Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komprimera infogade bilder i ett officedokument

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är ganska nybliven switcher till Mac och stöter på en del produktivitetsproblem i office-applikationerna tycker jag (jämfört med windows-varianten). Nu senaste med hanteringen av bilder.

Problem: När man klipper in bilder i tex ett word-dokument och de inte redan innan inklippningen är komprimerade (tex om man tar dem direkt från en digitalkamera) så blir dokumenten enormt stora.

I Windows variant av Office kunde man klippa in en mängd bilder i exempelvis word, power point eller excel (utan att först behöva formatera dem) och sedan efteråt komprimera alla bilderna tillsammans med en enkel knapptryckning. Om man tex vill lyfta in ett 20-tal bilder från en digitalkamera eller mobil i ett dokument så blir ju filen gigantisk om man inte får ned bildernas storlek. Har man lyft in 20 bilder är detta är jättetidsödande jobb att göra bild för bild.

Finns det någon liknande möjlighet (att komprimera alla bilder samtidigt) på Mac's variant av office? Någon som vet eller har andra tips?

Mvh

Erik

jag hade ju högerklickat på filen när du var klar o valt komprimera.

annars användt valfritt rar/zip verktyg o komprimerat den.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

jag hade ju högerklickat på filen när du var klar o valt komprimera.

annars användt valfritt rar/zip verktyg o komprimerat den.

Det är bilderna jag vill få ned storleken på, jag vill inte addera ett moment med filkomprimering varje gång. Det gör bara processen längre. Och filen blir ju lika stor varje gång någon skall titta på den (och således zippa upp). Men tack för tanken

Om bilderna från din digitalkamera är i formatet JPEG (vilket är ganska vanligt) så är de redan komprimerade. Komprimerar man redan komprimerat material (jpeg-bilder som zippas tex), så kan resultatet bli större och inte mindre.

Ursprungligen av Taz_1999:

Om bilderna från din digitalkamera är i formatet JPEG (vilket är ganska vanligt) så är de redan komprimerade. Komprimerar man redan komprimerat material (jpeg-bilder som zippas tex), så kan resultatet bli större och inte mindre.

Tack för tipset men jag har använt denna process under två år och i alla fall mina bilder blir väsentligt mindre

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-03-25 17:30

Word har nån dum grej för sig att konvertera bilder till nåt okomprimerat format när man infogar dem har jag för mig, men det gäller väl även windowsversionen? Kanske det som knappen du nämner råder bot på.

Tyvärr kan jag inte bistå med mer än så (sorry) eftersom jag undviker Word så mycket det går.

Den funktionen finns tyvärr inte i Word för Mac. Man är hänvisad till att komprimera bilderna i något annat program innan man infogar dem, t.ex. Förhandsvisning (Preview). Det går också att automatisera med t.ex. folder actions, d.v.s. en mapp som automatiskt minskar upplösningen på alla bilder som läggs i mappen.

I denna tråd finns lite tips, speciellt mot slutet.
http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-226880.html

Ursprungligen av M. Sundbom:

Den funktionen finns tyvärr inte i Word för Mac. Man är hänvisad till att komprimera bilderna i något annat program innan man infogar dem, t.ex. Förhandsvisning (Preview). Det går också att automatisera med t.ex. folder actions, d.v.s. en mapp som automatiskt minskar upplösningen på alla bilder som läggs i mappen.

I denna tråd finns lite tips, speciellt mot slutet.
http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-226880.html

I stället för att hänvisa till amerikanska siter kanske du skulle kunna peka på alldeles utmärkta trådar i det här forumet?

Applescript för att processa bilder till bestämda bredder för tex bloggar, tryck mm
http://www.99.se/grafisk-produktion/247686-applescript-foer-att-processa-bilder-till-bestaemda-bredder-foer-tex-bloggar-tryck-mm.html

Aldrig provat automator här är ett exempel och en introduktion
http://www.99.se/apple-programvara/243321-aldrig-provat-automator-haer-aer-ett-exempel-introduktion.html

Naturligtvis borde jag gjort det. Av gammal ovana googlar jag oftast på engelska (min länk var dessutom värdelös, mer tänkt som utgångspunkt för att att leta vidare på egen hand). Se det positivt, både du jag fick ett inlägg till

1
Bevaka tråden