Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nordea, e-legitimation och mac

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-03 11:46

Hej

Jag har försökt följa alla diskussisioner som varit här men är har jag inte fått någon klarhet i om någon lyckats med ett E-leg från Nordea att funka. I så fall hur?

Anders

Har väntat länge på Nordeas utlovade lösning. Fick nedanstående svar från Nordea. Överväger starkt att nu byta till en bank där E-legitimationen fungerar för Mac. / Johan

Nordeas e-legitimation fungerar för närvarande enbart med Windows.
Anledningen är att den säkerhetsprogramvara som Nordea använder endast finns
utvecklad för detta operativsystem.

I dagsläget kan vi inte svara på när Nordeas e-legitimation kommer att
fungera på Mac.

Vår förhoppning var att det skulle fungera i samband med lanseringen av den
nya säkerhetsprogramvaran Nexus Personal (november 2005). Dessvärre är inte
fallet så och som det ser ut i dag kan det tänkas bli möjligt först under
andra kvartalet 2006.

Vi tar tacksamt emot våra kunders synpunkter och önskemål samt skickar dessa
vidare till respektive produktägare.

Med vänlig hälsning

Nordea Bank AB (publ)

Karin Hjalmarsson

Vilka banker har då stöd för OS X vid e-legitimation?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vilka banker har då stöd för OS X vid e-legitimation?

Har Telia/ SEB eleg. som jag använder till GE Moneybank.

SEB
GE Moneybank.

Vore bra om folk kunde utöka lista,
------------
Kan bara hålla med om att Nordea suger, sämre får man leta efter!

Jag har själv börjat tröttna på att det aldrig kommer ordentligt Mac-stöd för e-legitimation och e-postade helt enkelt företaget som tillverkar Nordeas dosa som man måste ha för att ladda ner e-legitimation från Nordea. Fick följande svar:

Ursprungligen av Pontus Nilsson:

Hej,
Det finns BETA drivrutiner för Mac OS X för Argos Mini II, vi väntar bara på att Nordea & övriga banker ska släppa sitt stöd för Mac.
Hälsningar,
Pontus Nilsson

Kort, koncist och relativt tydligt. Nu väntar vi alltså bara på bankerna och de har i princip ingen anledning att inte fullfölja detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-31 12:12

Fungerar det nu med Mac?

Ursprungligen av formica:

Fungerar det nu med Mac?

Nej, inte fullt ut, men det finns en work-around som ger nästan full funktionalitet för oss strandsatta mac-användare som fortfarande har Nordea som bank:

1. Ladda ner Nexus Personal för Mac OS X:
http://www.nordea.se/Privat/Internet%2boch%2btelefon/Nerladdning%2bav%2bprogram%2bför%2bMac/956112.html

2. Logga in på Nordea med dina inloggningsuppgifter på en PC! (Behöver bara göras denna gång så du kan låna en PC.)

3. På PC:n ska du ladda ner din e-legitimation till fil. Så här skriver Nordea: Du hittar de tekniska kraven på Nordeas hemsida > Privat > Internet och telefon > e-legitimation på fil > Support > Förutsättningar och tekniska krav. Spara den på ett bärbart media, exempelvis ett USB-minne, och importera den sedan till din Mac. Du hittar hur du flyttar din e-legitimation på fil på Nordeas hemsida > Privat > Internet och telefon > e-legitimation på fil > Support > Kopiera/Flytta e-legitimation på fil

4. Installera Nexus Personal på din mac (om inte det är gjort). Importera alltså din e-legitmationsfil till detta program.

5. Om man därefter använder Firefox så kommer det default att funka! Även Safari funkar med Henils tips nedan.

Vad är det då som inte fungerar? Vad jag märkt funkar det inte att signera på Försäkringskassan, vilket betyder att du inte kan lämna in dina ärenden! Kanske tillräckligt illa, men du kan i alla fall logga in och se och följa alla dina ärenden.

Skatteverket tror jag fungerar, men har inte gjort några avancerade grejer än (som ex. deklaration).

Senast redigerat 2008-03-31 22:32
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-31 22:02
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Vad är det då som inte fungerar? Vad jag märkt funkar det inte att signera på Försäkringskassan, vilket betyder att du inte kan lämna in dina ärenden! Kanske tillräckligt illa, men du kan i alla fall logga in och se och följa alla dina ärenden.

Skatteverket tror jag fungerar, men har inte gjort några avancerade grejer än (som ex. deklaration).

6. Om man importerar certifikatet (*.p12-filen) till Nyckelhanteraren fungerar det i Safari.

Försäkringskassan, PPM, Skatteverket etc fungerar då med Safari.

Ursprungligen av Henil:

Om man importerar certifikatet (*.p12-filen) till Nyckelhanteraren fungerar det i Safari.

Har faktiskt hittat ett problem med detta. Om man har flera certifikat (vid flera användare) på samma dator klarar inte Nyckelhanteraren av att via Safari köra mer än den först installerade. Nexus Personal under Firefox klarar dock av flera användare utan problem.

Observera att du måste installera läsare och nexus etc på PCn innan.

Ursprungligen av Noumenon:

Observera att du måste installera läsare och nexus etc på PCn innan.

Helt rätt:

  • Det funkar utmärkt med Internet Explorer som jag tror alltid är installerad på varje Windows-installation (?).

  • Nexus måste dock installeras, ja. Men det är en lätt match på PC...

Ursprungligen av Henil:

6. Om man importerar certifikatet (*.p12-filen) till Nyckelhanteraren fungerar det i Safari.

Wow, bra tips. Tack!

Ursprungligen av Henil:

Försäkringskassan, PPM, Skatteverket etc fungerar då med Safari.

Tyvärr inte signering vid ex. begäran av föräldraledighet hos Försäkringskassan (samma fel som Firefox).

Senast redigerat 2008-03-31 22:30

Själv kommer jag inte in på skatteverket, trots att jag har installerat nexus och min e-leg-fil i dels nexus men även nyckelhanteraren.

Nevermind, fungerade i safari, dock inte i firefox betan.

Senast redigerat 2008-04-01 01:56

Jag använder Sparbanken (eller vad de heter just ju innan nästa namnbyte).

Jag har inga problem att skapa eller använda BANK ID inklusive skatteverket och försäkringskassan. Jag använder Safari 3.1.

Ursprungligen av Mats Larsson:

Jag använder Sparbanken (eller vad de heter just ju innan nästa namnbyte).

Jag har inga problem att skapa eller använda BANK ID inklusive skatteverket och försäkringskassan. Jag använder Safari 3.1.

Nu handlar visserligen tråden om Nordea som inte följer BankID-standarden. Men det skadar väl inte att förtydliga att just Nordea och SEB/Telia har andra säkerhetslösningar varav vi i denna tråd försöker hitta lösningar för Mac om man har Nordea.

(Sedan är det kanske en helt annan fråga varför man har vilken bank eller ej - det är inte heller för alla att "bara att byta bank om den man har inte stöder Mac" vilket verkar vara mångas argument.)

Nej, det är välkänt att BankID funkar bra. Varför? För att det inte kräver programvara installerad som i sig har dåligt stöd för mac.

intressant att läsa tråden. Har själv brottats med dessa problem som nordeakund och macägare.
Det inte fullt så roliga var att jag fick rådet att aktivera mitt e-leg (på kort) på ngt av nordeas kontor, men jag tröttnade när ingen av de 5 kontor jag besökte hade en fungerande kortläsare.

Sen frågade jag ifall den nya kortläsaren de släppt skulle funka med mac...
"javisst, det kommer drivrutiner till hösten"
katastrof!

Jag har internetbank via SEB och e-legitimation via Telia. E-legitimationen (BankID) fungerade inte att installera i Safari. Lite tråkigt men det löste sig genom att det gick att installera i Firefox

Prova FireFox eller Netscape med Nordeas internetbank.

Ursprungligen av Christian S:

Prova FireFox eller Netscape med Nordeas internetbank.

Jag kör Nordeas internetbank (Både med dosa, skrapkoder och enkel login) via Firefox (2.00.11), Mac os x 10.3.9, utan problem, kör bank ID på Försäkringskassan och det fungerar klanderfritt.

Mvh

  • Medlem
  • 2008-04-23 20:18

Tiger och e-leg hos Nordea

Hej!

Hittade denna tråd nu när jag försökte få e-leg att funka på min iBook för att kunna deklarera online. Fick av en vänlig kille på Nordea länk till sidan som länkas ovan där man kan ladda ner programmet och drivrutin för dosan.

Programmet går fint att ladda ner och installera. Drivrutinen är dock i en "*.pkg" som är för Leopard. Jag som har Tiger kan inte öppna denna fil, eller?

Tacksam för hjälp!

/Simon

  • Medlem
  • 2008-05-12 11:47

Ingen som har tips om hur jag fixar e-leg på Nordea med Tiger installerat på iBooken? Drivrutinen till dosan ligger i en fil som bara går att öppna på Leopard. Kanske någon har den och kan skicka?

/Simon

Ladda hem Pacifist och se om du kan plocka ut filerna själv.

CharlesSoft - software you always wished someone would write

  • Medlem
  • 2008-05-12 23:17

Hmm, har följt instruktioner här ovan men stöter ändå på patrull.

1. kan inte logga in med e-leg på Nordeas hemsida
2. När jag försöker söka studiemedel på CSN kommer jag till sidan för att skriva under men möts där av meddelandet att plugin av typen application/x-iid saknas. Hittar ingen sån när jag googlar.
3. Hur installerar jag drivrutinen till kortläsaren och går det då att använda den istället för fil (som ju dock verkar mycket smidigare om det bara funkar.)

(Tack TZW för tipset om pacifist!)

Tacksam för svar,

en trött Simon

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-05-12 23:28
Ursprungligen av pyro:

Hmm, har följt instruktioner här ovan men stöter ändå på patrull.

1. kan inte logga in med e-leg på Nordeas hemsida
2. När jag försöker söka studiemedel på CSN kommer jag till sidan för att skriva under men möts där av meddelandet att plugin av typen application/x-iid saknas. Hittar ingen sån när jag googlar.
3. Hur installerar jag drivrutinen till kortläsaren och går det då att använda den istället för fil (som ju dock verkar mycket smidigare om det bara funkar.)

(Tack TZW för tipset om pacifist!)

Tacksam för svar,

en trött Simon

Försäkringskassa kör med exakt samma active-x plugin för att kunna signera, idiotiskt när det har gått att lösa på andra sätt på andra siter. Men det fungerar endast att signera dessa sidor med IE6 eller senare, dvs. Windows är ett krav. Om jag har fel och det finns en lösning blir ingen gladare än jag. Lösningen för mig just nu stavas VMWare.

Har googlat runt, men inte hittat några svar. (Ingen uppning i onödan här inte )

Har fixat elegget till macen, inga problem där. Fungerar att logga in på CSN osv. Nästa grej är att få kortläsaren att fungera! Har ncr1-läsaren och har redan laddat ner drivisarna från Nordeas hemsida, men roligare än så blir det inte. Kopplar jag dosan till datorn står det Nordea i fönstret ett par sekunder innan den dör. Någon som kommit längre än så?

Edit: Hoppas att jag inte gjorde någon själ ledsen i tron om att det kommit någon lösning eller så!

Nu fungerar äntligen e-leg hos Nordea. Verkar bara fungera i Firefox.
Använder e-leg på kort via NCR-dosan eller vad den nu heter.
Har bara testat att logga in på Skatteverket, men eftersom det går där borde det ju funka överallt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-24 21:47

Det fungerar utmärkt med Nordea och e-leg via kortläsaren nu. Det var på tiden.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-26 22:08

Har precis prövat med Nordeas e-legitimation på kortet men får det inte att fungera. Vilken version av Firefox använder ni?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-26 23:04
Ursprungligen av nallen:

Har precis prövat med Nordeas e-legitimation på kortet men får det inte att fungera. Vilken version av Firefox använder ni?

Senaste versionen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-26 23:20

Det var det som var problemet. Efter uppgradering från 3.0.6 till 3.0.7 så fungerade det.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-03-27 18:49

Då är det bara nästa steg kvar. Att fixa så att det fungerar i Safari!

Bevaka tråden