Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteriinformation från Apple

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-04-01 14:57

Är väldigt ledsen på Apple att dom inte har mer information kring sina batterier! Min MacBook Pros batteri har slutat att fungera endast 1år och 3mån använd. Fulladdat håller batteriet 4min och sedan dör den bara utan att varna. Uppladdnings cykler på batteriet är nånstans på 260(kommer inte ihåg exakt.). Jag lämnade in datorn till ett service ställe och de konstatera att batteriet var "finito"... Apple säger bara så här: "datorn är lite mer än 1år gammal och vi har ingen mer garanti". Jag frågade om batteriet slutat att fungera på grund av vanvård??? -Not. -Jag som har skött hela datorn som ett "spädbarn"! Blir så ledsen när de inte ens är intresserade av att hjälpa kunder? Jag kunde verkligen accepterat om detta hänt om ytterligare ett år. Men redan? Inte heller har apple upplyst om en sådan kallad ”kalibrering av batteri”. Detta fick jag veta av servicestället! Fint att man får sådan information när det är försenat. Det skulle aldrig ha accepterat i bilvärlden! Ledsen att det ska sluta så här… köpte min första mac på 80-talet… 

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-01 14:59

Känt problem... Jag hade bara 25 laddningscykler och batteriet var kasst efter drygt ett år.

Finns många trådar om detta.

Ursprungligen av planB:

Känt problem... Jag hade bara 25 laddningscykler och batteriet var kasst efter drygt ett år.

Finns många trådar om detta.

Hm.. konstigt. Har aldrig haft den typen av problem. Visserligen brukar batterierna lägga av efter nåt eller några år men det beror ju också på användningssätt. Ett batteri håller inte hur länge som helst och det förefaller billigare att köpa ett nytt för 1000-1200 eller vad de nu kostar än att skrota datorn. Mitt ser ut så här nu:

Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 3955
Fulladdat: Ja
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 3975
Statusinformation:
Cykelantal: 124
Skick: Bra

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-04-01 15:04

Hur gick det för dig, planB, med tanke på endast 25 laddningscykler? Ingen hjälp av Apple?? Jag kan inte nog beskriva hur nedtryckt jag känner mig av Apple...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-01 15:14
Ursprungligen av joste:

Hur gick det för dig, planB, med tanke på endast 25 laddningscykler? Ingen hjälp av Apple?? Jag kan inte nog beskriva hur nedtryckt jag känner mig av Apple...

Nej, jag försökte inte ens driva det med tanke på Apples policy i sådana här ärenden.

Jag är bara glad om min dator överlever Nvidia-problemet som håller på att utplåna varenda exemplar av 2007-2008 serien av MacBook Pro.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-04-01 15:49

oj! jag som var tuff mot dem när jag snacka i telefon... Mycket dåligt att de ens inte ville gå halva vägen, vilket jag föreslog. Är detta början till storebror mentalitet ala MS??

Batterier är iofs förbrukningsvara. Jag hade liknande problem med min Dell och det var ingen större ide att bråka om det.

När det gäller Nvida.. så lade min MBP av sista dagen av garantiperioden... jag fick ett nytt moderkort:)

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-04-01 15:58

kan dom inte hjälpa sina kunder med att tydligt ge instruktioner för hur ett batteri ska hanteras för att fungera! I detta fall ger jag Apple det absolut sämsta betyget! Dåligt!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-01 16:08
Ursprungligen av joste:

kan dom inte hjälpa sina kunder med att tydligt ge instruktioner för hur ett batteri ska hanteras för att fungera! I detta fall ger jag Apple det absolut sämsta betyget! Dåligt!

Det spelar ingen roll. Folk med allehanda laddningscykler drabbas av detta. Jag tror inte MacBook Pro användare är sämre än t.ex. MacBook användare att sköta sina batterier och ändå så är dåligt batteri ett långt större problem för just Pro ägarna (de senare modellerna, men inte senaste).

Apple är Apple.

Ursprungligen av joste:

kan dom inte hjälpa sina kunder med att tydligt ge instruktioner för hur ett batteri ska hanteras för att fungera! I detta fall ger jag Apple det absolut sämsta betyget! Dåligt!

Hepp! http://www.apple.com/se/batteries/

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-04-01 16:21

Så finns det inget tips tydligen på hur man får hjälp av Apple... utan jag måste acceptera detta faktum? Ge gärna tips till mig om fler har det!?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-01 16:30
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-04-01 16:45

Tackar, men detta är ju redan för sent att få upplysning om...

Ursprungligen av joste:

Tackar, men detta är ju redan för sent att få upplysning om...

Jag säger det inte för att vara dryg eller nedlåtande, men den sidan har funnits i rätt många år nu och jag vill minnas att du hittar en hänvisning till den i handboken som följer med datorn.

Edit: Kollade handboken till min första generationens Macbook och där fanns bland annat länken, samt en hel del matnyttig info om batterier. Bland annat hur man kalibrerar dem.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-04-01 16:52

Jag kan bara ge dig rådet att låta datorn tömma batteriet tills den slocknar, för att sedan ladda upp det utan avbrott(ca2tim). Gör detta minst en gång i månaden, kanske rent av varannan vecka! Detta är vad jag själv ska göra när jag nu har sparat ihop till ett nytt batteri (tack Apple).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-01 17:13
Ursprungligen av joste:

Jag kan bara ge dig rådet att låta datorn tömma batteriet tills den slocknar, för att sedan ladda upp det utan avbrott(ca2tim). Gör detta minst en gång i månaden, kanske rent av varannan vecka! Detta är vad jag själv ska göra när jag nu har sparat ihop till ett nytt batteri (tack Apple).

Det var precis så jag gjorde i ett helt år eftersom jag använde datorn som stationär nästan hela tiden. Men inte hjälpte det. Allt tyder på fabrikationsfel, men det är inte erkänt av Apple.

Ursprungligen av planB:

Det var precis så jag gjorde i ett helt år eftersom jag använde datorn som stationär nästan hela tiden. Men inte hjälpte det. Allt tyder på fabrikationsfel, men det är inte erkänt av Apple.

Ett batteri bör användas för att må bra. Om det ligger med konstant full laddning utan att tömmas så sliter du tyvärr på det och kan räkna med avsevärt förkortad livslängd. Eller som Apple, lite diplomatiskt uttrycker det.

Polymera litiumjonbatterier måste användas för att bibehålla maximala prestanda. Om du använder datorn eller enheten sällan bör du låta den gå igenom åtminstone en laddningscykel i månaden. Klicka på länkarna nedan om du vill lägga till regelbundna påminnelser i din iCal-kalender.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-02 10:54
Ursprungligen av ohennig:

Ett batteri bör användas för att må bra. Om det ligger med konstant full laddning utan att tömmas så sliter du tyvärr på det och kan räkna med avsevärt förkortad livslängd. Eller som Apple, lite diplomatiskt uttrycker det.

Polymera litiumjonbatterier måste användas för att bibehålla maximala prestanda. Om du använder datorn eller enheten sällan bör du låta den gå igenom åtminstone en laddningscykel i månaden. Klicka på länkarna nedan om du vill lägga till regelbundna påminnelser i din iCal-kalender.

Jo, men vad jag kan läsa ut av rapporterna kring dåligt batteri så fanns det ingen gemensam nämnare i handhavandet (många eller få laddcykler eller annat). Detta tyder på att det var något slags fabrikationsfel.

Ursprungligen av joste:

Jag kan bara ge dig rådet att låta datorn tömma batteriet tills den slocknar, för att sedan ladda upp det utan avbrott(ca2tim). Gör detta minst en gång i månaden, kanske rent av varannan vecka! Detta är vad jag själv ska göra när jag nu har sparat ihop till ett nytt batteri (tack Apple).

Alltså, djupurladdningar har egentligen inga som helst positiva effekter på litiumbatterier. Tvärtom förkortar det batteriets livslängd oproportionerligt mycket jämfört med normal användning, och bör bara tas till om datorn är konstant kopplad till elnätet utan att någonsin gå på batteridrift. Och kalibrera batteriet behöver man normalt aldrig göra. Enda anledningen att göra det är om man misstänker att laddningsindikatorn inte visar rätt, men man vinner ingen faktisk batterikapacitet på det – tvärtom.

Det allra bästa man kan göra är att släppa alla batterirelaterade tvångstankar och sluta bry sig. Nästan alla kommer upp i minst en laddcykel på en månads sammanlagd användning, och det är bara bättre för batteriet om den laddcykeln består av 5 små 20-procentiga urladdningar än en stor djupurladdning. Fortfarande kan man ha otur, t.ex. om en battericell är något vekare än de andra och körs slut i förtid, men det är ändå inget man som användare kan påverka, bortsett från att inte djupurladda.

Aj Aj Aj Apple

Råkad ut för att mitt bateri i en HP dog på liknande sätt (efter 10 minuters drift). Det var i och för sig 32 månader gamalt men trots det fick jag ett nytt, utan en enda motfråga. Det kallar jag service! Tragiskt att vissa PC tillverkare (som ju har lite billigare hårdvara...) klarar av bra service medan Apple så fatalt misslyckas. De bygger sin egen grav på det här sättet.:'(

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-02 12:10
Ursprungligen av warzone:

Råkad ut för att mitt bateri i en HP dog på liknande sätt (efter 10 minuters drift). Det var i och för sig 32 månader gamalt men trots det fick jag ett nytt, utan en enda motfråga. Det kallar jag service! Tragiskt att vissa PC tillverkare (som ju har lite billigare hårdvara...) klarar av bra service medan Apple så fatalt misslyckas. De bygger sin egen grav på det här sättet.:'(

Det var ju schysst av HP, men en kompis med Dell fick betala närmare 1400:- för ett nytt batteri. Så det det är inte så entydigt på PC-sidan heller.

Hade du bara 1 års garanti?

Ursprungligen av planB:

Det var ju schysst av HP, men en kompis med Dell fick betala närmare 1400:- för ett nytt batteri. Så det det är inte så entydigt på PC-sidan heller.

Hade du bara 1 års garanti?

Trodde det men vid en koll visade det sig att de hade 3år från inköpsdatum (utan tillägsförsäkring), något som förklarar det positva bemötandet. Tycker att 3år är rimligt och rimtigt bra med tanke på att datorn kostade 12.000. Med tanke på priset för en Macbook (Pro) och att den är något av kungen bland bärbara så borde tre år vara minimum på garantin även om det så nu inte är fallet. Skall man köpa en så bra dator är det ju kul att veta att den fungerar efter ett år.

Visst skiljer det sig radikalt mellan de olika PC-tillverkarna, vissa är ju värdelösa, dessutom är det oftast sämre produkter enligt mig. Vilket borde tala för Apple och deras garantier och kundbemötande.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-02 12:32
Ursprungligen av warzone:

Trodde det men vid en koll visade det sig att de hade 3år från inköpsdatum (utan tillägsförsäkring), något som förklarar det positva bemötandet. Tycker att 3år är rimligt och rimtigt bra med tanke på att datorn kostade 12.000. Med tanke på priset för en Macbook (Pro) och att den är något av kungen bland bärbara så borde tre år vara minimum på garantin även om det så nu inte är fallet. Skall man köpa en så bra dator är det ju kul att veta att den fungerar efter ett år.

Visst skiljer det sig radikalt mellan de olika PC-tillverkarna, vissa är ju värdelösa, dessutom är det oftast sämre produkter enligt mig. Vilket borde tala för Apple och deras garantier och kundbemötande.

Apple gör bättre produkter - totalt sett. Men ingen kedja är starkare än dess svagaste länk och det är de elektroniska komponenterna vilka havererar i ungefär samma utsträckning som alla andra datorer.

Liten exkurs: Min farsa köpte en fet HP media-orienterad bärbar med 19" skärm. Kan någon förklara för mig hur en erfaren tillverkare som HP kan göra en BLANK track-pad? Fingret sugs ju tag i en blank yta så den ytan blir omöjlig att använda. Curling, någon? Varför är en Curling-bana knottrig och inte blank? En sådan funktionsmiss skulle Apple aldrig göra.

Ursprungligen av planB:

Apple gör bättre produkter - totalt sett. Men ingen kedja är starkare än dess svagaste länk och det är de elektroniska komponenterna vilka havererar i ungefär samma utsträckning som alla andra datorer.

Liten exkurs: Varför är en Curling-bana knottrig och inte blank? En sådan funktionsmiss skulle Apple aldrig göra.

Kan inte annat än hålla med, ibland går produktutvecklingen lite väl fort fram, görs den sen av B-laget så får det konsekvenser...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-02 20:37
Ursprungligen av Samuel K:

Alltså, djupurladdningar har egentligen inga som helst positiva effekter på litiumbatterier. Tvärtom förkortar det batteriets livslängd oproportionerligt mycket jämfört med normal användning, och bör bara tas till om datorn är konstant kopplad till elnätet utan att någonsin gå på batteridrift. Och kalibrera batteriet behöver man normalt aldrig göra. Enda anledningen att göra det är om man misstänker att laddningsindikatorn inte visar rätt, men man vinner ingen faktisk batterikapacitet på det – tvärtom.

Det allra bästa man kan göra är att släppa alla batterirelaterade tvångstankar och sluta bry sig. Nästan alla kommer upp i minst en laddcykel på en månads sammanlagd användning, och det är bara bättre för batteriet om den laddcykeln består av 5 små 20-procentiga urladdningar än en stor djupurladdning. Fortfarande kan man ha otur, t.ex. om en battericell är något vekare än de andra och körs slut i förtid, men det är ändå inget man som användare kan påverka, bortsett från att inte djupurladda.

Som vanligt mycket bra skrivet av dig Samuel. Du är en tillgång för 99mac.

Ursprungligen av joste:

Jag kan bara ge dig rådet att låta datorn tömma batteriet tills den slocknar, för att sedan ladda upp det utan avbrott(ca2tim). Gör detta minst en gång i månaden, kanske rent av varannan vecka! Detta är vad jag själv ska göra när jag nu har sparat ihop till ett nytt batteri (tack Apple).

Det är rakt emot min slutsats om batterier. Mina slutsatser är:

- Undvik att köra på batteri när det inte behövs. Knädatorer är till för att köras på batteri bara en liten del av tiden, som på pendeltåget till och från jobbet. Inte hela tiden.
- Undvik att köra ur batteriet i botten. "Cykla" inte, det sliter bara.

Jag tror det här stämmer hyfsat med Apples rekommendationer. Dock saknas det information i Apples info, och det är det som är så fel. Jag har sett döda batterier leva upp till pigga 5-timmarsmonster men jag vet inte varför. Och jag har sett det flera gånger. Jag skulle vilja ha en bra metod att veta om ett batteri är i "dvala" eller om det är dött.

Du skall inte klanka ner på Apple. Så är det bland alla leverantörer av bärbara datorer. Kvittar alltså om du hade köpt en Dell eller en HP eller vadsomhelst. Många har bara ett halvårs garanti på batteriet, så Apple är faktiskt rätt bra, om man jämför på det stora hela.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-04-01 17:09

Jag står för att Apple har världens bästa lösning på datorer för både snillen och enkla användare... Men jag är besviken på att inte enkel information kan ges till batteriet! Ska alla vanliga enkla människor kunna sådant?

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-04-01 17:20

Det är det jag misstänker... Och, ja, Apple erkände inte!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-02 12:03

Ännu en självutnämnd batteriexpert...

Så fort Apple's rekommendationer nämns så kommer det upp. Det är Apple som är tillverkaren och står som ansvarig för de där batterierna och får jag problem är det till dom man ändå måste vända sig och inte till batteriexperter av allehanda slag. Det handlar inte om batteriteknik utan om Apples produkter.

Bevaka tråden