Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testa ramminne, hur i OSX? (med GUI tack)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag upplever många krascher med min nya MacBook som har 4Gb RAM från kingston, köpte minnet på dustin och det är 667Mhz DDR2 som sig bör.

Det som händer är att badbollen kommer upp, och programmen hänger sig ett efter ett. Om iTunes spelar musik så fortsätter det, men när låten är slut så stannar även iTunes.

Datorn verkar aktiv "i bakgrunden" ett tag men sedan hänger sig allt. Det går inte tvångsavsluta något och inga inputs fungerar så då blir det strömknappen och omstart.

Jag har aldrig upplevt detta med OSX förut, och antar att det är ett hårdvaruproblem.

Någon som vet om ett bra program för att testa RAM minnen? Jag ville inte köra något i terminalen, utan ha ett litet smidigt program med GUI som gör en RAM test.

Tack på förhand!

EDIT, hittade detta i loggen, vet inte om det är något viktigt:
hi mem tramps at 0xffe00000

//K

Senast redigerat 2009-03-31 23:41
  • Medlem
  • 2009-03-31 23:38

Kör istallationsskivan för OS X. Där finns en hårdvarutest.

Ursprungligen av Dalle:

Kör istallationsskivan för OS X. Där finns en hårdvarutest.

Hårdvarutestet finns på hårddisken numera, inte på DVD-skivan.

Bara håll ner D när datorn startar.
http://support.apple.com/kb/HT1509

Edit: ser att det står på KB att den finns på disken. Så du kan ju pröva.

  • Medlem
  • 2009-04-01 12:38
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hårdvarutestet finns på hårddisken numera, inte på DVD-skivan.

Bara håll ner D när datorn startar.
http://support.apple.com/kb/HT1509

Ok, sorry. Då har det ändrats sen jag köpte min iMac.

Ursprungligen av Dalle:

Ok, sorry. Då har det ändrats sen jag köpte min iMac.

Anledningen till att jag hade det på min Macbooks hårddisk kan ha varit att jag hade rEFIt installerat. Kanske.

Hursomhelst verkar det som att det fortfarande ligger på systeminstallationsskivan, enligt apples knowledge base (KB).

Testade det, finns inget hårdvarutest där. Varken om jag kör in skivan i OSX och kolla på den, eller om jag bootar om och kollar i verktygsmenyn där alla andra apps är.

Har bytt tillbaka till oriinalminnen nu och skall se hur länge det går innan den hänger sig, om den hänger sig.

Det vore bra om någon hade ett tips på program som kan kolla RAM utan terminalkommandon.

Eller om någon kunde ge en riktigt bra guide till hur man gör det genom terminalen.

//K

Rember finns.

Tackarns!

Det är dessa minnen jag monterat:

http://www.dustin.se/pd_5010105968.aspx

Kan det vara så att MacBook skall köras på buffrade minnen? Mina verkar vara unbuffered..

//K

Nej, macbook ska inte ha buffrade minnen.

Specifikationerna på det där minnet är helt korrekta.

Körde testet och det var inget fel på de medföljande RAM minnen, har inte testat de större minnena ännu.

Dock så upplevde jag kraschen igen med originalminnen så det kanske inte är dem trots allt.

Jag har använt Mac välidgt länge och mycket men aldrig kraschat en Mac så många gånger som denna..

Tog just bort dessa filer ur system:

com.apple.mDNSResponder.plist
com.apple.mDNSResponderHelper.plist

Då jag läste att det skulle kunna hjälpa, vet inte om problemet kan vara nätverksrelaterat. Hela burken hänger med badboll men systemet verkar på något sätt vara igång. pilen går att flytta men datorn svarar inte på något input.

Om man försöker starta feler apps så tänds den blå pricken under men apps kommer inte igång.

//K

  • Medlem
  • 2009-04-08 09:52

Har du fortfarande problem? I sådana fall vad står det i loggen?
(Program/Verktygsprogram/Systemmeddelanden)

Helt sjukt.

Vill bara följa upp för att tråden skall bli komplett.

Jag köpte en ny Macbook, laddade den med 4Gb RAM och 500Gb HD.

Den kraschade MYCKET ofta ett tag, badboll och applikationerna säckade ihop en efter en och till slut vart det omstart med strömknappen.

Jag slängde tillbaka Original RAM och HD, problemet upprepade sig någon enstaka gång och försvann sedan.

Jag bytte tillbaka till 4Gb och 500Gb och har inte haft några problem alls efter detta.

Vad som var placebo och vad som var problem vet jag inte, men hon går ganska bra nu. Drog in en omstart häromdagen för att den inte växlade till extern skärm när jag kopplade in den, även fast allamenyerna fanns på den externa så man kunde inte använda datorn. Bortsett detta har den gått felfritt!

Ram minne kan testas med TechTool om jag inte mins fel.

//K

1
Bevaka tråden