Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externa diskar som inte alltid visar sig

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-28 19:08

Externa diskar som inte alltid ses och mountas av systemet, beror på det dåligt "styrelektronik" i hårddiskens interface eller diskens själva disk eller vad? En av mina externa hårddiskar (Western) mount'as kanske 19/20, så det är inget stort problem men man funderar ändå. Har precis köpt en Lacie Rugged som hittills haft en lite darrig funktionalitet. Jag kör alltid mot FW800 interfacet (jag köper bara diskar som har det).

Teorier?

OS X 10.4.11, MacBook Pro (sept 07)

Ja jag vet inte vad det kan vara men jag har liknande problem med en Maxtor FW400 disk. Har också en Lacie Porche FW400, två no-name lådor och en Lacie Pocketdrive USB2 och ingen av dessa har någonsin strulat med att monteras. Däremot strular Maxtorn ca var 5e gång datorn vaknar upp ur vila men dock aldrig vid nystart. Kan det eventuellt bero på att Maxtorn är en 750GB disk och har en längre uppstartstid som ställer till det för systemet?

Är det vid återgång från vila eller nyuppstart som din strular? Är den stor?

Hört att det finns två olika chipset som fixar FW. En av dessa skall vara mindre bra.

Tror du kan se vilket märke det är på gränssnittet genom att kolla infon i Systeminfo.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-29 11:23

Min nyinköpta Lacie Rubbed har redan lagt av. Mount'ar inte längre på två olika datorer (mac och pc). Den var "reparerad av leverantör" och såld med full garanti genom Inet. Inte svår att se hur det gått till. Förre ägaren fick en ny, den trasiga skickades på "lagning" och kom tillbaka in på marknaden.

1
Bevaka tråden