Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Storleken på mina låtar i Itunes har blvit dubbelt så stora

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis köpt en ny data så jag har fått överföra alla mina skivor igen till datorn men när jag importerar dom till Itunes blir storleken dubbelt så står, förut var en 10 minuter lång låt 11 mb nu är den 24 mb. Jag har provat att ta bort allt och importera igen men det blir samma skit, jag får bara plats med 1000 låtar nu på min Ipod Nano 8gb. Fattar inte vad som är fel.

Du menar att du importerar all musiken från CD-skivor igen? Du för inte över musiken från din gamla dator? I så fall låter det som om import-inställningarna i din nya iTunes är annorlunda än de var innan. Kolla på:
iTunes -> Inställningar -> Allmänt -> Importinställningar

Hos mig är en 10 min fil också ca 24 mb. Jag importerar till AAC, 320kbit/s. Lägre bitfrekvens kommer att ge mindre fil, men sämre ljud. Tveksamt om det är så mycket sämre att det går att höra dock.

Utgångsinställningen i iTunes är väl nu kvaliteten 256 bps vid import, alltså dubbelt så hög som den tidigare utgångsinställningen 128 bps, och då blir helt logiskt filerna dubbelt så stora när de har dubbelt så bra ljudkvalitet. Du kan ställa in en lägre kvalitet i iTunes vid import, den går så långt ner till 64 - men då låter det inte särskilt bra. 128 är lägsta värde för att man ska höra vad musiken är tycker jag, men själv kör jag 256 som standard för iPod. Jag står inte ut med sämre.

1
Bevaka tråden