Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor om macbook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-03-31 22:14

Eftersom jag inte är så hemma på bärbara datorer har jag lite frågor. För det första undrar jag om den vita 13" macbooken är att rekommendera? Är det stor skillnad på den nya i aluminium och den och i så fall vad för fördelar/nackdelar?
Jag har också en trasig iMac G5 vars hd jag vill kunna föra över delar av till den bärbara. Datorn går inte ens att starta men hörde att man kunde köpa ett usb-chassi att sätta i hdn i och därigenom föra över på ett enkelt sätt. Vilket är i så fall att rekommendera?
Sista frågan gäller det trådlösa surfandet. Om jag vill anväda min befintliga bredbandsuppkoppling, inte mobilt bredband alltså, är det en Airport express jag ska använda mig av då eller finns det andra, billigare alternativ?

  • Medlem
  • 2009-03-31 22:39

Kan försöka svara på den första och den sista frågan...
1. Det som skiljer i stora drag mellan modellerna är att den vita är i plast och har sämre skärm än den nya i aluminium. Den har också haft problem med att den kan spricka i chassit samt så har den haft lite problem med dåliga batterier. Dock har den vita macbooken en FW400 vilket aluminiumvarianten saknar.
Frågar ni mig så skulle jag hellre köpa en ny unibody-macbook, vilket jag också gjorde.
2. Angående en trådlös acesspunkt så kan du använda i stort sett vilken router som helst. Men det blir ju enklare om den är av Apple-modell. Antingen en AP Express eller en AP Extreme. Hastigheten är densamma. Fler funktioner på Extremen dock, välj själv.

Ursprungligen av Dalle:

Kan försöka svara på den första och den sista frågan...
1. Det som skiljer i stora drag mellan modellerna är att den vita är i plast och har sämre skärm än den nya i aluminium. Den har också haft problem med att den kan spricka i chassit samt så har den haft lite problem med dåliga batterier. Dock har den vita macbooken en FW400 vilket aluminiumvarianten saknar.
Frågar ni mig så skulle jag hellre köpa en ny unibody-macbook, vilket jag också gjorde.
2. Angående en trådlös acesspunkt så kan du använda i stort sett vilken router som helst. Men det blir ju enklare om den är av Apple-modell. Antingen en AP Express eller en AP Extreme. Hastigheten är densamma. Fler funktioner på Extremen dock, välj själv.

Airport Extreme har ju numera möjlighet att köra 5GHz och 2.4GHz samtidigt, det har väl inte Airport Express (rätta mig om jag har fel )

Det är ju en fördel om man har datorer som inte har möjlighet att köra 802.11n...

  • Medlem
  • 2009-04-01 19:31
Ursprungligen av KristerG:

Airport Extreme har ju numera möjlighet att köra 5GHz och 2.4GHz samtidigt, det har väl inte Airport Express (rätta mig om jag har fel )

Det är ju en fördel om man har datorer som inte har möjlighet att köra 802.11n...

Där ser man! Mer än vad jag visste.

Om du jobbar med film och/eller musik sa ar det den vita som galler (FW). Jag har haft den vita i over tva ar och har inte haft nagra som helst problem med batteri eller sprickor. Men om du vill ha en snygg surfdator som dessutom kan spela en del spel sa at det unibody som galler.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-03-31 23:36

Det är just spela in musik jag ska ha den till och surfa och kolla lite film med i stort sett. Kanske räcker med den vita då om det inte skiljer så mycket i övrigt. Borde de inte fixat batteriproblem med senaste modellen tycker man? Visste inte det skiljde på de båda vad gällde jobba med musik t ex. Tackar för svaren

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-04-01 12:43

Såg att om man sätter i 4GB minne vid köp från applestore så kostar det 1000 spänn, kan man köpa nåt billigare alternativ och sätta i själv?

Japp, det kan man! Jag satte i 4gb och betalade £45, kan inte vara sa mycket dyrare i Sverige.

FAST 1000 spann fran Applestore ar iofs billigt. och du behaller garantin. Min garanti hade gatt ut sa jag hade inget att forlora...

Ursprungligen av Dalleponken:

Japp, det kan man! Jag satte i 4gb och betalade £45, kan inte vara sa mycket dyrare i Sverige.

FAST 1000 spann fran Applestore ar iofs billigt. och du behaller garantin. Min garanti hade gatt ut sa jag hade inget att forlora...

Garantin påverkas inte av att du byter minne. Apple beskriver det väldigt tydligt:

Ursprungligen av Apple:

You may install memory (RAM, VRAM), and other customer-installable parts without voiding your Apple warranty.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=13946

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-04-01 16:34

HIttade detta på inwarehouse: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=325699 är det likvärdigt det som de sätter i från applestore? Eller är jag helt fel ute

  • Medlem
  • 2009-04-01 16:43
Ursprungligen av jefa:

HIttade detta på inwarehouse: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=325699 är det likvärdigt det som de sätter i från applestore? Eller är jag helt fel ute

Det där är DDR2 PC5300. Det som sitter i nya macbook är DDR3 PC8500. Så det är ett långsammare minne.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-04-01 16:45

Ok då är jag med, därav prisskillnaden kanske. Ja då får det nog bli ett från apple direkt

Ursprungligen av jefa:

Ok då är jag med, därav prisskillnaden kanske. Ja då får det nog bli ett från apple direkt

Du köper ju vilket minne som helstm från NetonNet eller Inet eller så för en fjärdedel av priset.

Du skall bara läsa på "Technical Spec"-sidan hos Apple för just din maskin.

Minne från Apple är verkligen dyrt. 4GB ligger väl på under 700:- numera (2*2GB)

1
Bevaka tråden