Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börja från början med Mac program.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-28 13:55

Jag har 1979-2009 hållit på med PC men skall nu ge upp det.

Jag är ny på Mac och kommer att köpa en Mac mini (redan bestämt och klart) och bara ha Mac program på den samt bara vissa program så att jag kan skriva böcker. Den skall alltså vara bara för detta ända mål och inte uppkopplad till Internet.

  1. Är det någon som kan ge mig råd om vilket operativprogram jag skall ha och vad det heter i Mac.

  2. Vad det finns för skrivprogram i Mac och vad det heter? Det skall vara så avancerat som möjligt.

Köper du en ny mac så får du OS 10.5, dvs det senaste
Köper du en begagnad så skulle jag rekommendera lägst 10.4
Jag satt själv kvar ganska länge med 10.3 men det var för mycket som inte funkade.

Det finns massor av webbsidor med vilka program som är bra etc. I veckan snubblade jag över 25 free Mac Apps for freelancers | Design daily news som jag tycker ger en bra överblick av en gratis programportfölj. Ska du inte använda den över huvudtaget för Internet så är det bara att välja bort webbprogrammen

Skriva böcker? Själv har jag program för detta på min "att göra lista" och har bokmärk Literature and Latte - Links där jag till programmen bara kan lägga CopyWrite - Bartas Technologies Ta en titt och se om något av dem kan vara vad du är ute efter. Alla är avancerade men på lite olika sätt. Dvs ger dig större möjligheter till databas, tidslinje, versionskontroll, etc än vad Word, Neo Office och motsvarande program gör

Senast redigerat 2009-03-28 15:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-28 15:18

1. Mac OS X v10.5 Leopard heter den senaste versionen av Macens operativsystem. Men det är inget du behöver tänka på - alla Macar är färdiginstallerade och redo att börja användas på en gång.

2. Det mest populära är så klart Microsoft Word. Men en riktigt bra och avancerad ordbehandlare är Nisus Writer Pro.
http://www.nisus.com/pro/

Operativsystemet heter Mac OS X och eftersom du köper en ny maskin får du det senaste (10.5 "Leopard"). Det går f.ö. inte att installera ett äldre OS X.

Sedan kan du ju alltid installera även Windows om du nu skulle behöva det, men det skall väl inte vara behövligt för dina behov (inget avancerat spelande, AutoCAD, speciella ekonomisystem etc).

Skrivprogram? Tja, Microsoft Word räcker väl? Mer avancerat än så vet jag inte om det finns eller behövs. Office för Mac heter 2008.

http://store.apple.com/se/browse/campaigns/office2008?mco=MjQyNjg
(Undrar om inte 99.se får en slant om du klickar på annonser här intill)

Varför inte internet? Särskilt inte som du bör fundera över backup redan nu – innan du börjar skriva och har saker du kan bli av med.. .( Och just för text etc är ju någon form av online-backup idealt: snabb överföring då filerna inte är stora, säkerhet även om huset brinner ner etc. Sedan vill man ju ha internet för att kolla fakta på wikipedia, översättningar och annan info. Det finns ju faktiskt inga virus till OS X (0 st) så av den anledningen behöver du ju inte avstå internet. Sedan behövs ju det för att enkelt och smidigt uppdatera system och program (både OS X och MS Office exvis kan automatiskt kolla upp om det finns uppdateringar att hämta hem).

Tillägg: hade visst tabben öppen lite för länge så att andra hann svara först..

Senast redigerat 2009-03-28 15:39
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-29 12:53

Tack för alla tips om skrivprogram och annat. Jag skall låta installera hela hårddisken från början av en datakunnig så jag kan välja vilka program jag vill. Då man försörjer sig som författare så har inte ekonomin någon betydelse utan man är bara intresserad av bra program.

Jag skall ha 2 datorer och därför skall denna inte vara ansluten till Internet.

Det förekommer dataintrång för sådana som jag och jag har ingen lust att efter 30 år med PC skriva på vanlig skrivmaskin, som Jan Guillo gör. Jag vet inte om han gör det för att undvika intrång (kanske bara av gammal vana) men jag har redan haft sådant så jag kommer att se till allt extra noga nu och jag kommer inte heller att ha world för det kan alla. Jag vill helst ha udda program för det skapar säkerhet. Operativsystemet skall vara sådant att jag kan ha så säkra program på datorn i övrigt så att inte ens poliser eller hackers kommer in.

Finns det sådana program som man förhindrar intrång med?

Se till att brandväggen är påslagen - hidrar mot andra som "går in" på din dator. Vill du känna dig säker på att den fungerar kan du kolla med t ex shileds up https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 Du ansluter då till deras website och de försöker ta sig in.

Vill du dessutom ha kontroll över vem som kontaktas från din dator, brukar kallas "ringer hem" så finns LittleSnitch http://www.obdev.at/products/littlesnitch/index.html
Bli dock inte för paranoid om du installerar det - en mängd program ansluter till nätet för att t ex kolla om det finns uppdateringar. Men med programmet kan du ha full koll och bestämma om de ska få göra det eller inte.

Ska du säkra för att ingen ska kunna komma in så gäller det att ha en starkt lösenord för att logga in. Se till att lösenordet inte finns tillgängligt för andra.
Detta innebär att du försvårar att man kommer in från nätet eller direkt när man sitter vid datorn. Däremot är det inte tillräckligt för t ex polisen eller någon som kan mac och har en installationsskiva.

Detta kan du däremot förhindra genom att kryptera hela disken. Detta kommer att göra den långsammare att arbete med men om du inte ska använda tunga program eller dokument så kanske det inte gör så mycket. Tänk bara på att om du har starka lösenord för inloggning och kryptering och blir av med det så är det kört att komma åt innehållet.

Installera inte Windows om du vill säkra upp ytterligare. Windows på en mac kan utsättas för samma sak som windows på en "pc"

Använd inte administratörskontot som ditt arbetskonto - skapa ett nytt

Att välja ett ovanligt program för att förhindra intrång vet jag inte om det bara ger skenbar säkerhet. Om någon lyckas ta sig in trots riktiga åtgärder som brandvägg och kryptering så lär de nog kunna se vad det är för program och ladda ner det. Däremot kan riktiga journal/författarprogram hjälpa dig i skrivandet

Viktigast av allt - installera inte ner några piratversioner av program. Det är bland dessa man funnit de enda trojaner det finns till Mac. Akta dig även för bilder/filmer (har väl hittills enbart gällt från porrsidor) som inte dina vanliga program kan visa, dvs de kräver att du ska installera något särskilt för just dessa. Lugn, du kommer att få upp en fråga om du vill installera och måste fylla i dina administratörsuppgifter för att något skall hända. Om du inta gör det utan bara säger Nej och slänger filen så kan inget hända.

Jag förstår dina frågor utifrån din erfarenhet av att ha varit utsatt för intrång. Bli inte ledsen/arg om du på mac-ställen får svar som nästan kan upplevas som oförskämda och att de snarast tror att du är paranoid. De problem du haft är nog inget någon av oss som använt mac har upplevt. Vi lever i en värld utan virus och ett fåtal trojander som är lätta att undvika. Dessutom tror jag inte att någon av dessa trojaner har visat sig göra något (Här kan jag ha fel när det gäller den senaste men oroar mig inte eftersom jag inte tänker göra det omaket det innebär att installera dem!)

En annan sak som hör till säkerhet och speciellt när du ska använda den för författarskap är backup. Tänk på att det ska vara lika stor säkerhet på den.

Lycka till och hoppas du blir nöjd med din mac mini

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-29 16:14

Det värsta är att jag har en polis som antagonist och han har en hel avdelning på sin sida som kan hjälpa honom. Hittills har jag inte brytt mig men i framtiden kommer jag att låta häkta denna polis och sätta honom i fängelse på 14 år men jag kan ju inte häkta alla hans poliskompisar så jag får tåla att de bråkar med mig resten av livet.

Tack för dina ypperliga råd. Men en fråga är: Kan man utifrån komma in i min PC utan brandvägg eller måste man ha något på min dator för att göra det. De (vet inte om det är han eller hans kompis) har nämligen varit inne hos mig och jag har trott att de mixtrat med min dator för att kunna ta del av vad jag skriver om honom.

Jag kommer att kryptera. Även att kryptera det jag tar kopia på. Kopierat har jag gjort 1979-2009 så jag har bra rutiner. Spara hela tiden också då jag alltid nu skriver på diskett så att då han går in inget är förlorat. Han är online med mig ibland och raderar och sitter och ändrar i mina dokument för att jävlas. Det gör inget att det blir långsammare med kryptering bara jag hindrar intrång. Man kan inte hinna korrekturläsa mer än en gång och ändrar han blir det att trycka om. Dessutom så har jag ett superminne för siffror, namn och sådant (vid 65 års ålder) så jag har ännu inga problem att hålla koden bara i mitt minne.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-29 19:40
Ursprungligen av macwitty:

Jag förstår dina frågor utifrån din erfarenhet av att ha varit utsatt för intrång. Bli inte ledsen/arg om du på mac-ställen får svar som nästan kan upplevas som oförskämda och att de snarast tror att du är paranoid. De problem du haft är nog inget någon av oss som använt mac har upplevt. Vi lever i en värld utan virus och ett fåtal trojander som är lätta att undvika. Dessutom tror jag inte att någon av dessa trojaner har visat sig göra något (Här kan jag ha fel när det gäller den senaste men oroar mig inte eftersom jag inte tänker göra det omaket det innebär att installera dem!)

Jag är van vid att man tror att jag "tappat fattningen" då jag beskriver vad jag råkat ut för och bryr mig inte om sådana värderingar om mig om man behandlar mig sakligt och just som du gjort talat om hur jag skall skydda mig. Tids nog kommer jag i tidningarna och man ser att de haft fel. Det är inget fel på mig men på en polis! Och att ha en polis som antagonist i Sverige är lika jävligt som att vara en säkerhetsrisk utomlands. Man får inga polisutredningar och får göra allt själv och jag är en läraktig person som kommer att klara honom. Jag är vid gott mod för jag är snart vid slutet. Han har terroriserat mig i 7 år och nu får det vara bra.

Efter att ha läst ditt inlägg ordentligt nu och tittat på de siter du givit mig har jag förstått att det kan komma helt utifrån och det är inte att undra på då jag har en PC och inte ens vet vad programmen på den kan vara för något då jag fått den i gåva då min egen dator är ännu osäkrare. Jag vet nu vad som skall göras och jag hoppas att det fungerar just vad skrivdatorn anbelangar.

Varför jag skall gå över på Mac är just på grund av att man inte har samma kunskaper i detta och jag skall anskaffa Macen för bokskrivningt först då jag satt dit denna polis (i april 2009 redan) och skaffat livvakt så att hans kompisar i varje fall inte, som nu, går in då jag går ut ur min bostad. Det beror helt enkelt på att de vill veta vad jag sysslar med i övrigt och det skall de inte få veta i framtiden. Det hör ju till säkerhet också att hindra dem att gå in.

Nog om denna skrivdator.

Ursprungligen av macwitty:

Se till att brandväggen är påslagen...

Enligt tidigare inlägg så har vi fått veta att hennes dator inte ens är ansluten till internet. Och ändå förekommer alla dessa påstådda intrång, där han skapar "filtillståndsfel" på hennes disketter, där han byter namn på hennes dokument ("ett otillåtet filnamn har upptäckts på datorn"), där han flyttar om bland raderna under tiden som hon skriver.

Så att tipsa om brandväggar och LittleSnitch är nog inte mycket lönt, eftersom hennes påstådda antagonist är så avancerad att han tar sig in och är "online" (hennes ord) i hennes dator under tiden hon skriver - i en dator som inte ens är ansluten till internet.

Och nu ska hon byta till Mac, eftersom "han" inte kan lika mycket om Mac. Hur vet hon att han inte kan lika mycket om Mac? Om han lyckas med alla de saker hon påstår, så klarar han nog att göra samma saker i en Mac också.

Ursäkta mina hårda ord... men det är helt omöjligt att skydda sin dator mot hjärnspöken. "Han" kommer nog att finnas där i hennes dator, vad vi än tipsar om...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-29 21:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och nu ska hon byta till Mac, eftersom "han" inte kan lika mycket om Mac. Hur vet hon att han inte kan lika mycket om Mac? Om han lyckas med alla de saker hon påstår, så klarar han nog att göra samma saker i en Mac också.

Ursäkta mina hårda ord... men det är helt omöjligt att skydda sin dator mot hjärnspöken. "Han" kommer nog att finnas där i hennes dator, vad vi än tipsar om...

Jag har lärt känna denna polis ordentligt och vet vad han går för då han trakasserat mig 7 år nu. Han kan inte Mac idag och snart skall han i fängelse på 14 år och då slipper jag honom. Då han kommer ut om ca 11 år så har jag flyttat. Det är dock osäkert om vad hans poliskompisar kan då det gäller Mac? De känner jag inte lika bra.

Dina hårda ord är ursäktade. Kanske kan jag inte skydda mig alls och det är ju detta jag vill utröna?

Jag har undrat om man kan göra intrång på en PC som har varit kopplad till Internet tidigare? Alla program för att koppla den till Internet finns på hårddisken och jag kan koppla den till telelinje och då fungerar det. Idag har jag inte tillgång till telelinje där den står och har den inte uppkopplad till Internet.

Jag har antecknat alla tips jag fått på detta forum för framtiden då jag också skall ha en kraftfull Internetdator för foton, kanske ett ritprogram och annat sådant. Då behövs det de givit mig tips om. Detta är inget jag kommer att skydda.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta mina hårda ord... men det är helt omöjligt att skydda sin dator mot hjärnspöken. "Han" kommer nog att finnas där i hennes dator, vad vi än tipsar om...

Helt rätt.
Vi HAR ju tipsat om en massa saker, men Cia verkar inte vara villig lyssna utan maler på med samma saker som i den andra tråden. I den andra tråden utreddes allt till ände,
(Filevault, lösenord, Imagefiler etc etc). Ändå skall det startas en tråd till om hur hemska poliserna är och att palemmordet nu är löst.

I den förra tråden efterfrågade jag trådskaparens böcker - inget svar.
Jag vill läsa dem. Hon påstår att hon gett ut flertalet.
Så fort man ville ha ngn form av bekräftelse - inget svar.

Tills jag fått uppgifter om dem kommer åtminstone jag se på det här som en Schizofren paranoid människas tvångsmässiga orerande.

Stäng tråden.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-30 19:46
Ursprungligen av Goflorp:

Helt rätt.
Vi HAR ju tipsat om en massa saker, men Cia verkar inte vara villig lyssna utan maler på med samma saker som i den andra tråden. I den andra tråden utreddes allt till ände,
(Filevault, lösenord, Imagefiler etc etc). Ändå skall det startas en tråd till om hur hemska poliserna är och att palemmordet nu är löst.

I den förra tråden efterfrågade jag trådskaparens böcker - inget svar.
Jag vill läsa dem. Hon påstår att hon gett ut flertalet.
Så fort man ville ha ngn form av bekräftelse - inget svar.

Jag hann inte ta del av alla goda råd och frågor innan den förra tråden stängdes.

Jag visste inte heller hur jag skulle klaga på det och blev då offtopic och har haft en ordentlig dust med Jesper Ohlsson om att jag måste få tala om att jag har intrång och av en polis och annat så att jag skall få de bästa råden i detta. Jag struntar i om ni tror att jag har paranoia. JO har också raderat andras trådar men nu tror jag faktiskt att han har givit upp och nu är nog allt utrett vad jag kan se? Eller är det flera som har något så tyck till.

Jag har redan 1997 skrivit boken om Trettiofyran och blev stämd på den då jag skrev sanningen och då tvingades jag dra in boken. Jag har eget bokförlag. December 2009 troligen kommer den boken ut i ny upplaga. Då har jag allt med om detta märkliga hus och dess öde. Man får inte vara en "baddare" i Sverige då tror alla att man har "storhetsvansinne" och detta hus har jag byggt till 65% och det är inget litet hus.

Ursprungligen av Cia.44:

Jag hann inte ta del av alla goda råd och frågor innan den förra tråden stängdes.

Jag visste inte heller hur jag skulle klaga på det och blev då offtopic och har haft en ordentlig dust med Jesper Ohlsson om att jag måste få tala om att jag har intrång och av en polis och annat så att jag skall få de bästa råden i detta. Jag struntar i om ni tror att jag har paranoia. JO har också raderat andras trådar men nu tror jag faktiskt att han har givit upp och nu är nog allt utrett vad jag kan se? Eller är det flera som har något så tyck till.

Jag har redan 1997 skrivit boken om Trettiofyran och blev stämd på den då jag skrev sanningen och då tvingades jag dra in boken. Jag har eget bokförlag. December 2009 troligen kommer den boken ut i ny upplaga. Då har jag allt med om detta märkliga hus och dess öde. Man får inte vara en "baddare" i Sverige då tror alla att man har "storhetsvansinne" och detta hus har jag byggt till 65% och det är inget litet hus.

Återigen då, inget som kan bevisas. Eget förlag, bok som dragits in. En bok som inte finns. Du hade ju skrivit "flera böcker" sa du i förra tråden.
Visst får man vara en baddare i Sverige. Man får också vara paranoid, schizofren, lida av vanföreställningar och vara allmänt udda.

Ngt som gör mig (och troligen andra) tveksam till ditt påstådda författarskap är det sätt du behandlar svenska språket på. Det kryllar av konstiga analogier ("huset" ovan t ex), konstiga meningskonstruktioner och är allmänt rörigt .

Säga vad man vill om din författarkollega (Guillou), men han är en virtous på det svenska språket. Du kan inte ens stava hans namn.

Du ger inte det mest solida intryck jag vart med om kan jag ju säga.

Svamlar om "antagonister" och revolvrar, mystiska män som gör inbrott i spionsyfte, palmemordet och gud vet vad, polisen och SÄPO. Fan, man bara väntar ju att få höra om de svarta helikoptrarna i "Whisper mode"...

Om du nu sitter inne med den infon varför gör du inte som Jesper säger då. Anlita en säkerhetsexpert som ger sig 25 handfasta råd. Det kostar välan inga miljoner. Köp en Mac, skriv med ngt "skrivprogram", ta backup (krypterad) och kryptera resten av bara helvete då.

Rent säkerhetsmässigt är du ju en mardröm. Du har inte en aning. Du anlitar inte en expert - trots inbrott i spaningssyfte. Du svamlar på öppna forum - där vem som helst kan läsa. Du kör gamla "fådda" datorer. Dessutom med det sämsta OS'et på dem rent säkerhetsmässigt.

Det här är det sist du hör från mig i detta (dessa?) ämnen.

Skrattade riktigt gott av detta inlägg.. har du fanclub?

Håller med, det är något (mycket) som inte stämmer. Jag hade dåligt betyg i svenska, men är man författare borde man ha bättre koll på det skrivna ordet än vad som står i hennes inlägg. Jag undrar vad det är för böcker, barnböcker eller poesi kanske?

Ursprungligen av Goflorp:

Återigen då, inget som kan bevisas. Eget förlag, bok som dragits in. En bok som inte finns. Du hade ju skrivit "flera böcker" sa du i förra tråden.
Visst får man vara en baddare i Sverige. Man får också vara paranoid, schizofren, lida av vanföreställningar och vara allmänt udda.

Ngt som gör mig (och troligen andra) tveksam till ditt påstådda författarskap är det sätt du behandlar svenska språket på. Det kryllar av konstiga analogier ("huset" ovan t ex), konstiga meningskonstruktioner och är allmänt rörigt .

Säga vad man vill om din författarkollega (Guillou), men han är en virtous på det svenska språket. Du kan inte ens stava hans namn.

Du ger inte det mest solida intryck jag vart med om kan jag ju säga.

Svamlar om "antagonister" och revolvrar, mystiska män som gör inbrott i spionsyfte, palmemordet och gud vet vad, polisen och SÄPO. Fan, man bara väntar ju att få höra om de svarta helikoptrarna i "Whisper mode"...

Om du nu sitter inne med den infon varför gör du inte som Jesper säger då. Anlita en säkerhetsexpert som ger sig 25 handfasta råd. Det kostar välan inga miljoner. Köp en Mac, skriv med ngt "skrivprogram", ta backup (krypterad) och kryptera resten av bara helvete då.

Rent säkerhetsmässigt är du ju en mardröm. Du har inte en aning. Du anlitar inte en expert - trots inbrott i spaningssyfte. Du svamlar på öppna forum - där vem som helst kan läsa. Du kör gamla "fådda" datorer. Dessutom med det sämsta OS'et på dem rent säkerhetsmässigt.

Det här är det sist du hör från mig i detta (dessa?) ämnen.

För att återgå till ämnet så kan jag tips om en alldeles utmärkt liten webbsite som innehåller länkar till ett antal bra helt gratis (Open Source-prgram), däribland program för att skriva:

http://www.opensourcemac.org/ (Se rubriken "Word Processing / Office Suites" på sidan).

Det finns även en motsvarande http://www.opensourcewindows.org/ för Windowsprogram.

Alla andra program till Mac och PC kan man hitta på http://www.versiontracker.com/ Siten håller reda på vilken version av ett program som är aktuellt och oftast länkar de till där man kan ladda ner det (från leverantören, skaparen). Där finns både gratis och kommersiella program och vid programmens beskrivning finns även en kommentarsfunktion, där kan man läsa vad användarna tycker före man laddar hem.

  • Medlem
  • 2009-03-30 01:04

Cia 44, jag kan ha viss förståelse för dataintrångsoron, men om du inte är ansluten till internet, har Airport avslagen och samlar alla hemligheter i FileVault (i Systeminställningar) finns det, så vitt jag vet, ingen möjlighet för någon att komma åt ditt material.

Däremot, ähum, är allt du skriver här i forumet åtkomligt för vem som helst. Ha det så fint, och god arbetslust!

Det är nog ingen idé att diskutera säkerhetsfrågan i den här tråden då den redan nått vägs ände här: http://www.99.se/allt-om-mac/261599-informationssaekerhet-pa-mac.html

Om inte något nytt dyker upp. Samtidigt är det ju som sagts flera gånger tidigare lite dumt att öppet diskutera hur och vad som skall skyddas på ett öppet forum...

Däremot finns det ju många här som kan besvara konkreta frågor om FileVault (kryptering av hela hårddisken), krypterad skivavbild (ett "kassaskåp" på hårddisken där dina viktigaste filer ligger säkert inlåsta och som sedan kan mejlas och backuppas på nätet, cd-skivor etc utan att någon kan öppna och få tag på innehålet), brandväggar, Little Snitch och allt annat som nämnts här och i tidigare trådar.

Ett "skivprogram" kan aldrig vara säkert i sig själv. Inte osäkert heller. Däremot kan datan sparas säkert på exvis en krypterad skivavbild. Och är du inte uppkopplad när du skriver finns det inte en chans i helvetet att någon aldrig så duktig hacker kan komma åt och förändra det du skriver i realtid.

Det du skall vara uppmärksam på är om en "keylogger" installerats (ett spionprogram som registrerar varje tangenttryckning - googla). Men återigen- Är du inte uppkopplad kan du _inte_ få in programmet i datorn och spionprogrammet har _inte en chans_ att skicka iväg den information det samlat in. Och har du lösenordsskyddat datorn vid inloggning (när strömmen slås på eller efter det att skärmsläckaren gått igån/efter vila), kan _ingen_ heller smyga in i huset och manuellt installera saker.

Mitt inlägg blev raderat av Jesper där jag klagade på att ni i denna tråd har brist på fantasi och IT-kunskaper såväl som medlidande.

Det är faktistk fullt möjligt att om man haft tillgång till en dator eller lägenhet att installera saker och aktivera saker som användaren inte är medveten om. Då kan man bevisligen styra och komma åt datorn oavsett om den är ansluten till internet eller inte, man behöver bara vara i närheten. Har du tex full koll på ditt trådlösa nätverk, din bluetoth-uppkoppling mm?

Speciellt om man inte är fullt så duktig på datorer som Cia.44 verkar vara. Så att tvärsäkert säga att det är fullständigt omöjligt är bara struntprat.

För er som är paranoida, läs inte dessa länkar:

http://www.wirelesskeylogger.com/products.php

http://bluetooth-spy-software.qarchive.org/

http://malektips.com/spyware_adware_0022.html

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=278082

http://www.youtube.com/watch?v=Fg0eRZG8-Ig

http://www.defendingthenet.com/newsletters/VideoOnHowToHackAPC.htm

En del av dessa tekniker och hårdvara bygger på tillgång till internet, men inte alla. Det är min poäng här. Har man haft tillgång till datorn en gång i tiden så kan man installerat vad som helst. Letar man mera så är jag säker på att hittar man hård och mjukvara för styra en PC på distans via radio utan att personen är medveten om det.

Senast redigerat 2009-03-30 15:24
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-30 19:34
Ursprungligen av Taz_1999:

Det är faktistk fullt möjligt att om man haft tillgång till en dator eller lägenhet att installera saker och aktivera saker som användaren inte är medveten om. Då kan man bevisligen styra och komma åt datorn oavsett om den är ansluten till internet eller inte, man behöver bara vara i närheten. Har du tex full koll på ditt trådlösa nätverk, din bluetoth-uppkoppling mm?

En del av dessa tekniker och hårdvara bygger på tillgång till internet, men inte alla. Det är min poäng här. Har man haft tillgång till datorn en gång i tiden så kan man installerat vad som helst. Letar man mera så är jag säker på att hittar man hård och mjukvara för styra en PC på distans via radio utan att personen är medveten om det.

Tack för alla lysande idéer och tips. Jag har låtit intrånget ske så länge så att jag skulle ha koll på vad som händer och hur han gör. Jag har trott att han tankar min dator med en bärbar sådan. Han har också släktingar i närheten och kanske lånar deras datorer?

Nej jag har inte koll alls vad som finns på denna dator men kommer åtminstone på denna snart lära mig att kryptera så jag vet vad det innebär och om jag stöter på några problem så har jag möjlighet att fråga er.

Som sagt jag har antecknat alla goda råd och tips och jag måste ju säga att ni har en kompetensbank, som är otrolig. Jag har ingen paranoia utan kommer från 2 rika släkter och är van att stå i fokus så det gör inget om han tar sig in men just när det gäller mina böcker i framtiden måste han hållas utanför och även hans vänner. Speciellt då han bara förstör! Nog om detta.

Ursprungligen av Cia.44:

...och blev då offtopic och har haft en ordentlig dust med Jesper Ohlsson om att jag måste få tala om att jag har intrång och av en polis och annat...

Jag står fortfarande för den åsikten - att du hade blivit tagen mer på allvar om du hade låtit bli att nämna poliser och polisernas kompisar och revolvrar, och allt vad nu har kommit med...

Ursprungligen av Cia.44:

Jag har låtit intrånget ske så länge så att jag skulle ha koll på vad som händer och hur han gör

Om du vet vad han gör - varför stoppar du inte honom? Varför har du under alla dessa år inte anlitat en säkerhetsexpert (du har ju tidigare sagt att pengar inte är något problem) som kunde ha säkrat din dator för länge sedan?

Om du bara låter honom hållas - tänk om han helt plötsligt en dag hade raderat hela din dator och allt du har skrivit?

Ursprungligen av Cia.44:

...och om jag stöter på några problem så har jag möjlighet att fråga er.

Jag hoppas att du ser det lustiga i att du här - på ett publikt forum - söker råd om hur du ska stoppa någon som inte ens drar sig för intrång i ditt hem...

Allt du skriver här lär ju läsas av honom också...
Alla råd du får här lär ju läsas av honom också...

Senast redigerat 2009-03-30 21:20
Citat:

Då kan man bevisligen styra och komma åt datorn oavsett om den är ansluten till internet eller inte, man behöver bara vara i närheten. Har du tex full koll på ditt trådlösa nätverk, din bluetoth-uppkoppling mm?

Hon satt på gammla win 98 burkar, känns väldigt osäkert på om hon har haft wifi och bluetoth i dem.
Men visst går öven det att övervaka.
Men personen ifråga verkar ha gett ut en bok som inte sålt så bra och ett företag utan omsättning, det lär ju inte vara några bästsäljare hon sitter inne på precis.
Sen att man suttit och fått disketter söndertuggande och annat på en gammal dator.....
Det ska bli spännade att följa upplösningen.
Eller så är det någon som försöker skapa hajp runt sina tradera-objekt.

Jag skall inte kommentera mer efter detta, mina inlägg blir bara raderade. Men stäng. Snälla.

  • Medlem
  • 2009-03-31 08:24

Senvinterns mest förbluffande tråd.

Stäng tråden nu.

Jag ska försöka sammanfatta vad du ska göra för att få det så säkert som det bara går:

1. Välj ett långt, helst slumpat, lösenord som inloggningslösenord och byt det frekvent
2. Slå på FileVault i Systeminställningar-->Säkerhet
3. Slå på Open FirmWare-lösenord så kan ingen återställa ditt inloggningslösenord, http://support.apple.com/kb/HT1352
4. Skapa en krypterad skivavbild med högsta säkerheten i programmet Skivverktyg och lägg dina hemliga dokument där
5. Se alltid till att avmontera skivavbilden när du slutar skriva. Detta gör du genom att dra den till papperskorgen eller markera och trycka cmd+E. När du börjar skriva så trycker du på skivavbilden och skriver in lösenordet så är du igång.
6. Se alltid till att ha bluetooth och airport avslaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-31 12:44
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jag ska försöka sammanfatta vad du ska göra för att få det så säkert som det bara går:

1. Välj ett långt, helst slumpat, lösenord som inloggningslösenord och byt det frekvent
2. Slå på FileVault i Systeminställningar-->Säkerhet
3. Slå på Open FirmWare-lösenord så kan ingen återställa ditt inloggningslösenord, http://support.apple.com/kb/HT1352
4. Skapa en krypterad skivavbild med högsta säkerheten i programmet Skivverktyg och lägg dina hemliga dokument där
5. Se alltid till att avmontera skivavbilden när du slutar skriva. Detta gör du genom att dra den till papperskorgen eller markera och trycka cmd+E. När du börjar skriva så trycker du på skivavbilden och skriver in lösenordet så är du igång.
6. Se alltid till att ha bluetooth och airport avslaget.

7. Glöm inte bort något av lösenorden, för då är det kört.

1
Bevaka tråden