Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudböcker dyker upp under Musik i iPoden?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är ny i iPodvärlden men gillar vad jag ser:)
Har dock två frågor som rör synkningen mellan PC <-> iPod.

1. Har en del ljudböcker (ej köpta via iTunes) som jag synkat med min iPod. Dessa dyker upp i Musikmappen i stället för i mappen Ljudböcker. Är det bara köpta ljudböcker via iTunes som kommer dyka upp på "rätt" plats i iPoden? Eller kan jag tagga mina ljudböcker på något sätt så dom hamnar där jag vill ha dom?

2. Coverflow är ju snyggt när det finns cover. Har en hel del album som det inte finns cover till, kan man göra ett eget typ "Generic" som dyker upp i stället för det som är default? Om man kan vad gäller i så fall (bmp, jpeg, gif, mått etc??)

Tack för hjälpen!

Pandemon

Ursprungligen av pandemon:

Hej,

Jag är ny i iPodvärlden men gillar vad jag ser:)
Har dock två frågor som rör synkningen mellan PC <-> iPod.

1. Har en del ljudböcker (ej köpta via iTunes) som jag synkat med min iPod. Dessa dyker upp i Musikmappen i stället för i mappen Ljudböcker. Är det bara köpta ljudböcker via iTunes som kommer dyka upp på "rätt" plats i iPoden? Eller kan jag tagga mina ljudböcker på något sätt så dom hamnar där jag vill ha dom?

Välj ljudboken, välj Visa info, Välj alternativ, välj Ljudbok som medietyp. Klatt å betatt

tack för svar gabriel..... tänk om det vore så enkelt som du beskrev det

Jag kör PC med Vista (Svensk).
Har en mapp som heter "ljudbok" och som innehåller ca. 295 filer.
Det du skriver kan jag inte göra.

"Välj ljudboken, välj Visa info, Välj alternativ, välj Ljudbok som medietyp"

Ska jag göra det i iTunes eller på mappen i Vista? (Sitter på kontoret nu så jag kan inte testa). Alt. Visa info. finns inte eller så ser jag det inte.

Pandemon

i iTunes alltså. Jag har ingen Windows-dator men det borde verkligen fungera så som jag beskrev där också.

2. ta bort albumnamnet så kommer dom inte in coverflow

Jag testar, tack för svar!

Kan man göra egna covers till dom som saknar? Hur?

Under: visa info -> bildmaterial kan du lägga till valfri bild till albumet

Kalas.... nu börjar det närma sig. Nu har jag alla spår i mappen "Ljudböcker" på poden. Nu skulle ju drömmen vara att få dom i sina resp. mappar oxå. Just nu ligger dom som en enda lång fillista med 800+ spår.

Går det? (förmodligen....)

Pandemon

ja. döp albumet i boken till det boken heter. om dem kommer i oårning så säg till

....hum tack för hjälpen, men det hjälpte inte. Jag vill alltså att det ska stå antalet ljudböcker som finns i mappen ljudböcker på poden. Just nu står det 0 men om jag öppnar mappen så finns där tre st ljudböcker med spåren efter varandra i löpande följd så det är ok. Men jag vill ha undermappar innehållandes ljudböcker till mappen ljudböcker. Hum... någon som förstod det där?

Pandemon

Det går inte i iTunes. iTunes fungerar inte så..

men det är ju lite surt? Så man kan allstå inte ha audiobooks i "albumform" som man har musiken??
Verkar ju vrickat? Om man synkar över ett 10-tal ljudböcker a' 300 filer så får man snällt scrolla till den filen man vill lyssna på?

(Tack för att du svarar på mina konstiga frågor)

Nej, du kan inte skapa undermappar i iTunes. Däremot kan du se till så att alla filer i ljudboken har samma Albumnamn och Artist och sådär så kommer de att vara i "albumform" precis som musiken.

Personligen har jag ljudböcker uppdelade i kapitel så jag har 2-3 filer till varje ljudbok. Det gör det mycket mer överskådligt än att ha ett spår per kapitel och således 300 spår/ljudbok. Det fina med ljudböcker är ju också att iTunes kommer ihåg var man slutade lyssna och fortsätter uppspelningen därifrån så långa filer är inget problem.

Jag uttrycker mig dåligt, jag vill ha ljudböckerna som musiken ( i album). Måste jag då gå in på varje enskild fil och ställa in album & artist? Det är ju ett hästjobb. Men om det är enda vägen så är det väl bara att bita ihop. Man undrar ju varför det inte funkar per default som det gör med t ex skivor man importerar i itues och sedan synkar till poden. Är det för att det saknas info om album & artist månne? (vilket det inte gör på mina filer).

Tack för hjälpen så länge!

Pandemon

Ursprungligen av pandemon:

Jag uttrycker mig dåligt, jag vill ha ljudböckerna som musiken ( i album). Måste jag då gå in på varje enskild fil och ställa in album & artist? Det är ju ett hästjobb. Men om det är enda vägen så är det väl bara att bita ihop. Man undrar ju varför det inte funkar per default som det gör med t ex skivor man importerar i itues och sedan synkar till poden. Är det för att det saknas info om album & artist månne? (vilket det inte gör på mina filer).

Tack för hjälpen så länge!

Pandemon

Markera alla i en ljudbok och välj visa info och skriv in albumnamnet så ändrar du alla på en gång.

bah! ....ger upp snart. Hur svårt ska det vara? I iTunes lokala bibliotek ligger ljudböckerna som mappar med massa filer i resp. mapp. När jag sedan synkar dom till poden hänger lixom inte mapparna med utan endast filerna synkas över. Vad ska jag göra?..... får väl åka in till Macbutiken i Västermalmsgallerian här i Stockholm och erkänna att jag är en PC-fåne som inte kan nåt om MAC

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-05 22:34
Ursprungligen av pandemon:

Får väl åka in till Macbutiken i Västermalmsgallerian här i Stockholm och erkänna att jag är en PC-fåne som inte kan nåt om MAC

Ja gör det!

Mitt andra tips är att aldrig titta i iTunes-mappen, filerna är datorns angelägenheter totalt ointressant för människor. Du tittar på musiken (eller ljudböckerna) via iTunes, det är ID3-taggarna som spelar roll, det är dom vi ska läsa, ändra på om något inte stämmer, lägga till album-omslag i o.s.v. Gör du det snyggt på utsidan så blir det snyggt på insidan också.

1
Bevaka tråden