.com och någon skickar ett mail
till abc@gmail.com, får man det då ???

Ursprungligen av LCR:

Så om man har a.b.c@gmail.com och någon skickar ett mail
till abc@gmail.com, får man det då ???

Japp.

  • Medlem
  • 2009-04-01 16:30

För länge sedan kunde man inte ha punkter i hotmailadresser. Kan det ha varit av samma skäl?

På riktigt .. Är det 2009 eller 1 april?

Ursprungligen av jurassic579:

På riktigt .. Är det 2009 eller 1 april?

På riktigt, men jag erkänner att det var ett dåligt valt datum att starta tråden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-01 22:33

Shit. Det måste jag kolla då... Gmail är ju mitt allt!

Stackars Gunver. Så mycket spam hon riskerar få när hennes epost-adress finns i klartext på tre ställen i det första inlägget. Johan, du kan väl försvåra för adresssniffarna genom att editera adresserna. Det var ju inte hennes fel.

Annars tycker jag det är märkligt. Både att Google återanvänder adresser och det osannolika sammanträffandet.

Ursprungligen av M. Sundbom:

...Så mycket spam hon riskerar få när hennes epost-adress finns i klartext på tre ställen i det första inlägget. Johan, du kan väl försvåra för adresssniffarna genom att editera adresserna. Det var ju inte hennes fel....

Jävlar. Det glömde jag. Skamligt. Jag som brukar påpeka detta får mina kunder.

:">:">:">:">:">

1
Bevaka tråden