Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lurendrejeriföretag ringer om domännamn

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sköter om webbplatser för en del företag och idag ringde mig en kille som hade pratat med VD:n för ett av dessa företag och fått mitt namn.

Två varningsklockor ringde direkt, för det första ringde han från ett dolt nummer och för det andra presenterade han sig såhär: "Hej, jag ringer från webbhotellet".

Inte något speciellt företag, utan bara "webbhotellet".

Antagligen för att redan där lura en del mindre kunniga att det faktiskt är deras eget webbhotell som ringde. Men det var det förstås inte. Jag frågade vilket webbhotell det var och han sa namnet, men tyvärr kommer jag inte ihåg det, det var något på O tror jag. Inget jag kände igen i alla fall.

Han berättade att det var oseriösa företag i framförallt Holland som registrerade domännamn som liknade svenska företags domännamn och att de använde dessa för pokersidor och "vuxensidor" som han uttryckte sig. Och att kunder hade hört av sig och var upprörda över att de lät dessa företag registrera domännamnen, så därför, som en service, så berättade han att vi förstås hade förtur på domännamnet.

Tänk vad snälla dom är!

Detta är förstås ett skolboksexempel på lurendrejeri. Skojeriet går ut på att de försöker skrämma företag att deras namn kommer att missbrukas om man inte själv registrerar dessa domännamn genom dem och att de tillhör den goda sidan eftersom de är snälla och ger företaget chansen att hinna före. Sen tar det ut hutlösa priser för domännamnen.

Såhär beskriver .SE metoden:

Som innehavare av ett .se-domännamn kan det innebära att man blir kontaktad per telefon eller via e-post av något av de företag som använder oseriösa metoder och blir erbjuden att köpa domännamn under de generiska toppdomänerna .com, .net och .org.

Säljaren hävdar att de har en "annan kund" som är intresserad av domännamnet men att de är skyldiga att först erbjuda dig domännamnet eftersom du har samma domännamn under .se.

Nu hann vi aldrig så långt att vi började diskutera priser, för jag gjorde ganska tydligt klart för honom att vi var nöjda med våra domännamn och struntade i vad andra registrerade. Han blev rätt hotfull och sa saker i stil med "Du förstår nog inte vad du gör." och slängde i princip på luren med något i stil med "skyll dig själv".

.SE:s sida om oseriösa affärmetoder så nämns dessa företag, men jag tror det var ett annat namn han som ringde mig uppgav.

Någon annan som blivit uppringd av samma företag nyligen?

  • Medlem
  • 2009-03-31 17:44

japp, cirka 3 veckor sedan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-31 17:59

Med jämna mellanrum. Då brukar jag säga: "Ah, du har rätt. Tack för tipset. Hade aldrig tänkt på det annars. Jag fixar själv direkt."
Alltid lika populärt...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-31 20:36

Nu igen... Det var några år sedan de ringde upp mig. Jag spelade intresserad och när jag skulle bekräfta beställningen så sa jag, 2000 kronor per domän? Är ni inte kloka? Nej tack, då registrerar jag dem själv för några tjugor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-01 21:37
Ursprungligen av Jeppe_E:

Nu igen... Det var några år sedan de ringde upp mig. Jag spelade intresserad och när jag skulle bekräfta beställningen så sa jag, 2000 kronor per domän? Är ni inte kloka? Nej tack, då registrerar jag dem själv för några tjugor.

Spela inte alltför intresserad eftersom en del av dessa företag tydligen manipulerar inspelningarna för att det ska låta som en accept.

Det vore guld värt om ni som blir uppringda spelade in samtalen så de kunde läggas ut

Ursprungligen av calle:

Det vore guld värt om ni som blir uppringda spelade in samtalen så de kunde läggas ut

Jag önskar faktiskt att iPhone hade en funktion som automatiskt spelade in senaste samtalet (eller t.ex. tre senaste) och sen raderar det om man inte aktivt väljer att spara det. Det skulle vara grymt att kunna gå tillbaka och lyssna av ett samtal, ibland glömmer man bort saker och ibland - som i detta fall - kan det vara bra att ha ifall det blir föremål för tvist.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-31 20:58

Jag är starkt skeptisk till alla som ringer mig vars nummer jag inte känner igen. Dolda nummer svarar jag ytterst sällan på. Nyligen upptäckte jag tjänsten vemringde.se där det går att få reda på vem som ringer med nummer som annars inte listas på eniro eller hitta.se.

Flera andra här på forumet som fått liknande samtal, hade det nästan på känn. Undrar hur många där ute som blir lurade, eller bara inte vågar säga nej?

Ursprungligen av foxcat:

Jag är starkt skeptisk till alla som ringer mig vars nummer jag inte känner igen. Dolda nummer svarar jag ytterst sällan på.

Problemet är att vissa ringer legitimt från dolt nummer, framförallt inom vården där det finns goda skäl. En av mina kunder jobbar med företagshälsovård och de ringer också, av samma skäl antar jag, från dolt nummer. Så jag kan inte unna mig lyxen att inte svara dessa samtal.

Men om det är en säljare som ringer från dolt nummer så kan man nästan räkna med att de är ute i mer ljusskygga syften. Det minsta man kan göra om man ska ringa och pracka på en saker är att stå för vem man är i alla fall.

Ursprungligen av Adrian B:

Flera andra här på forumet som fått liknande samtal, hade det nästan på känn. Undrar hur många där ute som blir lurade, eller bara inte vågar säga nej?

Problemet är att vissa ringer legitimt från dolt nummer, framförallt inom vården där det finns goda skäl. En av mina kunder jobbar med företagshälsovård och de ringer också, av samma skäl antar jag, från dolt nummer. Så jag kan inte unna mig lyxen att inte svara dessa samtal.

Men om det är en säljare som ringer från dolt nummer så kan man nästan räkna med att de är ute i mer ljusskygga syften. Det minsta man kan göra om man ska ringa och pracka på en saker är att stå för vem man är i alla fall.

T o m min optiker (Synsam) ringer från dolt nummer.
Gissar de har en lur på kontoret som de vill reservera för sig själva, annars skulle det ju börja ringa kunder dagarna i ända.

Men jag blir väldigt skeptisk om det ringer företag med dolt nummer som du säger.
Infratest Burke t ex ringer ibland, ringer man tillbaka det nummer som står på displayen hamnar man i en växel. Det tycker jag är OK.

1
Bevaka tråden