Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesproblem?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2009-03-27 16:56

Nu har jag dessvärre stött på ett problem i samband med uppgradering av minnet i min Macbook pro.

Den kom med 2GB minne och jag inhandlade två stycken 2GB stickor för att snällt byta ut dessa. Plockade ut dom gamla, in med dom nya - skärmen helt svart. Fläkten snurrar till och DVDromen låter lite - sen är det bara svart. Startar om, plockar ut batteriet och håller in powerknappen i 5 sekunder och provar igen - samma problem.

Nollställer allt, håller in ALT+CMD+P och U, inget händer. Provar att ta ut den övre 2GB stickan och stoppar istället in en av dom gamla 1GB stickorna - 3GB totalt nu, och den startar utan minsta problem. Datorn fungerar, bra - då kan jag börja felsöka.

Provar att plocka ut 1GB minnet och enbart starta datorn med endast 2GB stickan i, stendött även här. Plockar ut 2GB stickan, stoppar in den andra 2GB stickan - samma sak. Provade även här att stoppa in en av dom gamla och vips, det fungerar igen.

Jag har alltså provat alla minnen var för sig, det fungerar inte. 2x2GB funkar inte heller, skärmen är svart, DVDn låter lite och samma sak fläkten (samma sak som om jag endast har en 2GB sticka i). Enda som fungerar är alltså om jag kör 2x1GB eller 1GB+2GB stickorna, inget annat fungerar, Är det någon som har nån susning om vad det kan vara?

Vilken MBP har du? Vilken sorts 2 GB moduler, fabrikat och modell?

Om du har MBP med CoreDuo funkar inte 2+2. Dessa funkar dessutom inte med pc6400 = 800mhz minne. Om du har Core2Duo så kan du använda pc6400 minne, de flesta fabrikat brukar funka men inte alla. Om du har nya "unibody" MBP så ska det vara pc-8500 minne = 1066mhz. Generellt är min erfarenhet att Apacer, Kingston, Hynix brukar funka utan problem, bara man använder rätt modell för respektive MBP generation. Corsair kan vara mer kinkiga att få rätt funktion med.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2009-03-27 20:53
Ursprungligen av macuddevalla:

Vilken MBP har du? Vilken sorts 2 GB moduler, fabrikat och modell?

Om du har MBP med CoreDuo funkar inte 2+2. Dessa funkar dessutom inte med pc6400 = 800mhz minne. Om du har Core2Duo så kan du använda pc6400 minne, de flesta fabrikat brukar funka men inte alla. Om du har nya "unibody" MBP så ska det vara pc-8500 minne = 1066mhz. Generellt är min erfarenhet att Apacer, Kingston, Hynix brukar funka utan problem, bara man använder rätt modell för respektive MBP generation. Corsair kan vara mer kinkiga att få rätt funktion med.

Det är två stycken "Kingston 2048MB DDR2 PC2-5300". Nej, ingen CoreDuo utan en Core2Duo, MacBookPro 4,1 är modellen, dvs den som kom precis innan unibody. Har suttit ett par timmar till och grejjat - utan resultat så jag beställde hem ett par nya. Antingen är något minne väck, trots att båda minnerna fungerar tillsammans med en 1GB sticka, eller så är helt enkelt ena minnesbanken trög och ja - klarar inte mer än 1GB.

Har precis samma problem. Likadan macbook pro, liladana Kingston minnen. Hittade du någon lösning?

Funkade de nya minnena? Var de oxå kingston?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-04-25 15:13

+1

Exakt samma råkar jag ut för. 2x1G och 1x1G+1x2G fungerar, 2x2G fungerar icke. Spelar ingen roll vilken av 2Gig-stickorna jag använder, och i 2+1-fallet spelar det ingen roll om jag sätter "1an" eller "2an" överst.

MBP 15", "Early 2008", 2.5 GHz. Ska kunna ta 4Gig enligt http://support.apple.com/kb/HT1270
Kingston-minne http://www.dustin.se/pd_5010105968.aspx

What gives? Fel på MBPn, fel minne?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-04-25 15:13

<dubbel-postning borttagen>

1
Bevaka tråden