Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HDD + TimeMachine i nätverk?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena

Skulle vilja skaffa en extern hdd och koppla in i min router för att sedan använda tillsammans med timemachine på min macbook. är detta möjligt och vad rekommenderar ni för disk till detta?

Vill alltså inte behöva koppla in disken direkt till datorn utan allt ska skötas automatiskt varje gång macbooken ansluter till nätverket.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-02-24 22:44

Absolut smidigast är ju att skaffa en TimeCapsule, har en själv och det fungerar mycket smidigt och snabbt i bakgrunden.

Vad har du för router som du vill koppla in den externa disken på?

Ursprungligen av Linuus:

Tjena

Skulle vilja skaffa en extern hdd och koppla in i min router för att sedan använda tillsammans med timemachine på min macbook. är detta möjligt och vad rekommenderar ni för disk till detta?

Vill alltså inte behöva koppla in disken direkt till datorn utan allt ska skötas automatiskt varje gång macbooken ansluter till nätverket.

Tack för svaret. Jo det har jag förstått oxå men den e lite dyr och jag vill ha alternativet att kunna ta den med mig o använda som en extern hdd oxå. Vet inte om det är så smidigt med TC?

Routern är en Netgear WNR2000

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-08 17:30
Ursprungligen av Linuus:

Tack för svaret. Jo det har jag förstått oxå men den e lite dyr och jag vill ha alternativet att kunna ta den med mig o använda som en extern hdd oxå. Vet inte om det är så smidigt med TC?

Routern är en Netgear WNR2000

Jag försökte själv och läste sedan om det på internet (kan tyvärr inte hitta länken just nu) och det fungerar inte (åtminstone inte med airport extreme + extern hårddisk och Time Machine) att byta mellan direktanslutning och anslutning via airport. TM hittar helt enkelt inte den gamla backupen utan börjar helt på ny kula. Det funkar att byta åt ena hållet (minns inte vilket dock) men ej åt andra.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-02-24 23:08

Nej, ska man ta med sig disken blir ju TC inte bra

Vet ej om det fungerar med Netgear, kanske någon annan som vet?

Okej, tack.

Ingen som har några andra tips?

Verkligen ingen som testat/fått detta att fungera?

Jag kör inte på det sättet du tänkt göra, men kanske är lite info ändå... Jag har en USB-disk kopplad till min Mac mini som står under TVn och alltid är påslagen. Den är utdelad och används sen av min MacBook som Time Machine-enhet. Detta fungerar dock inte helt perfekt. Det var rätt bra när jag körde detta mot PowerBooken, men mot MacBooken strular det som bara den. Jag vet inte vad det beror på, minin eller MacBooken. Men titt som tätt försvinner den och går ej att ansluta till trots att den fortfarande är utdelad på minin. Just nu fungerar det t ex, men igår gjorde det inte det.

Jag skall skaffa mig någon annan lösning, och eftersom min väldigt gamla WLAN-router håller på att ge upp blir det nog en AirPort Extreme att koppla hårddisken till. Time Capsule är smidigt, men för dyrt.

Ursprungligen av Capeman:

men mot MacBooken strular det som bara den. Jag vet inte vad det beror på, minin eller MacBooken. Men titt som tätt försvinner den och går ej att ansluta till trots att den fortfarande är utdelad på minin. Just nu fungerar det t ex, men igår gjorde det inte det.

Jag har något liknande. Vi använder en Mac Mini som TimeMachine backup system. Den har ett par stora diskar för detta ändamål. Ibland så slutar min andra Macar att se de utdelade diskarna. De kan se flera av partitionerna men inte just de som används för TimeMachine. När det blir så då botar jag om backup Mac Minin och ansluter diskarna manuellt igen och så fungerar det igen.

Men nätverkskoden i Mac OS X 10.5 lämnar en del att önska, hoppas att 10.6 blir ytterligare lite robustare här.

Ursprungligen av bjelkeman:

Jag har något liknande. Vi använder en Mac Mini som TimeMachine backup system. Den har ett par stora diskar för detta ändamål. Ibland så slutar min andra Macar att se de utdelade diskarna. De kan se flera av partitionerna men inte just de som används för TimeMachine. När det blir så då botar jag om backup Mac Minin och ansluter diskarna manuellt igen och så fungerar det igen.

Men nätverkskoden i Mac OS X 10.5 lämnar en del att önska, hoppas att 10.6 blir ytterligare lite robustare här.

Precis så beter den sig för mig också, fast det hjälper inte alltid att boota om minin. Däremot börjar det bara fungera ibland, som nu idag. Igår gick det inte alls. Alla andra utdelade enheter syntes, men inte den volym jag kallar "Backup". Tänkte jag skulle testa nu när jag såg den här tråden, och då gick det fint att ansluta. Sen har jag lite annat strul ibland också, som att Time Machine-ikonen försvinner från volymen och den ser ut som en "vanlig" utdelad volym på skrivbordet.

Nåja, nu är vi offtopic.

Till trådskaparen, det verkar som om det går att köra Time Machine mot SMB eller NFS, så det "borde" fungera med din router om den delar ut via ett vanligt protokoll.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5918065

EDIT: WNR 2000 har ju ingen USB-port... Hur hade du tänkt koppla in hårddisken...?

Jag bytte nyligen trådlös router. Innan har jag i många år haft en D-Link DI-624 som faktiskt fungerat ganska bra, med sista firmware. På sistone har jag dock haft stora problem med tappad anslutning mot routern, och jag har inte heller kunnat köra WPA. Jag hade en gammal Dell Wireless 2350 som jag tänkte testa med. Passade även på att koppla in minin med kabel till routern. Sen dess har jag totalt stabil uppkoppling och accessen till minin och Time Machine-volymen har inte ballat ur en enda gång.

1
Bevaka tråden