Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MDD - utvärdering av åtgärdsprogramet

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vore bra för andra att kunna följa en ny tråd där vi rapporterar om vad vi upplevt efter åtgärdsprogrammet, så jag/vi ser fram emot fler recentioner från er som uppdaterat era MDD.

Har nu i 3 dygn kört med den nya nätdelen och nya stora fläkten och är till viss del positivt överaskad, i alla fall första dygnen. Vinandet är förvisso borta men hos mig så hör jag en fläkt som liksom ger ifrån sig ett malande ljud när den gått ned till sitt långsammaste varvtal. ( Påminner om dåligt balanserade kullager ). Upp och nedvarvningen är dessvärre tämligen frekvent återkommande vilket trots allt är störande.

Läste nu på morgonen ett inlägg på MacFixit om att ljudet möjligen kan öka efter några dygn... vet inte om detta stämmer men kan vara värt att ha koll på.

Själv är jag fortfarande av den uppfattningen att det högst upp i burken lagras för mycket värme. Har i 1,5 dygn provat med en PCI-fläkt men får en känsla av att detta inte är en så vettig lösning, dvs. att den förvisso evakuerar en del värme men möjligen så påverkas luftflödet negativt när värmen sugs ut. Har fn. gått över till att ha plockat bort 2 luckor för PCI-kort så att värmen kan försvinna lite mera naturligt... kan återkomma med en subjektiv bedömning om några dygn.

Olle

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-09 14:44

Idag har jag (äntligen) fått mitt agg..
dock va ingen hemma så jag ska hämta det kl 17.30 på posten idag (otålig)

för att evakuera luften där uppe borde man kunna ta bort pci luckorna och sen sätta en 60x60 eller 80x80 fläkt ovanpå dom optiska enheterna och köra denna på 7v för att blåsa ut luften

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-04-09 14:50

Jag upplever att temperaturen på utblås-luften från nätagget är högre med de nya fläktarna...

Känns som att ett verax-kit bör införskaffas även om den akuta ljud-situationen är löst :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av oskich
Jag upplever att temperaturen på utblås-luften från nätagget är högre med de nya fläktarna...

Känns som att ett verax-kit bör införskaffas även om den akuta ljud-situationen är löst :rolleyes:

Detta låter som om ni har kommit till samma ljudbild jag upplever med den nya 2x1,42 GHz-burken. Ett lite knackande,malande ljud från den lågvarviga fläkten, som dör ut när den varvar upp....

Vad är ett Verax-kit undrar den oinvigde?

MVH

Citat:

Skrevs ursprungligen av oskich
Jag upplever att temperaturen på utblås-luften från nätagget är högre med de nya fläktarna...

Känns som att ett verax-kit bör införskaffas även om den akuta ljud-situationen är löst :rolleyes:

Kan bara instämma, speciellt detta med högre temperatur utanför nätagregatet.

INFO om Verax: http://www.g4noise.com/mods/Verax_REAL/index.htm

Eller om man vill föranmäla ett eventuellt intresse för kitet:

http://www.g4noise.com/cgi-bin/verax_preorder.pl

Själv så tyckte jag att 60 dollar kunde vara ett hyffsat pris... svarade så på deras förfrågan om lämpligt pris, får väl se vad det kan komma att kosta..

BILD PÅ Verax kit ( i nästan färdigt skick ):

  • Oregistrerad
  • 2003-04-09 21:01

Finessen med Verax-kitet är framför allt att dom leder ut den varma luften direkt från processorer och RAM till baksidan - till glädje för alla PCI-kort;)

Att det sen är tystare än Apple's kit återstår väl att se, men för mig som sitter med PCI-kort som kostar lite är det en vettig investering.

Läste på G4noise en rapport från en tillverkare av PCI-kort att dom uppmätt temperaturer på 65 grader vid PCI-platserna och det tror i alla fall jag inte är så nyttigt för livslängden på elektroniken.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-09 21:22

Första tanken efter kittet va i var " är datorn på"??

öppnade såklart å kollade att fläktarna gick och jo..

Citat:

Skrevs ursprungligen av replicant
Läste på G4noise en rapport från en tillverkare av PCI-kort att dom uppmätt temperaturer på 65 grader vid PCI-platserna

Tror att det är en felöversättning och att det egentligen är Farenheit istället för Celsius - tror att jag vid översta pci-platsen uppmätte ca: 34 grader Celsius innan jag bytte till apples nya kit.

Finns det någon här på 99mac som såg Verax demo på SeBIT-mässan och som kan ge sin uppfattning av vad som är på god väg att släppas ?

Olle

Senast redigerat 2003-04-09 22:00

Följande fanns idag på MacFixit... kan leva kvar här ifall någon missat att läsa det:

We have now surmised (based on a number of fresh reports) that the increasing noise generally occurs after a Power Mac G4 MDD is put to sleep and then woken up. In other words, if your G4 MDD has not been put to sleep, it may be noticeably quieter than if it has.

In addition, for users who have decided to self-install the upgrade, it is important to note that the fan can be installed in only on position because the frame is too wide to fit in the tabs unless the fan is oriented so that the narrowed portions of the frame are facing downward (the wire must run along the bottom of the fan). The fit is not tight if properly installed.

Tycker att det låter lite märkligt, men OK får väll testa och se om jag delar dessa uppfattningar. Angående fläkten och kabelns placering längs botten så tycker jag nog att den trots detta var lite trög att klämma ned på sin plats.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-04-09 22:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Tror att det är en felöversättning och att det egentligen är Farenheit istället för Celsius - tror att jag vid översta pci-platsen uppmätte ca: 34 grader Celsius innan jag bytte till apples nya kit.

Olle

Och hur menar du då, 64 F är ju inte direkt varmt???

Jag har uppgifterna framför mig och det ska vara 68,4 grader Celsius (vilket har uppmätts på PCI-kortets chip.)

En annan intressant uppgift är att om du tar bort en av PCI-korts plåtarna och håller en servett framför PCI-kortplatserna så sugs servetten in, enligt de uppgifter jag har (har själv inte testat det eftersom min MDD är på service).

Aha... liten skillnad att mäta PÅ kortet och att mäta VID utblåset. Testade med en servett och den sugs INTE in, där är en sval stilla luftström som kommer ut.

Gjorde ett expriment med min 2x1 GHz MDD som kan vara intresant att ta del av. Monterade tillbaka min PCI-fläkt i den näst nedersta sloten samt kompleterade med en vänd dubbel hårdiskfläkt som blåder direkt på kylflänsarna, dvs. direkt mot procesorerna.

Körde 1 långfilm från hårdisken, 1 långfilm från DVD, 1 FCP DV sekvens i QuickTime player som loopade både framåt och bakåt ( extern FW-disk ). Kompleterade detta med att spara en lång streaming audio MP3 som spelade i iTunes samt hade igång några inaktiva program. Under de ca: 2 timmar som allt höllt på så ökade inte en endaste fläkt sitt varvtal, allt var konstant. Av detta kan jag bara dra slutsatsen att Verax-kitet förmodligen är en avsevärt bättre lösning än den Apple släppte som åtgärdsprogram.

Mitt expriment påminner om Verax tankar om aktiv kylning av procesorerna. Enda skilnaden som jag kan se det är att jag inte har allt inkapslat. Samt att Verax valt 2 små systare fläktar än den stora som Apple sände med i åtgärdspaketet.

Återkommer med bilder av hur jag placerade den dubbla hårdiskfläkten, man snäpper fast den framför hårdisken - jag garderade mig med att även tejpa fast den med en tejp som ska klara bortåt 80°C. Procesorernas utnyttjande låg enligt Terminalens "top" kommando mellan 45-55% under provet.

Olle

Senast redigerat 2003-04-10 02:58

Tänk nu är vi Macanvändare också typen som löder, skruvar och tejpar i våra lådor. Kanske dags att börja plugga terminalkommandon, skippa Finder och börja ha liten mössa med propeller också?

...man kan inte direkt tro att det är 2003...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Tänk nu är vi Macanvändare också typen som löder, skruvar och tejpar i våra lådor..

Ack så rätt du har. Jag lovade återkomma med bilder hur jag förändrade/förbättrade min MDD så att fläktarna trots Apples åtgärdsprogram blev ännu bättre. Två bilder, den första en sk. hårdiskfläkt som även finns på Clas Ohlson, den andra en vanlig PCI-fläkt i näst nedersta PCI-facket. Nu surrar allt på samma varv hur hårt jag än belastar burken ( 2 timmar ). Det är numera en lösning som ligger nära Verax och som inte blev onödigt dyr. Hårdiskfläkten är fastsnäppt så att den blåser MOT procesorerna samt fsk. säkrat med en tejp från Clas Ohlson som tål ca: 70°C. Noterbart är att man ser att PCI-fläkten har utsuget uppåt inne i burken, evakurerar troligen värmen bättre så.

Är det bara jag som tycker att allt det här är aningen genant för Apples del...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Är det bara jag som tycker att allt det här är aningen genant för Apples del...?

Förmodligen inte, om dom läser denna sträng så kanske dom ser att allt inte blev 100% bra... jo några dagar men för att sedan bli en aningen sämre igen. Man kan ju tycka att med tanke på den tid dom hade på sig att felsöka så borde dom ha lyckats bättre. Dom visade förvisso ett stort ansvarstagande, det ska dom ha credit för, men resten av åtgärder får vi vackert klara själva. Ett exempel hämtat ur tråden är en användare som flyttade fram den stora fläkten ca: 5 mm, enligt honom så hjälpte denna lilla grej att få en klart tyst fläkt som gav önskad kylning av procesorer och moderkort.

Olle

Ja man undrar ju. Är det meningen att vi proffsanvändare (och alla andra smakfulla Macanvändare) skall eftersträva det här?

Macoteket går ju i brächen och tipsar sina kunder om den här fin fina lösningen.

Vet inte vad jag ska tro efter att ha micklat lite till med MDD burken, plockade bort pci-fläkten och hårdiskfläkten men rev samtidigt bort den stora fläktens skydsgaller samt hållaren till vänster där 2 hårdiskar kan placeras samt dess flatbandskabel och nu sker inga ändringar av varvtalen på stora fläkten. Visst luftflödet stoppas inte upp av något men det här var bra knäppt. Har förvisso 3 pci-slottar öppna. När jag var på macmötet hos SOS datakraft med de andra glada Göteborgarna så noterade jag en liten skilnad på senaste towermodellen, den har en sorts kanter utanför fläkten som förmodligen är till för att rikta luftflödet, något som MDD inte är försett med. Deras demoburk var bara pinsamt tyst

  • Oregistrerad
  • 2003-04-16 10:08

Först kändes burken riktigt tyst men jag upplever att ljudet ökat successivt efter fläktbytet. Dessutom är det ett malande ljud, som om en fläkt sitter snett eller skrapar emot något.

Har nu hittat en liten kabelkombination ( Zalman Multi Connector 1 ) så att jag kan dra ned både PCI-fläkten samt hårdiskfläkten till 5 volt - finns på InetData.. kanske hittar jag rätt avvägning för att få det lite tystare, funkar enligt skissen:

Pris 45 kronor inkl. moms

  • Medlem
  • London
  • 2003-04-18 12:59

Är jag den enda i hela sverige som inte fått mitt paket ännu? Jag beställde ju redan den 22 feb, borde ha fått nu tycker jag...

Ytterligare ett knäppt experiment med min MDD har jag nu påbörjat. Har ställt en liten tallrik från en kaffekopp fylld med vatten i framkanten/under burken allt att se om en förändrad luftfuktighet gör någon nytta. Kör den i standardutförande utan extra interna fläktar och kan glatt konstatera 120x120 fläkten vid sitt lägsta varvtal inte knorrar... ja det där ljudet som låter som en fiskebåt på avstånd.

Har ställt en liten fläkt utanför som har ett 6-volts batteri och som virvlar upp lite avdunstning från vattnet. Som den låter just nu så förefaler Verax-kitet helt onödigt, speciellt med tanke på att priset kommer att ligga mellan 250-300 euro inkl. montering hos auktoriserad verkstad. Så fanns i alla fall att läsa från följande positiva inlägg hos g4noise.com:

Anyway:

The german computing mag "c't" has published a nice little review of the Verax silencing kit. The issue won't be available at stores till Monday/Tuesday - as a subscriber, I get it a few days earlier, so I wanna spread the news.

On to the facts:

The kit was tested with a PowerMac MDD Dual 1250 from 2002. According to c't, Verax is still evaluating if the kits are also suited for the Firewire 800 PowerMacs.

The noise values are superb!

Under normal use: 1,1 Sone or 29,9 dBA
Copying a CD on HD: 2,5 Sone or 38,2 dBA

They write it was less than half as loud as the FW800 models and the noise "when busy" is less than one quarter of the PowerMac before the installation. This obviously refers to the model as delivered at first, without the Apple kit installed.

It seems Verax will start production at the end of April. The kit will not be sold individually. You will have to bring your Mac to a dealer and they will install it for you. The price for kit and installation will be 250-300 Euro. Apple's guarantee will be forfeit, but Verax is negotiating with dealers that they will fill his gap.

That's all, it is just one column. The review is very positive and they write that at first they thought the Mac was not working when they switched it on, because it was not to be heard apart from the crackle of the HD!

1
Bevaka tråden