Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smidig och tappade min nya MBP

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-03-26 15:57

Först och främst så ber jag om ursäkt om jag lagt upp detta på fel ställe men jag e helt ny här såg detta ställe som de mest lämpade.

Jag va jäkla smidig och har tappat min MBP de är den senaste modellen 15.4 tummaren och jag har fått en skön buckla på högra främre hörnet nu. Jag lyckades jämna ut den lite så jag kan stänga locket i botten ordentligt osv. Men min dator känns som den har blivit en aning segare nu. Samt att den bara ibland stängs av för 5 sekunder och sen e den på igen. Jag tror den där omstarten är pga att den blir överhettad eller nånting. Mitt problem nu är att jag kan varken lämna in den för jag har bara vanliga mac garantin för min MBP och eftersom datorn fortfarande funkar men lite konstigare så kan jag inte kontakta mitt försäkringsbolag.

Jag vet inte de kan vara så att jag bara inbildar mig att den har blivit segare men dessa reboots har börjat hända dock. Kan de vara så att man kör programm och applikationer som kräver att den använder väldigt mycket av CPUn och till slut klarar inte mer och rebootar?

Alla förslag är mer än välkommna.

Vänd dig till en serviceverkstad för undersökning av datorn, det kan vara så enkelt som ngon litet kontakt som inte sitter 100%, med det kan också vara allvarligare. När verkstaden har undersökte den får du ett kostnadsförslag och om det överstiger självrisken ska du kontakta ditt försäkringsbolag.

Vad menar du med "vanliga macgarantin"?

Du har ju inte så mycket val annat än att lämna in den, be om ett kostnadsförslag när dom väl hittat vad som är fel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-26 23:37

Plocka isär den varsamt och böj ut bucklan snarast. Kontrollera så att ingenting är invärtes skadat.

Ursprungligen av PF:

Plocka isär den varsamt och böj ut bucklan snarast. Kontrollera så att ingenting är invärtes skadat.

Inget att rekommendera om man inte är väldigt van vid dylika saker redan innan.

Om man inte har tungan rätt i mun och vet precis vad man gör så är risken större att man pajjar datorn än mer än att man får ihop den.

Rek serviceställe.
Vidare kan du ju kolla upp vad ditt försäkringsbolag säger - ofta finna det en "klant-klausul" ("drulleförsäkring") som gäller.
Du kanske åker på en högre självrisk, men de tar det.

Senast redigerat 2009-03-27 14:27
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-03-27 14:25

Jag kommer aldrig skruva isär den de bara glömma sådan kunskap har jag inte om Mac ännu. Dock så har jag bankat tillbaka bucklan så de inga problem. Jag får helt enkelt ringa mitt försäkringsbolag och kolla med dem ifall de täcker detta, om inte så får jag ta den till ett service center som får fixa den helt enkelt. För de lär väl vara bättre att ta tag i detta nu än att låta den vara tills den slutar funka helt.

Jobbigaste är att jag köpte denna rackare för 23.000 och nu så va jag så jäkla vårdslös så jag tappa den

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-03-27 00:25

Är det inte lite dumt att plocka isär datorn själv och på så sätt ta bort garantin på en ny dator? Bättre att lämna in den, som tidigare sagt så är det nog värt en eller ett par tusenlappar för att få behålla garantin om något skulle gå sönder på riktigt?

Tänkte bara dela med mig av en någorlunda liknande händelse, och hur det slutade:

En kompis till mig råkade ut för en olycka där hans macbook pro blev rätt illa bucklad.
Den fungerade fortfarande fullt ut, men han gick till en serviceverkstad för att höra om applecare (extragarantin) skulle täcka in det.
Nope. Nu var hans köpta applecare värdelöst, eftersom ett framtida fel skulle kunna skyllas på skadan.
Det jobbiga är alltså att om datorn går sönder efter man tappat den så gäller inte längre applecare.
Men i vilket fall som helst så fick han ett kostnadsförslag för reparation (14500 kr, nästan lika mkt som datorn kostade ny), vilket han lämnade in till sitt försäkringsbolag (som tur var hade han drulleförsäkring).
Han fick ju betala självrisk men fick iaf pengarna för att reparera datorn...

Förhoppningsvis är det bara något enkelt fel i din, som något glapp eller så som tidigare nämnt.

Hoppas verkligen det löser sig! Väldigt surt när sånt här händer!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-27 10:36

Vilken tur att du publicerade en how-to i hur man ser till att försäkringsbolagen ständigt höjer sina premier.

Ursprungligen av PF:

Vilken tur att du publicerade en how-to i hur man ser till att försäkringsbolagen ständigt höjer sina premier.

Han säger att hans vän vände sig till sitt försäkringsbolag, vilket är precis det man ska göra när man har betalat för försäkringen och råkar ut för ett klockrent försäkringsärende. Vadan sarkasmen?

Ursprungligen av PF:

Vilken tur att du publicerade en how-to i hur man ser till att försäkringsbolagen ständigt höjer sina premier.

Vadå, han använde sin försäkring korrekt för att kunna få tillbaka sin köpta garanti om datorn skulle paja?
Det var ju inte som om han ville göra det egentligen :/
Det är väl därför man betalar drulleförsäkring?

Ursprungligen av PF:

F j o r t o n

t u s e n

f e m

h u n d r a

. . .

För en buckla.

. . .

Låter som att det är dyrare att fixa bucklor på Macar än på Mercedesar.

Ja, sjukt dyrt :S De behövde byta skärmen och en massa annat för att försäkringen skulle fortsätta gälla.
Ramen runt skärmen blev nämligen skev, och hela skärmen satt snett.

Väldigt dyrt dock...

tillägg:
Det hela var en smått traumatisk upplevelse för honom btw

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-27 10:51

F j o r t o n

t u s e n

f e m

h u n d r a

. . .

För en buckla.

. . .

Låter som att det är dyrare att fixa bucklor på Macar än på Mercedesar.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-03-27 13:24

underbart uppskattar all respons tack ska ni ha alla.

Reservdelar till Macar är väldigt dyra. Tänk på att inga andra datormärken använder sig av liknande delar. Som exempel kan nämnas att Packard Bell, Fujitsu-Siemens och Acer har flera modeller som egentligen är likadana, och då blir ju sådana delar billigare, eftersom de kan massproduceras på ett annat sätt än till Macarna. Sen är det klart att aluminium är dyrare än plast.

Passa på att skaffa ett bra skin till den. Det är en bra grej.
Fast kanten före ner i ett betonggolv - då spelar det nog ingen roll.....

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-03-27 14:41

Jo jag har ett bra skin till den de va väl den som räddade självaste macen så den går att starta iaf.

tack o lov för sudden-motion-sensor.. ifall den nu fungerade?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-03-28 16:19
Ursprungligen av klarabara:

tack o lov för sudden-motion-sensor.. ifall den nu fungerade?

Vad är sudden motion sensorn till för nåt ?

Om jag har förstått saken rätt så känner datorn av med en sensor om den är på väg i golvet, och fryser därmed hårddisken(?) på nåt vis för att spara på skadorna. Finns en del spel som går ut på att leka med den sensorn, genom att svänga runt med datorn händer nåt på skärmen.. rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av klarabara:

Om jag har förstått saken rätt så känner datorn av med en sensor om den är på väg i golvet, och fryser därmed hårddisken(?) på nåt vis för att spara på skadorna. Finns en del spel som går ut på att leka med den sensorn, genom att svänga runt med datorn händer nåt på skärmen.. rätta mig om jag har fel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sudden_Motion_Sensor

frigör läshuvuden så att hårddisken skyddas lite mer så helt rätt att den känner av när datorn får en stöt och skyddar då hårddisken så gott det går.

Sensor som stoppar hårddisken när den känner att datorn faller. Dock hjälper den ju inte mot bucklor

Jag längtar så till den dag alla datorer har lagringsutrymme utan rörlig mekanik. Dagens hårddiskar är alldeles för känsliga.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag längtar så till den dag alla datorer har lagringsutrymme utan rörlig mekanik. Dagens hårddiskar är alldeles för känsliga.

Håller med till fullo.
Det känns väldigt forntid med rörliga delar, kugghjul etc.
Hade velat ha SSD i min MBP, sen får vi se vad framtiden erbjuder för lagringsmedium.
oo yes.

Jag längtar så till den dag jag inte är så klumpig..

Jag längtar så till den dag jag inte är så känslig..

1
Bevaka tråden