Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac går inte att starta

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-03-22 22:11

Min iMac, drygt 3,5 år gammal är stendöd. Stängde av den som vanligt och sen går den helt plötsligt inte att starta överhuvudtaget. Hände för lite sen med men då gick den igång efter ett tag. Har också stängt av sig två gånger senaste tiden utan vidare. Vad kan ha hänt? Hur kan jag få igång den igen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-23 07:37

Kanske är det kondensatorfelet. En del iMac G5 hade undermåliga kondensatorer. Det fanns ett utbytesprogram vill jag minnas.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-03-23 12:30

Så det kan hjälpa med ett program? Nån som vet vad det heter?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-23 13:02

Nä, jag menar att Apple bytte ut moderkorten på en förlängd garanti.
Leta på Apples hemsida om du hittar något om detta eller googla.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-23 14:17

Jag vet inte exakt vilken iMac du har men här finns ett dokument om iMac´s G5 som inte startar.
Det kanske finns något matnyttigt där.
http://support.apple.com/kb/HT2173?viewlocale=en_US

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-03-23 16:55

Bra länk! Tyvärr funkade det inte. Den första LED-lampan lös, jag kunde inte reseta SMUn men det skulle denna modellen göra automatiskt när man drog ur strömkabeln. Verkar som det är "Your logic board needs to be replaced." som gäller då
Vad innebär detta egentligen? Komplicerat och dyrt?

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-03-27 16:30

Har nu lämnat in datorn för reparation, iof till en kille som vanligtvis inte reparerar mac men han borde väl ha lite koll ändå. Han hörde av sig förut och hade tydligen bara kört igenom samma guide som ovan, som jag gjorde själv och kom då fram till att det förmodligen var moderkortet. Men jag nämnde problemet med kondensatorerna, som jag hört på flera håll kan vara problemet, men enligt honom skulle i så fall kondensatorerna vara helt förstörda, vilket de inte var i detta fall. I alla fall sa han att han kunde byta dem för 1300 spänn ungefär. Frågan är om det är värt det om det nu visar sig att de är ok? Han hänvisade till en auktorisserad applereparatör men de lär väl komma fram till samma sak känns det som. Byte av moderkort känns ju itne så aktuellt.

Ursprungligen av jefa:

Har nu lämnat in datorn för reparation, iof till en kille som vanligtvis inte reparerar mac men han borde väl ha lite koll ändå. Han hörde av sig förut och hade tydligen bara kört igenom samma guide som ovan, som jag gjorde själv och kom då fram till att det förmodligen var moderkortet. Men jag nämnde problemet med kondensatorerna, som jag hört på flera håll kan vara problemet, men enligt honom skulle i så fall kondensatorerna vara helt förstörda, vilket de inte var i detta fall. I alla fall sa han att han kunde byta dem för 1300 spänn ungefär. Frågan är om det är värt det om det nu visar sig att de är ok? Han hänvisade till en auktorisserad applereparatör men de lär väl komma fram till samma sak känns det som. Byte av moderkort känns ju itne så aktuellt.

Jamen, lämna den åtminstone till ett Appleställe som vet vad de pratar om.
Om hans byte av kondingar (lödkolven fram?) inte funkar? Skall du då komma till ett Appleställe med datorn, du lär ju inte få den genom ngt utbytesprogram eller liknande om du haft den inlämnad till "händige Sune".

Ett Apple Serviceställe har kontakter med Apple och vet vad som gäller. Dessutom får de pengar tillbaks på det moderkort de skickar iväg. Det är ett utbytesprogram. Du som kund betalar inte fullt ut vad ett moderkort kostar.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-03-29 12:58

Byte av moderkort går väl ändå på ett par tusen? Jag ringde och kollade med applereparatören och han visste inget om nåt utbytesprogram. Frågan är hur mycket man vill lägga ut på det.

Ursprungligen av jefa:

Byte av moderkort går väl ändå på ett par tusen? Jag ringde och kollade med applereparatören och han visste inget om nåt utbytesprogram. Frågan är hur mycket man vill lägga ut på det.

Jo, fast repa kondingarna hos ngn nisse är ju än mer pengarna i havet.

Lämna in den och be om et kostnadsförslag; många tar en halvtimme för det, och de glömmer den halvtimmen om du bestämmer dig för att reparera den.
Är det inte värt det "förlorar" du kanske 400:-

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-03-30 12:33

Pratade med en macreparatör som sa att de inte byter kondensatorerna om det nu är det felet, bara hela kortet. Antingen var det det felet eller power supplyn sa han vilket var svindyrt att fixa. Han hade tre datorer till som stod för skrot med samma fel. Så det blir väl att skaffa nåt nytt

Ursprungligen av jefa:

Pratade med en macreparatör som sa att de inte byter kondensatorerna om det nu är det felet, bara hela kortet. Antingen var det det felet eller power supplyn sa han vilket var svindyrt att fixa. Han hade tre datorer till som stod för skrot med samma fel. Så det blir väl att skaffa nåt nytt

Svågern köpte en "unix-lampa" en sån där iMac som ser ut som en lampfot.
Efter ett tag så small båda elektrolytkondensatorerna i den, innehållet - elektrolyt, rann ut som en smet ner i nätaggregatet. När han slog på den sa det klick-poff och den gick aldrig mer.

Du har rätt i att det blir dyrt laga.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-04-04 21:02

Jag har fått samma fel(förmodligen) på min gamla iMac G5 ALS(den som kom innan iSight kamera). Lämnade in den hos min lokala apple-reparatör och dom sa att det var fel på logikkortet. Skulle kosta 13.500(!) för delar+reparation... surt sa jag eftersom apple hade ett serviceprogram som slutade gälla för några månader sedan för just det felet..

... men då fick jag ju en anledning att köpa en ny 24-tummare

1
Bevaka tråden