Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Headset-mikrofonen fungerar inte

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
har nu under en längre tid försökt att kunna ringa från skype med headset men inte fått det att fungera. Har varit å bytt headset tre gånger för att jag trodde att problemet låg där men icke. Headsetet jag har nu har 2 st mini tele ändar en grön och en röd, den göna är för lurarna den röda för micken.
Då jag kopplar in hörlurar änden (den gröna) in i mick ingången kan jag prata i hörlurarna å hör då den jag pratar med genom datorns högtalare..funkar iofs men är inte särskilt praktiskt.

Är det någon som har nån ide om VARFÖR det är så här svårt att få det att funka??? Tycker jag har kollat igenom inställningarna för datorn och programmet minst 1000 gånger å inte hittat nåt..nu ger jag snart upp.

Snälla snälla snälla hjälp!!!

Er evigt tacksamma Miss Myde

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-03-30 11:26

Din dator har ingen mikrofoningång, det är en linjeingång. Du behöver headset med förstärkning för mikrofonen alternativt byt till ett för USB-anslutning.

Se den här tråden:
http://www.99.se/kringutrustning/256713-usb-headphone-adapter.html

Där finns flera tips på USB-produkter som gör att du kan använda ditt nuvarande headset.

men jag hade en med usb ingång men då kände datorn inte av att den fanns alls...är det fel på min dator då? Eller?

Ursprungligen av missmyde:

men jag hade en med usb ingång men då kände datorn inte av att den fanns alls...är det fel på min dator då? Eller?

En del crap vill inte funka utan laddade drivrutiner - ngt som man som Macare knappt kan stava till eftersom det är så sällan drivrutiner behövs installeras.

Det du fått nu det sista verkar vara ett headset med linjeingång (Line) istf mikrofoningång (mic) - mic använder pc-folket. Det gör att 98 ställen av 100 som säljer headsets inte har en aning om att macen har en linjeingång.

Detta är INTE en dålig grej. I seriösa sammanhang räknas LINE, inte mic.

Sök gärna lite här på forumet då detta diskuterats många gånger.
Det är vist att göra det till en vana innan man startar en tråd - det är sällan ens problem är ngt alldeles nytt och unikt.

Lycka till med Skypandet då.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-30 12:40

Det är väl en sådan här du behöver:

http://www.dustinhome.se/pd_5010091945.aspx

Den kan väl hantera mikrofon (in) och hörlurar (ut) samtidigt, och funkar uppenbarligen på Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-30 12:50

Det finns en stor fördel med att använda ett USB-headset til Skype, nämligen den att man kan få ringsignalen (och datorns övriga ljud) i datorns högtalare medans skypesamtalet hörs i headsetet. Det är ju lite svårt att höra om det ringer om det barar ringer i headsetet, vilket blir fallet om man använder ett med stereoproppar.

När du kopplat in ditt headset måste du välja i Skype-inställningarna att ljudet ska styras till ditt USB-headset för att det ska fungera.

1
Bevaka tråden