Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbare efter IPRed, eller ?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dagen då nya fildelningslagen har nu påbörjat, min fråga är ifall detta sätter avtryck på vilken hastighet som du har ifall du testat uppkopplingen... från jobbet har jag nu:

Skicka: 50,82 MBit/sek
Ta emot: 48,98 MBit/sek

Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-01 14:52

Hej,
Skicka 65,06Mbit/sek
Ta emot 8,93Mbit/sek

Magnus

Helt okej fart i ledningarna idag.
Skicka (TCP): 823.19 Mbit/s
Ta emot (TCP): 771.04 Mbit/s

Ursprungligen av Marcus K:

Helt okej fart i ledningarna idag.
Skicka (TCP): 823.19 Mbit/s
Ta emot (TCP): 771.04 Mbit/s

Sitter du i the Matrix eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-04-01 21:51
Ursprungligen av Olle@mac:

Dagen då nya fildelningslagen har nu påbörjat, min fråga är ifall detta sätter avtryck på vilken hastighet som du har ifall du testat uppkopplingen... från jobbet har jag nu:

Skicka: 50,82 MBit/sek
Ta emot: 48,98 MBit/sek

Vad hade du innan?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-04-02 09:16

Jag tror att han har tillgång till själva modermodemet...

Skicka 73,14
Ta emot 94,65

Lite snabbare att skicka kanske. Brukar ligga runt 68.

Ursprungligen av Olle@mac:

...från jobbet har jag nu:

Som frazze redan har påpekat, så säger uppgiften om vad man har nu inte speciellt mycket när den står ensam.

Man bör väl även redovisa vad man hade tidigare, och kanske även vilken teoretisk hastighet ens abonnemang tillåter. Först då blir ju "nu"-värdet intressant.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man bör väl även redovisa vad man hade tidigare, och kanske även vilken teoretisk hastighet ens abonnemang tillåter. Först då blir ju "nu"-värdet intressant.

Ja jo förvisso och jag skrev bara "min fråga är ifall detta sätter avtryck på vilken hastighet som du har ifall du testat uppkopplingen". Från gårdagen siffror som var

Skicka: 50,82 MBit/sek
Ta emot: 48,98 MBit/sek

- har det nu blivit:

Skicka: 70,36 MBit/sek
Ta emot: 94,01 MBit/sek

Kanske inte rättvisande då det skiljer 4 timmar då förra jämförelsen gjordes... hur *snabb* lina som vi har på SVT har jag ingen bra koll på...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-02 09:37

Jag har något långsammare idag jämfört med 31/3. Ca 1-1,5 procent sämre.

Lite högre fart idag.
Skicka (TCP): 929.73 Mbit/s
Ta emot (TCP): 796.13 Mbit/s

Gläd er medans ni kan. Anonymiseringstjänster är bandbreddsslukare.

Ursprungligen av Laseranders:

Gläd er medans ni kan. Anonymiseringstjänster är bandbreddsslukare.

Man får hoppas att så många brottslingar som möjligt förstår att deras brott inte blir mer lagliga bara för att de drar en rånarluva över huvudet...

Ursprungligen av akerstrom:

Man får hoppas att så många brottslingar som möjligt förstår att deras brott inte blir mer lagliga bara för att de drar en rånarluva över huvudet...

Man får hoppas att så många som möjligt behåller respekten för rättsväsendet och inte drar en rånarluva över huvet på riktigt när de nu riskerar att bli fattiga för att inte ha velat köpa nåns produkt.

Har skivförsäljningen ökat med 30% än förresten?

Ursprungligen av Laseranders:

Gläd er medans ni kan. Anonymiseringstjänster är bandbreddsslukare.

Finns inga riktiga anonymiseringstjänster de tjänster som påstås vara det gör det nog i förlängningen ironiskt nog lättare för antipiraterna att komma åt piraterna..

Dessutom så är dessa tjänster slöa..

Hur då? Lättare?

Nå - det behövs inga sådana tjänster. Vill man tjuva på nätet så är det bara att ha en wifi-router och förneka brott. Ingen rättstat i världen kan fälla dig då, ty vem som helst i omgivningen kan kan ha tankat ner filerna på ditt IP-nummer.
Kanske kommer i framtiden en lag som gör en ansvarig för allt som händer på ens IP-nummer, men idag finns ingen sådan lag.

Ursprungligen av Simon Templar:

Finns inga riktiga anonymiseringstjänster de tjänster som påstås vara det gör det nog i förlängningen ironiskt nog lättare för antipiraterna att komma åt piraterna..

Dessutom så är dessa tjänster slöa..

Ursprungligen av Zimmerman:

Hur då? Lättare?

Nå - det behövs inga sådana tjänster. Vill man tjuva på nätet så är det bara att ha en wifi-router och förneka brott. Ingen rättstat i världen kan fälla dig då, ty vem som helst i omgivningen kan kan ha tankat ner filerna på ditt IP-nummer.
Kanske kommer i framtiden en lag som gör en ansvarig för allt som händer på ens IP-nummer, men idag finns ingen sådan lag.

Men om filerna ligger på din hårddisk eller på hembrända skivor i bokhyllan blir det svårare att förneka brott. Då krävs förstås en husrannsakan och jag vet inte hur allvarligt brottet eller misstankegraden måste vara för att en sådan ska beviljas.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-04-02 22:50

TPTest 3
Testresultat:
-------------

Server: tptest.bredband.net:1640
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2009-04-02 22:29:53
Test avslutad: 2009-04-02 22:31:38

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 10.25 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 10.63 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 96.4 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 43.76 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 49.24 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 88.9 %

Ungefär som tidigare.

Via bredbanskollen.se:
Skicka: 6.74
Ta emot: 21.19
Svarstid: 13 ms, Mätserver: Sundsvall

Via Safari 4 Beta. Programmet har varit igång lääänge.
Kör jag Firefox (nystartat) får jag underliga värden. Först runt 20 Mbps, sedan mätning igen (direkt) ger 40 Mbps och ytterligare mätning direkt efter ger runt 20 Mbit igen. En fjärde mätning ger 35 Mbps.

Det ska tydligen funnits uppgifter igår om att trafiken skulle ha minskat med 30% igår... fast ja kan inte hitta den... någon sa till mig att det hade nått att göra med att man mätte på nodpunkter... vad nu det är för något vet jag inte...

Hur är det nu med skuldfrågan? Hemma hos oss har vi en pojk som är 16 år ( min sambos son ) och som jag sagt åt att han inte får tanka hem filmer - men låt säga att han glömmer & struntar i detta - blir det då jag som blir skyldig för att jag är tecknare av abbonemanget, eller? Jag är på jobbet hela dagarna och det finns då finns möjlighet att utnyttja abbonemanget på ett sätt som kan strida mod den nya lagen utan att jag kan göra mycket åt det... man kan ju inte ta med modemet till jobbet

Ursprungligen av Olle@mac:

Hur är det nu med skuldfrågan?

Det finns andra trådar där sådant diskuteras. Sök på IPRED.

Den här tråden handlar om hastighet före och efter IPRED.

/Mod

Ursprungligen av SvD:

–Utgångspunkten är att det är den som har brutit mot lagen som ska hållas ansvarig. Även minderåriga kan bli skadeståndsskyldiga i vissa fall.

Frågor och svar på svd.se: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2677019.svd

Laseranders, du glömde bort att ta med oss som gör programvaror, vi är också drabbade av piraterna. Men det är ju som du sagt till mig tidigare, "börja sälj t-shirts istället".

Men men, du vill att saker och ting ska vara "gratis" och finansierade av skatter så att alla ska betala för dem som vill konsumera. Vi får väl se hur det blir.
Jag är inte lika intresserad av mer skatter och att staten ska bestämma det mesta, men vi har ju lite olika politisk uppfattning så jag förstår att du säger som du gör.

Ursprungligen av akerstrom:

Laseranders, du glömde bort att ta med oss som gör programvaror, vi är också drabbade av piraterna. Men det är ju som du sagt till mig tidigare, "börja sälj t-shirts istället".

Men men, du vill att saker och ting ska vara "gratis" och finansierade av skatter så att alla ska betala för dem som vill konsumera. Vi får väl se hur det blir.
Jag är inte lika intresserad av mer skatter och att staten ska bestämma det mesta, men vi har ju lite olika politisk uppfattning så jag förstår att du säger som du gör.

Precis, bara det att jag inte tycker att upphovsrättsindustrin ska hållas igång med skattepengar och jag tycker inte att man kan använda begreppet gratis när det gäller kopior jag producerar själv. Är hembakta bullar också gratis? Isåfall blir ditt argument ganska svagt…
Försöker man sälja en produkt ingen vill köpa så kan man inte gnälla över att man blir utan lön. Istället kan man kika på det där med T-shirtar… eller helt enkelt byta jobb.
Om du nu inte kan sälja din produkt vill säga. För kan du det förstår jag inte åproblemet, kan du det inte så… vilken annan bransch frågar nån annan hur de ska få betalt när de inte kan sälja sina produkter? Ja, just det… bilindustrin gör det nu, ja… Skillnaden är att de åtminstone fattar att de tigger. De kräver inte lagar som förbjuder cyklar och kollektivtrafik!

Som sagt, vi har olika syn på hur ett samhälle bör vara. Du har din filosofi och jag har min, och aldrig kommer de två att mötas.

Jag har produkter många vill använda, en del vill inte betala för att använda dem och då tycker jag att de inte ska använda dem. Vill de konsumera så ska de betala, vill de inte betala ska de inte konsumera.

Ursprungligen av akerstrom:

Som sagt, vi har olika syn på hur ett samhälle bör vara. Du har din filosofi och jag har min, och aldrig kommer de två att mötas.

Jag har produkter många vill använda, en del vill inte betala för att använda dem och då tycker jag att de inte ska använda dem. Vill de konsumera så ska de betala, vill de inte betala ska de inte konsumera.

Varför?

Och varför är det så viktigt att det inte bara ska vara lag på att det ska vara som du säger, man ska även betraktas som skyldig tills motsatsen är bevisad om man hamnar på branschens radar?

Och där stänger vi den tråden.

Ni förstod inte vinken fast den var fin - när jag tidigare idag påpekade att tråden började bli lite offtopic.

Sök upp någon av de gamla IPRED-trådarna och fortsätt er diskussion där.

/Mod

1
Bevaka tråden