Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörighet över flera filer

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en lösning som innehåller GUI i en fil och delar av data, medans tyngre data som bilder och så ligger i 4 andra filer som är knutna till huvudfilen via filreferenser. Jag undrar om någon (Ola kanske? ) vet om jag kan sätta behörigheten för användarna bara i huvudfilen och att de andra filerna "ärver" delar av tillgängligheten, eller måste varje behörighetsuppsättning definieras exakt i alla filer? Hur göra i så fall om användarna vill byta lösenord, måste jag då ändra i alla 5 filerna?

Mvh Jenny

Det går att ställa in så att en fil som ligger på en en FileMaker-server inte syns alls. Förr så angav man _ först i filnamnet, så betydde det "visa inte denna" som en instruktion så att säga till FileMaker Server. Det betyder att man inte kan logga in i den filen separat för den finns liksom inte. Den databasen som du sätter rättigheterna på är då ditt GUI som visar upp data ur de andra databaserna, alltså behöver du bara user/pass i en databas. Kan det vara något?

Om det är _ i filnamnet nu vet jag inte, det står i hjälpen och manualen för FileMaker Server.

Jo, för att döpa om en fil så måste du använda FileMaker Advanced och vara ensam användare av alla filerna. Ta ner dem från servern, lägg dem i en mapp, starta FMA, Verktyg > Developerverktyg, lägg till alla filerna. Klicka på en fil i taget och ange nytt namn, sedan kör. Då letas alla referenser till gamla namn upp i alla filerna (manus, beräkningar, relationer, datakällor och alla andra ställen) och ändras till nya referenser. (Att bara döpa om den i Finder är alltså helt fel metod).

Mn det betyder alltså att de andra filerna är oskyddade, dvs utan lösenord, de syns bara inte. När FileMaker försöker öppna nästa fil från den filen du är i (din GUI-fil), kommer FileMaker att prova med samma user/pass som behövdes för att komma in i GUI-filen. Så att överföra user/pass från en fil till en annan går alltså inte.

Nja, det går, om man skapar ett speciellt manus för det (det finns manussteg för att lägga upp användarnamn, byta lösenord mm, så du som admin skulle kunna ha ett sådant som hoppar runt till de övriga filerna och gör de ändringarna om du var upplagd som admin i de andra filerna).

Användaren kan dock alltid själv byta lösenord om denne vill, det finns ett alternativ i arkiv-menyn. men då måste man förklara noga att det gäller i alla fem filer så han måste göra det fem gånger. I Fönstermenyn ser man alla filerna som är öppna.

Jag provade igår kväll att ändra lösen för en användare i huvudfilen, och då kom den användaren fortfarande åt informationen i de andra filerna, så kanske ändrar den lösenord där i bakgrunden i alla filer som är associerade med huvudfilen? I så fall är det ett mindre bekymmer..

Ursprungligen av jennybalsta:

Jag provade igår kväll att ändra lösen för en användare i huvudfilen, och då kom den användaren fortfarande åt informationen i de andra filerna, så kanske ändrar den lösenord där i bakgrunden i alla filer som är associerade med huvudfilen? I så fall är det ett mindre bekymmer..

Det finns ingen funktion i FileMaker att "överföra" lösenord mellan filer, om du nu till äventyrs trodde det. Så om du ändrar lösenord i en fil för en viss användare och samma användarnamn/lösenord finns upplagt i den andra filen kommer den andra filen att ha kvar sitt lösenord för den användaren.

Men om den andra filen helt saknar lösenord och man blir autoinloggad som admin i den så spelar det ju ingen roll vilket lösen man hade i den första filen. Det påverkar inget i den andra filen. Är du med på det?

Sedan är relationer ett sätt att "gå förbi" lösenordsskyddet, om du har lagt in relaterad information från en annan fil (som saknar användarnam/lösenord) så händer inget så att säga när du visar upp infon från andra filen i första filen.

1
Bevaka tråden