Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excelproblem "sök ersätt"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Någon mer som har problem med liknande.

När jag laddar ner ett spreadsheet från tex finance.yahoo så måste jag först sortera kolumnvärden via "data/text till kolumner". Problemet uppstår dock när jag tar "sök" och "ersätt". Jag vill byta ut punkter mot komman, men då blandar den ihop värden från andra kolumner och det ser helt skevt ut.

Försökte klippa ut kolumnen och in i annat excelark, även då består problemet. Har också försökt ta "klistra in special" och endast valt "värden", men inte heller detta hjälper. Börjar kännas som att office for mac 2008 är det sämsta inköpet någonsin

Någon som vet en lösning?
Går det att nedgradera till office for mac 2004?

Mvh

Senast redigerat 2009-03-29 23:57

Markerat kolumnen först och sedan vid sök ersätt, angett att du bara vill göra sök ersätt på den kolumnen?

Om inte det går (jag har en äldre version så jag kan inte testa), kopiera kolumnen, klistra in den i ett nytt dokument, gör sök/ersätt, markera, kopiera, klistra in över i ditt ursprungliga dokument? Du verkar ha provat något liknande men gjorde du exakt så här? Jag förstår inte hur det inte skulle ha fungerat nämligen. Vad får du för fel?

Du kan även prova att före eller efter sök/ersätt, ställa in sifferformat på kolumnen till antingen text eller till siffror. En sök ersätt på . till , är liksom inte giltig i ett fält som Excel har angett (eller snarare "fått för sig") har formatet tal och inte text. Sök ersätt skall fungera på text, så du kan behöva ange text som format först.

En tredje, eller fjärde metod är att skapa en beräkningsfält i en extra kolumn där du byter ut , mot . och sedan kopierar kolumnen och därefter gör klistra in special med endast värden?

Hejsan och tack för svar!

Jag har testat dina knep och det fungerar inte.

Problemet ligger i själva importen tror jag. Det är inte logiskt någonstans. På vissa värden lägger den till ".00"....verkligen knepigt. Den vill göra om vissa värden till datum verkar det som. Men inte alla utan endast vissa slumpmässigt valda. Måste vara en bugg. Att formatera om celler fungerar inte heller.

Får luska vidare.

Svenska Excel har till synes slumpmässigt gjort siffror till datim sedan länge och "funktionen" är alltså inte specifik för 2008. Det är egentligen inte slumpmässigt utan alla kombnationer av x.y som kan tolkas som ett tidsvärde gör excel i sin upphöjda välvillighet om till datumformat. Om man sedan raderar datumformatet får man en annan siffra än vad det var från början. Idiotiskt, många timmar har jag suttit och reparerat dataset och funktionen går inte att stänga av. Men det går att komma runt problemet.

Om du formaterar cellområdet som "text" INNAN man klistrar in data slipper man detta. Och därefter kan man ersätta punkter med komma och slutligen formatera som "tal" eller "allmänt" (om nu inte excel tar sig friheten och gör detta automatiskt).

Säkrast är dock att byta ut punkter mot komman i en textredigerare innan man importerar/klistrar in filen. Jag brukar använda TextWrangler.

Hej M.Sundbom!

Såg att vi diskuterat i en annan tråd (under denna just nu).
De spread sheets jag tankat slutar med .csv
Kanske det har nåt med problemet å göra?

edit: Testade detta men det fungerade inte.

Problemet kvarstår tyvärr.
Grejen är den att när jag laddar ner ett spread sheet från finance yahoo så lägger den alla värden i samma kolumn. Man måste alltså använda "text till kolumner" under "data" i menyraden för att sortera värdena kolumnvis.

Jag har testat ditt knep att formaterat till "text" både innan och efter jag kör "text till kolumner" men det fungerar tyvärr inte.

Vet inte om du orkar testa själv en gång kanske?
Om man scrollar ner så finns en knapp "download spreadsheet".

http://finance.yahoo.com/q/hp?s=^OMX&a=06&b=6...

Senast redigerat 2009-04-01 21:33

Ok, filen har decimalpunkt och fälten är avgränsade med komman (csv=comma separated...). Svenska excel fattar inte detta naturligtvis och tolkar varje rad som text. Gör såhär: öppna filen i textredigeraren. Sök och ersätt alla komman med semikolon. Därefter, sök och ersätt alla punkter med komman. Spara. Nu har du en "svensk" csv-fil som funkar utmärkt att öppna med excel.

Alternativt, och enklare om du inte behöver själva csv-filen, är att istället för semikolon ersätta alla komman med tab-tecken och därefter bara klipp och klistra från textredigeraren till Excel (punkterna måste förstås bytas till komman först). Tab matas in genom alt-tab i Textredigerarens sökdialogruta.

Dessa två alternativ funkar utmärkt för mig med den fil du länkar till. Hos mig öppnades .csv filen faktiskt först i ett Safari-fönster, så ännu enklare är att bara markera allt, kopiera och klistra in i textredigeraren och fortsätta enligt det andra alternativet ovan. Då slipper man lusa ner hårddisken med csv-filer.

Senast redigerat 2009-04-02 19:08

Det M. Sundbom beskriver går också att göra med Applescript (istället för hand), då kan du ha en ikon i dockan eller varje Finder-fönster som du drar och släpper csv-dokumentet på, ersättningen görs och det öppnas i Excel.

I en annan tråd har jag beskrivit ett en sådan "ikon", som istället skalar bilder.

http://www.99.se/grafisk-produktion/247686-applescript-foer-att-processa-bilder-till-bestaemda-bredder-foer-tex-bloggar-tryck-mm.html

Men det är förstås bara av intresse om du gör detta ofta.

M. Sundbom

Stort TACK!
Jättesnällt av dig att ta dig tid å lösa det för mig, jag hade aldrig listat ut detta med mina begränsade kunskaper.

Taz_1999

Jag ska kolla på det! Tack till dig med!

1
Bevaka tråden