Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för föräldrakontroll

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På förekommen anledning, kan man väl säga, har behovet av ett program för föräldrakontroll dykt upp. Någon som har använt eller har tips på bra sådana (typ Netnanny)?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-03-30 09:15

borde inte den inbyggda föräldrakontrollen räcka?
Jag har iof ingen erfarenhet av det mer än att jag kollat in inställningarna och tänkt: De här kan nog vara bra någon gång...

Jag är ute efter mer avancerade funktioner såsom chatövervakning etc.

Börja med att skapa ett konto att testa på.
Gå sedan in isysteminställningar och markera Föräldrakontroll.

Som jag ser det kan man göra väldigt mycket där. Bl a kan du förhindra vissa sidor, spärra mailen mot enbart kända adresser, sätta tidsgränser.
Blockera chat; ja iChat kan blockeras. Inte ngt annat (msn) (hoppas jag har fel här).
Däremot kan du förhindra att vissa program körs (msn?).

Jag tycker det är värt en koll - dessutom är det gratis.

Jag skall inte tala om för dig hur du uppfostrar dina ungar men jag tror inte ngt större på inlåsning/nedlåsning av datorn.

Chattar de med fula gubbar kommer de bara göra det ngn annanstans.
Läser de olämpliga saker och du låser bort dem, surfar de via proxy snart...
(fjortisar pratar MYCKET med varandra)
Spärrar du mail så öppnar de ett konto på en site du missat låsa...

I det läget befinner du dig i krig med ditt eget barn och ifrån det läget blir allt så mycket jobbigare.

Jag tror mera på sakligt prat om vad datorn skall användas till, vilka man umgås med - och vilka man INTE umgås med. Berätta om runkpellar som sitter därute bakom sina chatkameror. Berätta om hur lätt det är att kartlägga någon via Facebook/Twitter/Lunar och alla chattar osv.
Lär dem att ha en privat sfär som man fan inte släpper ut på nätet.
Lär dem att EN bild ute på nätet som var kul då kommer ligga kvar på nätet för all framtid.

Sedan rent praktiskt; ställ datorn där den syns och intressera dig för vad barna gör med den.

Först lite OT:

--
Jag håller med dig i princip.

Problemet är att en 12-årig flicka inte riktigt tror på vad hennes föräldrar säger åt henne. Hon chattar med "Fruktjanne" som lagt in komplimanger på hennes Bilddagbok om att hon "är så snygg" och "verkar mogen för sig ålder". Men han är ju bara 16 enligt henne, ingen fara alltså.

"Men han kan ju ha fejkat sin ålder..."
"Varför skulle han göra det?"
"Ja, du..."

Barns naivitet är stor. Den utnyttjas. Jag trodde inte heller på inlåsning av datorn. Förut. Men efter att ha sett hur det kan se ut har jag bytt åsikt. En viss grad av övervakning känns rimlig.

Det om det, vill vi ta principdiskussionen så kan vi väl öppna en ny tråd?

-- SLUT OT --

Poängen med föräldrakontroll som övervakar innehållet är att man kan spåra var de öppnar sina nya mail etc. Jag vill ha automatiskt genererade loggfiler där de inte kommer undan med att radera Internethistoriken i sin browser. Kruxet i den inbyggda (nu kör jag Tiger pga en gammal dator, så kanske Leopard är mer avancerat) är just att det enda sättet att hantera andra program än Apples egna är låsning, och det är socialt knepigt att förhindra typ MSN.

Respect

Tycker dina idéer låter vettiga.

Jag gjorde en sökning på "Parental control" på Versiontracker.com och hittade en del, mesta rent skräp men http://www.intego.com/ verkar som de har saker åt det hållet du letar efter.

En viss grad av övervakning känns vettig.
Men jag tycker också du skall ta en viss "dust" med verkligheten med din dotter. Förklara att det finns gubbar därute som gömmer sig bakom 16-åringars identiteter och vill att dessa 12-åringar skall ta av sig tröjan.
Du får väl ta den biten om att sex är ngt mellan vuxna men att det finns sjuka jävlar som vill ha det med barn.
Förmodligen blir det jobbigt som bara den.

Leopards låsning är radikalt bättre än Tigers.
Än värre med Safari, man kan klicka på "Privat surfning" och då syns inte ett spår efter en...

Föräldrakontrollen ÄR betydligt mycket mer avancerad i Leopard, men jag kan inte svara på att allt du vill åt finns där. Här kan du läsa lite om det: http://www.apple.com/se/macosx/features/parentalcontrols.html

Sorgligt att det gått så långt att du måste övervaka ditt barn elektroniskt...

EDIT: Goflorp är snabb. Hade egentligen inte så mycket att tillföra heller.

-- OT igen --

Jo jag tycker också det känns tråkigt med övervakning. Men jag har också koll på vilka fester barnen går på och vilka kompisar de sover över hos.

Snacken om "fula gubbar" tas. Men vad föräldrar säger och vad man lyssnar på är olika saker.

-- OT av --

Tack för tips, ska kolla över Leopard lite till. (Ännu en ursäkt för att skaffa en ny MacBook, kanske

Hör gärna av dig hur det går - du verkar ha väldigt vettiga idéer.
Det verkar som du är en bra farsa. (kan ju vara skönt att höra det).

Här är några skärmdumpar på hur Leopards kontroll ser ut
Kontot "Kidz" är mitt skapade konto.

Ursprungligen av Goflorp:

Hör gärna av dig hur det går - du verkar ha väldigt vettiga idéer.
Det verkar som du är en bra farsa. (kan ju vara skönt att höra det).

Tack! Det är skönt att höra

Det verkar ju vara så att det fortfarande kan vara problem med annan mjukvara (typ MSN)... Jag får kolla vidare och jag hör av mig när jag gjort det. om ni har fler tips etc så ös på bara

och de sista.

Så har du iaf en aning om vad föräldrakontroll kan göra.

Apples egna sidor är väldigt översiktliga.

Se dem på http://www.apple.com/macosx/features/parentalcontrols.html

Jag tycker också Leopards möjligheter är väldigt bra men vill du också komplettera skyddet och begränsa surfandet (chattande kan ske online också ju)... då är http://www1.k9webprotection.com/ riktigt bra och gratis dessutom.

Det känns som att Leopards föräldrakontroll helt missar det målet som kaospassageraren har. Om jag inte förstått helt fel, handlar Leopards föräldrakontroll om att sätta upp begränsningar för ett konto; vilka webbplatser för besökas, vilka kompisar är tillåtna på iChat, när kommer datorn att stängas av automatiskt etc?

Vad jag läser att kaospassageraren önskar är en loggningsfunktion, som visar vad användaren har gjort, utan att för den skulle ha möjligheten att låsa in.

De två viktigaste sakerna jag tror att kaospassageraren vill i sin föräldrakontroll är att kunna:
- Plocka upp chattdialogerna för ett MSN-konto
- Plocka upp internethistoriken förwebbläsaren

Right? Nästa fråga blir då; finns det ett sådan program? Det låter mer som vi pratar den typ av övervakning företag kan köra på sina anställda och inte ett renodlat föräldrakontroll-program för hemanvändare.

/c

Jo men K9 som jag nämnde ger specifika rapporter på all websurfning och kan begränsa specifika sidor eller filtrera enligt generella riktlinjer om man så vill.

Det är ju gratis, så det är bara att testa och slänga om man inte gillar det. Jag har testat det själv och när mina barn är lite äldre så vill jag ha något i den stilen.

Men att logga chat-konversationer i MSN vet jag inte hur man kan lösa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-31 10:31
Ursprungligen av kaospassageraren:

På förekommen anledning, kan man väl säga, har behovet av ett program för föräldrakontroll dykt upp. Någon som har använt eller har tips på bra sådana (typ Netnanny)?

http://www.opendns.com/solutions/homenetwork/parental/ har en del grejer man kan använda för att stoppa access till siter, att kolla i chat meddelandena kan ju bli svårare, eventuellt slå på loggning i klienten och sen kopiera undan loggarna regelbundet. Sen kan dom ju iofs alltid slå av loggarna.

Tro på att placera datorn som barnen använder centralt i bostaden i allmänt utrymme, bidrar med att användandet känns mer "offentligt"

Lyckligtvis behövde jag inte något program för föräldrakontroll när det begav sig, dom höll sig till sitt på egen hand.

Ärligt talat, om era barn inte klarar av att hantera internet så är det lika bra att dra ur sladden. För att göra den sortens loggning ni pratar om är samma sak som att spela in samtliga telefonsamtal dom gör, läsa alla brev & sms dom skickar & får, och tjuvkika i deras dagböcker. Så om ni ska övervaka era barn, berätta det för dom iaf. För hade jag fått reda på att mina föräldrar hade gjort något sådant utan att jag vet om det så hade det grusat relationen rejält.

OT, men ändå relevant IMO.

1
Bevaka tråden