Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet funkar bara på en dator

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har råkat ut för något märkligt, till och med svårt att förklara...
Av någon anledning så funkar det bara att komma ut på nätet på en av datorerna hemma, min stationära MacPro.
Först trodde jag det var nätverket via min AP extreme, så jag testade att koppla in min dotters Mini direkt till adsl (telia 24 mb) modemet. Men det funkade inte på någon anslutning eller inställning.
Testade då vidare att koppla in en NetGear router WGR614, men det funkade inte heller, inte ens med min MacPro med ethernetsladd. Inte heller iMacen går det att komma ut på.
Jag har testat alla möjligheter med omstarter och sladdbyten, men inget funkar. Har snackat med Telias support, men dom svär sig fria eftersom jag kommer ut på nätet på en dator samt att bredbands-TV:n funkar utan problem.
Jag har kört mac i över tio år och fattar rätt mycket, men det här går över mitt förstånd.
Kan det vara något med modemet? Tänkte kolla med en Teliabutik om jag kan låna och testa något annat modem. Men den funkar ju till MacPro:n, så det låter orimligt.
Jag har inte ändrat några inställningar på någon dator, och det borde ju vara hur simpelt som helst eftersom jag kör med dynamisk DHCP.

beskriv EXAKT hur det är inkopplat med ALLA datorer och nätverkutrustning så ska vi nog kunna hjälpa

Den dator som det funkar på, MacPro:n har jag kopplat direkt till adslmodemet via ethernet (standard). Jag gjorde samma sak med Mini:n och då funkade det inte trots samma inställningar och på samma utgång på modemet, men icke.
iMacen har jag bara kört trådlöst via AP:n och Netgearroutern och det funkar inte heller.
Jag försökte ställa in Netgearroutern med fast lina via Macpro:n, men kom inte ut på nätet på den, och jag kommer inte ut via AP:n heller

Vi hade en kille nyligen där sladden från väggen till ADSL-modemet satt i fel hål.
Vi hade att göra flera dagar innan det fungerade, till sist hittade han felet...

Kan du börja med att ta ur alla små kontakter bakpå ditt adslmodem och verkligen kontrollera att de går till rätt ställen.

Kollat, men det kan ju ändå inte vara fallet eftersom internet funkar på EN dator, samt bredbandsTV:n också är OK

Kortfattat:
• Jag kommer ut på nätet på MacPro:n med ethernetsladden i det första hålet (som på bilden)

Jag kommer inte ut på nätet via:
• Airport, som bara säger att jag inte är ansluten till internet (jo jag har resetat den och gjort massor med omstarter)

• NetGear som inte heller hittar internet

• MiniMac:en som jag försökt med fast lina via samma utgång som funkar för MacPro:n

• Med MacPro:n via något annat uttag på modemet

Det BORDE ju funka med DHCP på alla saker anslutna, anslut till en port vardera (oftast märkta LAN1...LAN2 osv). En trådlös punkt kan man dra till LAN2 t ex.
EDIT: De gula uttagen på din bild ovan.

Har du enbart EN källa för DHCP? (det här tjatar jag jämt om). ADSL-modemet skall vara DHCP-server, din AP måste alltså vara ställd som en trådlös acesspunkt, brukar kallas "bryggläge".

Att din andra dator inte funkar när du ansluter den KAN ha att göra med att ADSL-modemet knyter en IP till en MAC-adress. Byter du då pryl vill den ha en timeout först. Översatt till svenska kan du behöva stänga av ADSLmodemet en stund, slå på det, när det vaknar ansluta din andra dator.

Ursprungligen av Goflorp:

Att din andra dator inte funkar när du ansluter den KAN ha att göra med att ADSL-modemet knyter en IP till en MAC-adress. Byter du då pryl vill den ha en timeout först. Översatt till svenska kan du behöva stänga av ADSLmodemet en stund, slå på det, när det vaknar ansluta din andra dator.

Telia låser IP till datorns MAC-adress, och det är bara ett av uttagen på modemet som används för Internet, övriga är för ip-telefoni och ip-tv samt framtida tjänster. För att fler än en dator ska kunna vara uppkopplad behövs en router.

Koppla ur modemet i minst en halvtimme, koppla sedan in din router och konfigurera den att ansluta via DHCP och att den ska dela ut adresser.

Ursprungligen av Mikael E:

Telia låser IP till datorns MAC-adress, och det är bara ett av uttagen på modemet som används för Internet, övriga är för ip-telefoni och ip-tv samt framtida tjänster. För att fler än en dator ska kunna vara uppkopplad behövs en router.

Koppla ur modemet i minst en halvtimme, koppla sedan in din router och konfigurera den att ansluta via DHCP och att den ska dela ut adresser.

OK... trodde de gula var 4st vanliga nätverksjack.

Nu funkar det igen.
Jag var på Telia och fick låna (faktiskt) en nytt modem, och då föll allt på plats.
Tack för svar!

Gött

Hoppas du slipper strul framöver med ditt nya modem.

1
Bevaka tråden