Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD rasade i natt, FW-symbolen rör sig - långsamt?!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-03-29 22:14

Min MBP HD med 10.5.6 verkar har rasat helt. Jag lämnade den påslagen i natt för att ladda upp min iPhone. Allt var frid och fröjd när jag gick och lade mig. När jag vaknade var telefonen laddad, men datorns skärm var grå och datorn gick inte att använda.

Några omständigheter:
Tangentbordet verkar fungera för jag kan zappa pram och starta i T-mode.
FW-symbolen på skärmen i targetmode rör sig väldigt långsamt (sällan).
Det tar lång tid (räknas i minuter snarare än sekunder) för datorn att starta i T-mode.
Datorn dyker inte upp som extern skiva i Finder eller Skivverktyg på en TiBook 10.4 ihopkopplad med firewire.

Kan en annan 10.5-maskin hitta den trasiga skivan lättare än min TiBook?
Är det nån idé att montera disken i ett chassi och testa?
På jobbet har vi Diskwarrior, Vad ska man tänka på inför en sådan operation?
Andra förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-29 22:38

Har svårt att tro att den har lättare att dyka upp i Mac OS X 10.5.
Den viktigaste frågan, har du backup på infon? Då kan du ju testa lite hur som helst.
Angående Diskwarrior, du kan ju aldrig laga ett hårdvarufel, bara göra det sämre. Men det hajar du ju. OM du vill ha ut info från disken och den inte kommer upp på skrivbordet så är inte diskwarrior rätt väg att gå. Då är det Data Rescue mycket bättre. Tar ut data utan att försöka reparera Directoryn.

  • Medlem
  • 2009-03-29 23:02

Hårda killar tar aldrig backup!

Allvarligt talat har jag ingen backup. Å andra sidan är det en andradator och allt viktigt jobb finns i den "stora" datorn. Mailen är imap. Det jag förlorar är 60 GB egenhändigt rippad musik. Det blir kanske till att plocka fram cd-skivorna igen...

  • Medlem
  • 2009-03-29 23:03

Datorn är nästa ny, så jag tänkte att jag kanske klarar mig ett tag utan backup. Yeah, right...

  • Medlem
  • 2009-03-29 23:27

Det e rätt Baron! Men nu kanske du börjar med backup?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-30 00:07

…samt laddar din iPhone via därför avsedd laddare istället…!

  • Medlem
  • 2009-03-30 08:20

Jag lämnade laddaren hemma (eftersom jag var på resa) och tänkte att det går bra att ladda genom datorn.. Nu slog klockan över till sommartid samma nat, men det kan väl rimligen inte ha spelat någon roll. Härlig bugg annars:
Issue: Hard drive crashes when iPhone is connected during auto setting to summertime.

  • Medlem
  • 2009-03-30 10:43

Demon av Data Rescue hittar inte HD:n alls... Obra.

  • Medlem
  • 2009-03-30 12:36

Och datorn startar inte från DW-cd.

Att sätta in en rasad HD i ett externt chassi kan faktiskt få den att gå igång tillräckligt länge för att kunna rädda data. Funkade för mig en gång.

1
Bevaka tråden