Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar kring iPhoneutveckling

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-23 07:27

Hej!

Jag funderar på att göra ett spel till iPhone och sälja det för en struntsumma, typ 1 USD.

Hur kommer det rent praktiskt att fungera med skatt, moms och annat i Sverige?

Säg att jag registrerar ett handelsbolag och släpper spelet under det företaget. Behöver jag betala sociala avgifter för de 70 cent jag får? Moms? Annat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-23 20:27

Jag är lyckligt okunnig på området betala lön till sig själv (företagande ) men det har diskuterats i andra trådar. Börja där så hittar du nog en hel del frågor och svar:
http://www.99.se/utveckling-foer-mac-iphone/248058-appstore-hur-goer-med-skatter-etc.html
http://www.99.se/utveckling-foer-mac-iphone/248972-app-store-paid-contract-ansoekan.html
http://www.99.se/foeretagande/249908-fragor-ang-enskild-firma.html

En helt annan fundering kring iPhone: Är det normalt att Apples "several days" innan det händer nåt i "iPhone Developer Program Enrollment" är över en månad? Jag tror det är normalt, eftersom jag hört från en annan person som det också tog tid för, men är det så för alla? Man hinner liksom undra om någonting gått väldigt fel.

  • Medlem
  • 2009-03-24 12:34
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

En helt annan fundering kring iPhone: Är det normalt att Apples "several days" innan det händer nåt i "iPhone Developer Program Enrollment" är över en månad? Jag tror det är normalt, eftersom jag hört från en annan person som det också tog tid för, men är det så för alla? Man hinner liksom undra om någonting gått väldigt fel.

Jag valde 99 USD-varianten och det tog ungefär ett dygn tror jag.

Ursprungligen av arc:

Jag valde 99 USD-varianten och det tog ungefär ett dygn tror jag.

Ett dygn??? Varför väntar då jag efter mer än en månad?

Är det fler än jag (och Jonas) som fått vänta länge?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-24 14:04
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ett dygn??? Varför väntar då jag efter mer än en månad?

Är det fler än jag (och Jonas) som fått vänta länge?

Jag väntar också sedan några veckor tillbaka. Kan det ha något att göra med om man registrerar sig som företag eller privatperson?

  • Medlem
  • 2009-03-24 14:11
Ursprungligen av rhesus:

Jag väntar också sedan några veckor tillbaka. Kan det ha något att göra med om man registrerar sig som företag eller privatperson?

Kommer inte ihåg om jag reggade mig som privat eller företag... Men det borde inte spela någon roll.

Inte så att mailet från Apple om registreringen slukats av spamfiltret?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-04-02 02:13
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ett dygn??? Varför väntar då jag efter mer än en månad?

Är det fler än jag (och Jonas) som fått vänta länge?

Närå, det tog ca 24h för mig att få aktiveringsbrevet från Apple.

Ursprungligen av frazze:

Närå, det tog ca 24h för mig att få aktiveringsbrevet från Apple.

14 februari är min bekräftelse från. Därefter tystnad. Har de tappat bort mig helt enkelt?

Var det länge sedan du registrerade dig, arc? De kanske har långa tider just nu, det har ju klagats om det i lite andra sammanhang gällande App Store.

Jag betalade $99 men fick ändå vänta en månad. Det var i höstas..

Ursprungligen av d-bug:

Hej!

Jag funderar på att göra ett spel till iPhone och sälja det för en struntsumma, typ 1 USD.

Hur kommer det rent praktiskt att fungera med skatt, moms och annat i Sverige?

Säg att jag registrerar ett handelsbolag och släpper spelet under det företaget. Behöver jag betala sociala avgifter för de 70 cent jag får? Moms? Annat?

Det måste väl funka såhär: Skattemyndigheten vill nog ha 20% moms på dina inkomster i företaget. Samtidigt får du ju räkna av moms på saker du köper till verksamheten (datorer, programvara etc. etc.) Det är ju det som är momsdeklarationen. Utgående moms minskat med ingående moms=det du skall betala in om du har sålt för mer än du köpt alternativt återfå om du köpt för mer än du sålt.

Sociala avgifter är en helt annan sak. Det handlar ju om Sjukvårdsföräkring etc för den lön du tar ut/det som blir över efter avslutat verksamhetsår beroende på bolagsform.

Dvs tar du inte ut någon lön (Aktiebolag) eller om det inte blir något överskott (enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag...) blir det inga sociala avgifter som skall betalas heller.

Ursprungligen av kjelle:

Det måste väl funka såhär: Skattemyndigheten vill nog ha 20% moms på dina inkomster i företaget. Samtidigt får du ju räkna av moms på saker du köper till verksamheten (datorer, programvara etc. etc.) Det är ju det som är momsdeklarationen. Utgående moms minskat med ingående moms=det du skall betala in om du har sålt för mer än du köpt alternativt återfå om du köpt för mer än du sålt.

Om du säljer elektroniskt levererad mjukvara till andra länder räknas den som en "intellektuell tjänst" och ska då inte momsbeläggas, oavsett om mottagaren verkar i ett annat EU-land eller utanför EU. Om mottagaren verkar i ett annat EU-land krävs dock att mottagaren är en affärskund för att du inte ska lägga på moms. Källa: SKV 560, "Moms vid utrikeshandel".

Jag kan inte svara på vad som gäller när man säljer mjukvara via App Store; en viss del av försäljningen kommer ju att gå till Sverige. Då säljer man som svensk företagare till en svensk mottagare. "Tjänsten" är således omsatt i Sverige och svensk moms ska läggas på priset. Jag har inte sålt något genom App Store, så jag vet inte om detta sker.

Det är Apple (eller dotterbolag till Apple) som säljer din app i olika iTunes butiker (beroende på land). Med andra ord, det är Apple som publicerar din app och ska därför betala eventuell moms om så krävs (för varje land). Pengarna du får in på ditt konto varje månad är med andra ord klassat som "royalty".

Sen är det olika beroende på om du säljer som privatperson eller företag. Om du säljer som privatperson och inkomsten inte överstiger en viss summa (sk. hobbyverksamhet), så kan du ta det som Inkomst av Tjänst i deklaration (kvitta förluster osv.). Om det är företag, så är det självklart att du får betala skatt och sociala avgifter för det du tar ut i lön.

Så har jag uppfattat det hela i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-29 09:49
Ursprungligen av cEvin Key:

Det är Apple (eller dotterbolag till Apple) som säljer din app i olika iTunes butiker (beroende på land). Med andra ord, det är Apple som publicerar din app och ska därför betala eventuell moms om så krävs (för varje land). Pengarna du får in på ditt konto varje månad är med andra ord klassat som "royalty".

Sen är det olika beroende på om du säljer som privatperson eller företag. Om du säljer som privatperson och inkomsten inte överstiger en viss summa (sk. hobbyverksamhet), så kan du ta det som Inkomst av Tjänst i deklaration (kvitta förluster osv.). Om det är företag, så är det självklart att du får betala skatt och sociala avgifter för det du tar ut i lön.

Så har jag uppfattat det hela i alla fall.

Bra info! Vet du spontant vart gränsen för inkomsten skall räknas som hobbyverksamhet ligger på?

Ursprungligen av zAjben:

Bra info! Vet du spontant vart gränsen för inkomsten skall räknas som hobbyverksamhet ligger på?

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Borde framgå där

När ni ger råd om moms och skatter i samband med Appstore, varför inte läsa i de trådarna där vi redan diskuterat och utrett detta? Det som står i den här tråden stämmer alltså inte (förutom det som Erik Aderstedt säger). Se inlägg 2.

1
Bevaka tråden