Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia skippar bindningstid för iPhone-abonnemang på måndag

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2009-03-21 11:35

Det verkar som att Telia inte längre kommer att kräva att kunderna binder på 12 eller 18 månader för att få köpa en iPhone med Abb.

http://www.ilove.nu/blogg/nyheter/iphone-utan-bundet-abbonemang

Ursprungligen av Rommie:

Det verkar som att Telia inte längre kommer att kräva att kunderna binder på 12 eller 18 månader för att få köpa en iPhone med Abb.

http://www.ilove.nu/blogg/nyheter/iphone-utan-bundet-abbonemang

går det att få detta bekräftat förutom att vänta till måndag förstås?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-21 14:17

ilove.nu som källa :|

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2009-03-22 18:15
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2009-03-23 12:19

Vad innebär detta om man har t ex 3 eller Tele2?

Kan man nu bara köpa en lur helt utan abonnemang, eller är den fortfarande låst till Telia - isf är det väl meningslöst att sälja den utan bindningstid?

Vore intressant om nån kan bringa lite klarhet i detta.

wow intressant. vad innebär det här? att vi kan köpa iphone 16 gb från telia operatörsfritt?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-23 12:26

Obundet betyder ju obundet, så i princip så skall man ju kunna köpa en telefon obundet och sedan låsa upp den för andra operatörer för 300kr. I princip altså.....

Ursprungligen av Mattias L:

Obundet betyder ju obundet, så i princip så skall man ju kunna köpa en telefon obundet och sedan låsa upp den för andra operatörer för 300kr. I princip altså.....

det här verkar juh för bra för att vara sant. jag tänker i samma banor som dig Mattias. hoppas att det föreligger på det här sättet. men resultatet av dessa handlingar från telia ger juh faktiskt starka indikationer att de vill frigöra sig från hög lagerhållning. i sin tur leder det förstås till tankarna att det är en ny telefon på ingång. eller hur tänker ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-23 12:54
Ursprungligen av ChrisWai7:

det här verkar juh för bra för att vara sant. jag tänker i samma banor som dig Mattias. hoppas att det föreligger på det här sättet. men resultatet av dessa handlingar från telia ger juh faktiskt starka indikationer att de vill frigöra sig från hög lagerhållning. i sin tur leder det förstås till tankarna att det är en ny telefon på ingång. eller hur tänker ni?

Detta står under erbjudandevillkor:
"Erbjudandet gäller privatpersoner och max en telefon per abonnemang. Bytesrätt samt öppet köp för iPhone 3G gäller endast om retur till Telia sker i obruten förpackning. Nedladdning av program eller annan mjukvara till iPhone 3G som inte godkänts av Apple kan skada telefonen, i de fallen kan den komma att exkluderas av Apples garantibestämmelser.
Mobiltelefonen är operatörslåst till Telias mobila abonnemang i Sverige i 12 månader. Därefter kan spärren tas bort till en kostnad av 300 kr.
Erbjudandet gäller så långt lagret räcker, vi reserverar oss för slutförsäljning. "

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-23 12:50

Att det är en ny telefon på gång är väl ganska troligt, när den kommer är ju dock en annan femma, tidigast till sommaren tror jag. Jag tvivlar på att Telia vet med säkerhet, de går nog bara isåfall på samma indikationer som resten av världen.

Det trista är ju att man bara kan köpa den obunden med deras speciella i-abbonemnang. Hur man än gör så kommer det nog att kosta en eller två månadsavgifter innan man är helt telia fri, plus upplåsnings avgiften osv...... Dyr telefon, igen.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-23 12:58

Fast så stod det ju innan också.

Så - borttagandet av bindningstiden gäller människan - inte hårdvaran. :-D.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-23 14:25
Ursprungligen av Zimmerman:

Så - borttagandet av bindningstiden gäller människan - inte hårdvaran. :-D.

Precis. Du kan säga upp abonnemanget men står då med en telefon du inte kan använda (utan hack).

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-23 15:38

Detta måste redas ut, vem går ner till Telia och styr upp detta?

Att sälja en telefon obunden är i mina ögon samma sak som operatörsfri. Det måste det vara. Vad finns det annars för skäl att sälja den obunden? Falsk marknadsförning.....

Ursprungligen av Mattias L:

Detta måste redas ut, vem går ner till Telia och styr upp detta?

Att sälja en telefon obunden är i mina ögon samma sak som operatörsfri. Det måste det vara. Vad finns det annars för skäl att sälja den obunden? Falsk marknadsförning.....

Obunden i Telias ögon är att den inte säljs bunden till ett abonnemang.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-23 16:22

Men eftersom man bara kan köpa den obunden med 4 olika abonnemang så måste dom väl tänka på något annat sätt. Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-23 19:47
Ursprungligen av Mattias L:

Men eftersom man bara kan köpa den obunden med 4 olika abonnemang så måste dom väl tänka på något annat sätt. Eller?

Du får lära dig att skilja på begreppen.

Obunden har inget med telefonen att göra, telefonen är fortfarande låst.

Kontantkort är väl inte abonnemang?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-23 17:54

Pratar vi om samma sak?

Jag hittar ingenstans på deras sida att den skulle vara obunden. Nu är man bunden i 12 månader istället för 18 eller 24 månader.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2009-03-23 18:57
Ursprungligen av Cappachino:

Jag hittar ingenstans på deras sida att den skulle vara obunden. Nu är man bunden i 12 månader istället för 18 eller 24 månader.

Telefonen har alltid varit operatörsbunden till Telia i 12 månader och kan sedan låsas upp för 300kr. Så det är inget nytt. Oberoende av vilket abbonnemang man har till den.

Ursprungligen av onaz:

Telefonen har alltid varit operatörsbunden till Telia i 12 månader och kan sedan låsas upp för 300kr. Så det är inget nytt. Oberoende av vilket abbonnemang man har till den.

Jag tror att han syftar på att man teckna ett abonnemang på 12 månader. Förut fanns det bara i 18 och 24 månader.

Å andra sidan är väl det här normalt för alla operatörer...man säljer lurar obundet eller med kontantkort och dom är alltid låsta en tid. Allt är väl helt normalt? Som det alltid varit?

Skillnaden är väl att "vanliga" lurar är lätta att klämma ur låset - har själv gjort det på en Ericsson med Parallels/win och ett litet program - medans det är krångligare med en iPhone och risken finns att det fuckar upp varje gång en update från Apple kommer. En upplåst Ericsson/Nokia funkar för all framtid.

Är det därför som några plötsligt upptäcker det som alltid varit?

Nu hitta jag på telias sida iphone med 0 månaders bindningstid.
http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page
Enligt macworld borde det innebära att man kan låsa upp telefonen för några hundra kronor.
Verkar väldigt konstigt om abonnemanget är obundet men telefonen är ändå bunden i 12månader.
Nån som varit i kontakt med telia idag?

Senast redigerat 2009-03-23 22:13
Ursprungligen av Cappachino:

Nu hitta jag på telias sida iphone med 0 månaders bindningstid.
http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page
Enligt macworld borde det innebära att man kan låsa upp telefonen för några hundra kronor.
Nån som varit i kontakt med telia idag?

Nej? Köper du en iPhone hos Telia, är den bunden till Telia, i 12 mån.
Har inget med abonnemang att göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-26 21:25
Ursprungligen av Cappachino:

Nu hitta jag på telias sida iphone med 0 månaders bindningstid.
http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page
Enligt macworld borde det innebära att man kan låsa upp telefonen för några hundra kronor.
Verkar väldigt konstigt om abonnemanget är obundet men telefonen är ändå bunden i 12månader.
Nån som varit i kontakt med telia idag?

Nej det går inte. Hur kan Macworld missa att läsa villkoren?!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-23 21:46

Var det inte det jag skrev i inlägg #8?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-23 22:21

Vad finns det då för anledning att betala mer för telefonen med ett obundet abonnemang om du ändå har telefonen "bunden" i 12 månader? Någon nytta måste ju erbjudandet fylla?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-24 12:01
Ursprungligen av Mattias L:

Vad finns det då för anledning att betala mer för telefonen med ett obundet abonnemang om du ändå har telefonen "bunden" i 12 månader? Någon nytta måste ju erbjudandet fylla?

Man kan t.ex byta abbonemangsform när man vill, det går inte om man har den bunden i visst antal månader.

Bevaka tråden