Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrinstallera Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-03-25 09:35

Jag råkade städa bort några systemfiler på min dator så den inte går att starta. Måste därför radera hårddisken och installera om systemet. Problemet är att jag bara har en retail-version på en dual-layerskiva och därför måste köra installationen från en annan dator eftersom min inte har superdrive. När jag kör datorn i target-mode så kommer den dock inte upp som en annan disk på den andra datorn. Någon som vet vad detta kan bero på? och hur ska jag då lyckas installera systemet?

Har du inte en Combo-drive i datorn som läser DVD-skivan? Testa med det först.

Vad har du för dator?

  • Medlem
  • 2009-03-25 10:12

Det är en Powerbook G4 med combo drive. Den verkar inte läsa DL-skivan men läser vanliga dvd utan problem. DL-skivan kan det inte heller vara något fel på för min PB med superdrive kan läsa den... Jag brände skivan via Finder bara, måste jag använda något särskilt program kanske?

Stoppa skivan i datorn som kan läsa den, starta sedan om denna dator i targetmode (håll nere t när du startar). Därefter kopplar du ihop de 2 med firewire och startar den som skall ominstalleras med "alt" nertryckt. Nu ska du kunna välja skivan som sitter i den andra datorn och installera från den.

Har du inte orginal DVDn? Den skall funka på en Combodrive.

  • Medlem
  • 2009-03-25 11:03

Johan S: Jag bytte till en FW som faktiskt fungerar;) och gjorde som du sa. Funkar bra ända tills jag ska köra installationen och den ber mig starta om datorn för att kunna starta installationen. Då startar datorn bara om och sen hänger sig i uppstarten. Första gången precis innan finder skulle öppna (blå skärm) och nu redan vid äpplet

Sweet_112: Den har jag tyvärr inte kvar

Om du startar på installationsskivan via Firewire ska datorn inte "be dig starta om". Du ska välja installationsskivan i bootmenyn (som du får upp med alt intryckt vid start av datorn) och därefter komma direkt in i installationen..

  • Medlem
  • 2009-03-25 11:10

Jag får inte upp skivan när jag trycker alt vid uppstart. Bara välja mellan min egen hårddisk och den som är ansluten via firewire..
Kan det bero på att jag gjort fel när jag brände ut skivan? som den ser ut nu så är det .dmg filen som ligger på skivan. Skulle jag ha bränt .iso filen istället?

Senast redigerat 2009-03-25 11:20

Du skrev tidigare att det var en retail-skiva - nu säger du att det är en bränd skiva - har du inte originalet?

Om det är en nerladdad och bränd OSX-skiva det handlar om, så stänger vi här.

Om du har en annan förklaring till varför du har en bränd skiva, så kan du skicka ett PM till mig, så öppnar jag tråden igen.

/Mod

1
Bevaka tråden