Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dölja HDD-ikoner från skrivbordet

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett antal hårddiskar som jag sällan eller aldrig går in på, som syns på skrivbordet. iPod, Time Machine, Windowspartition osv. Kan jag på något vis dölja dessa på skrivbordet, typ som man kan göra i Finderbaren?

Jag har gjort så att jag högerklickar, och väljer "mata ut". Funkar tills man startar om igen.

Men jag vill inte mata ut hårddiskarna, jag vill ju fortfarande ha anslutning till dem, men bara inte visa de på skivbordet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-03-29 20:27

Det här kanske kan var något.

Ursprungligen av onnyt:

Det här kanske kan var något.

Jo, du har en poäng. Men jag vet att det finns, och vad jag vill göra är att jag vill behålla två hårddiskar, en intern partition och en extern mediaserver. Jag vill dölja min iPod, min backupserver och min Windowspartition. Tyvärr gäller de där alternativen bara för alla hårddiskar eller alla skivor osv.

Då förstår jag Mitt problem var att jag inte behövde se min Win partion, då jag aldrig lägger någonting där. Men då förstår jag vad du är ute efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-30 16:58

Hittade detta:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020915055100747&query=hide%2Bvolumes

Kräver att du först har Developer Tools installerat, men gör precis vad du är ute efter.

Ursprungligen av Rajje:

Hittade detta:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020915055100747&query=hide%2Bvolumes

Kräver att du först har Developer Tools installerat, men gör precis vad du är ute efter.

Hehe, tack för hjälpen, men det känns som lite väl mycket jobb för lite väl lite resultat

Måste de de du vill använda ligga på skrivbordet?
Annars kan du lägga dem i docken, och därmed få dem lätt tillgängliga och sedan dölja diskarna enligt onnyts bild

Ursprungligen av macwitty:

Måste de de du vill använda ligga på skrivbordet?
Annars kan du lägga dem i docken, och därmed få dem lätt tillgängliga och sedan dölja diskarna enligt onnyts bild

Poängen är inte att jag vill göra de viktigaste lätttillgängliga, jag vill att de oviktiga inte ska synas. Lägger jag dem i docken ligger de ju kvar på skrivbordet. Därtill använder jag sällan någon av hårddiskarna från skrivbordet, öppnar nästan alltid en mapp från docken.

En demonstrativ bild:

Förlåt jag var inte tillräckligt tydlig
- efter att du lagt dem i docken
så väljer du att inga diskar ska synas, dvs de försvinner från skrivbordet
men du har dem lättillgängliga i docken

Detta är ett förtydligande av mitt tidigare inlägg
och en alternativ lösning, dvs inte helt vad du frågade efter

Tillägg - Ett bättre alternativ
Skapa alias (runa+L) av de diskar du vill ha
Välj att dölja alla diskar
Alias finns kvar!

Tyvärr vilja ja ju inte ha de i docken heller. På den lilla 13"-skärmen vill man ju ta bort så mycket onödigt krafs som möjligt.

Du hann posta innan jag fick in mitt tillägg med alias - det kanske kan vara något

Ditt förslag är bra, men tyvärr så kopplar jag ganska ofta ur externa hårddisken, och då har jag en ikon i onödan på skrivbordet. Därtill är det så att om jag väljer att dölja alla "CD- och DVD-skivor samt iPod" så får jag inte upp några ikoner för eventuella skivor jag kopplar in. Jag ställer höga krav och är inte nöjd i första taget...

Då får du nog gå på Rajjes tips

Lite rörigt här och osäker på om ngt föreslagit såsom.

Gör som min fru. Inga diskar på skrivbordet (rent och snyggt)
"Lätt tillgängligt" = Klicka på findersymbolen, fönster öppnas.
Nu har du dina diskar i finders vänsterrad.

Du kan även dra Mappar direkt till den här menyn så skapas en genväg/alias här. Smidigt.

tar 5 sekunder, kostnad NOLL. I övrigt bara en vanesak.

1
Bevaka tråden