Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cover Flow och blandskivor

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2009-03-17 18:43

När man kör coverflowläget så är det otroligt störande att alla samlingsskivor dyker upp med varje artist separat, finns det nått sätt som inte involverar att hacka sönder taggarna för att få albumen att endast visas tillsammans ? eller måste man lägga in skivnamnet som artist på samtliga låtar ?

testa att ha samma kompositör på alla låtar. kompositören syns ju inte i coverflow. då ska dom kamma i ett album

eller vad det de du menade?

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2009-03-17 20:13

japp det var det jag menade men det löste inte problemet, coverflow visar ju ett omslag för varje enskild artist på samlingsskivan vilket resulterar i väldigt mycket omslag att bläddra igenom, detta går ju att gå runt genom att tex ge hela skivans artister samma namn men jag skulle vilja ha förslag på ett sätt så att coverflow visar ett omslag per album istället precis som på minityrvisningen, vill helst så att säga kunna behålla korrekt artistnamn på id3 taggarna

Är det inte <Albumartist> du är ute efter? Sätter du ett namn där (DJ:n som mixat skivan exempelvis) så blir det som du vill. Under förutsättning att jag förstått frågan korrekt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-18 00:42

För att få det rätt i Coverflow behöver man ange id3-taggen <sortera artist> till tex skivans namn, albumartist eller vad som passar just den samlingen. Då blir det rätt!

Tycker att det borde räcka att kryssa i "gruppera samlingar vid bläddring" under inställningar/avancerat, men det verkar bara klumpa ihop samlingarna i list/kolumn-vyn, medan cowerflow enbart går efter artistnamn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-18 17:42
Ursprungligen av IngoX:

För att få det rätt i Coverflow behöver man ange id3-taggen <sortera artist> till tex skivans namn, albumartist eller vad som passar just den samlingen.

jag pratade totalt i nattmössan igår kväll. Upptäckte bara att jag plötsligt hade samma problem med samlingsskivorna, men det berodde naturligtvis bara på att jag råkat trycka på att sortera efter "artist" och inte "album efter artist"

Så nuclear, gör precis som Johan skriver här ovan, och se dessutom till att du sorterar efter album och inte efter artist, år etc

.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Är det inte <Albumartist> du är ute efter? Sätter du ett namn där (DJ:n som mixat skivan exempelvis) så blir det som du vill. Under förutsättning att jag förstått frågan korrekt.

Precis. Och glöm inte att kryssa i "samlingsskiva".

Just "albumartist" ställer till det för många när den rutan inte är konsekvent ifylld för hela albumet /host! fultankning? host! ).

Bäst är kanske att 1) markera hela albumet, 2) visa info, 3) antingen fylla i "Various artists" eller lämna blankt (sätt kryss!) under "albumartist", 4) kryssa i "samlingsskiva". och 5) dra ett skivomslag till därför avsedd släppruta.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2009-03-28 15:43

Nu har jag försökt det som johan skrev, jag har klickat i del av samling på alla låtar och testat skriva i sorteringsfliken men inget hjälper, problemet kvarstår, det är fint sorterat i vanliga miniatyrläget men så fort man går in på cover flow så visas alla samlingsskivor som ej är köpta på itunes store en gång för varje låt på skivan...
Jag tycker inte heller att det borde vara något fel på taggarna då det inte är fultank utan egenrippade orginalskivor där informationen hämtats autmatiskt av itunes....
Börjar bli lite smågrinig på detta nu då jag gillar coverflowläget men det är ju hopplöst när en skiva blir 20 omslag att bläddra bland...
bifogade en dump på hur tagen är ifylld också..

MVH Jimmy

Är du säker på att du markerat _alla_ låtarna i albumet, visa info för rubbet, skrivit in Albumartist och kryssat i Samlingsskiva. Och sålunda är säkert på att hela albumet har _exakt:_ samma namn i Albumartist-fältet och att _alla_ låtarna har kryssat i Samlingsskiva.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2009-03-29 09:54

Japp, men när jag väljer att visa infon igen så är del av samling urbockad, ska den bli det ? för filerna blir ju fortarande ibockade att dom är del av en samling när man går in på dom individuellt... känns som ett väldigt mystiskt fel....

För mig står det bara "ja" men det är inte ikryssat. Behövs inte - bara en albumbild visas. Ingen annan av de "gemensamma" taggarna är f.ö. heller ikryssade.

Hade samma problem som dej nuclear...

1. Visa alla spåren i listform i iTunes
2. Markera dom spridda spåren (PC mus+ctrl MAC-ingen aning)
3. Högerklicka på någon av dom blåmarkerade spåren.
4. Välj Visa info
5. Flik "Info" avmarkera ev. val så alla fält är tomma. Fyll i artistnamn under "Artist" och bocka för. Inget mer på den fliken.
6. Gå till fliken "Alternativ" Markera "Del av samling" (JA)
7. Ok!

Detta löste det hela för mig!

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2009-04-08 18:06

Jag lyckades med samma som pandemon fast på egen hand, skrev helt enkelt i diverse artister på Artist rutan på sorteringsfliken, har tidigare bara fyllt i det under albumartist, knepigt att det ska va så struligt när man faktiskt betalt för smörjan, man kan tycka att att id3 taggarna i databasen itunes hämtar från borde vara kombatibel med programmet....

Men nu är ju problemet löst alla fall så får tacka för all hjälp

1
Bevaka tråden