Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att ta emot mail

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-24 10:56

Har pop konto och Mail version 2.1.3 som vägrar ta emot mail. Har fungerat i över ett år med samma inställningar. Men för ca 1 år sedan hände samma sak var utan mail i flera veckor sen plötsligt fungerade de igen. Några tips?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-24 11:01

Hur ser du att Mail inte tar emot? Felmeddelanden? Skärmdumpar?

Låter ju lite som att det är leverantören det är fel på... Om det börjar fungera utan att du gör nåt.

Hur många konton handlar det om? ("Pop-konto" låter som det är ett. "fungerade de igen" låter som det är flera.)

Vilket (eller vilka) konton är det? (Vilken eller vilka leverantörer? Har du kollat med dem om de har några driftsproblem just nu?)

Vilken internetoperatör har du? (Har du kollat med dem om de har några driftsproblem just nu?)

Mail-konto-leverantören och/eller internetoperatören har kanska gjort några förändringar som kräver att du ändrar i dina inställningar?

Har du möjlighet att komma åt dina konton via webb-mail? Fungerar det där?

Du pratar bara om att ta emot - betyder det att det fungerar att skicka mail?

Låter du alla mail ligga kvar på servern? Då kan det helt enkelt vara fullt och inga nya mail kan tas emot.

Klicka i så fall på verktygssymbolen (nere till vänster) och välj kontoinformation. Där kan du se alla meddelande som finns på servern. Ta bort alla eller sortera dem efter datum och ta bort alla äldre meddelanden. Eller sortera efter storlek och ta bort de största.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-24 11:49

Låter som att SSL-funktionen har satt på sig själv men fortfarande står på port 110. Mail > Inställningar > Konton > Avancerat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-24 12:22

Home.se, inga driftstörningar, ett pop konto, har slängt mängder. Inkommande mail ligger på servern det är nog där det felar. Trodde det räckte slänga i Mail. tack

Under avancerat i kontoinställningarna kan du kan ställa in huruvida och hur länge meddelandena ska sparas på servern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-24 12:54

20 brev 14,3 MB efter att jag sorterat på server men inga kommer in till Mail?
SSL avstängt

Menar du att du har 20 mail som ligger på servern men inget av dessa har kommit in i mails inbox? Eller är det 20 gamla mail? Vad händer om du skickar ett mail till dig själv? Dyker det upp på servern och i inbox, eller bara på servern, eller ingenstans?

I vilket fall är 14,3 mb inte så mycket och då är det antagligen något annat fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-24 13:36

inga mail som ligger på server kommer till mails inbox. Mail till mig själv dyker upp på servern men inte i mails inbox. Hur går jag vidare, verkar som mina städ tag inte ger några resultat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-25 13:41

Ok problemet låg hos home/spray men det aviserades inte på deras webbsida. Tack för alla tips

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-05-28 12:54
Ursprungligen av Henyk:

Ok problemet låg hos home/spray men det aviserades inte på deras webbsida. Tack för alla tips

Har samma problem, det ligger mail på servern men Apples Mail ser dem inte och hämtar sålunda inte hem dem. Vanligt popkonto. Funkar om man använder Outlook eller T-bird, men det är inte aktuellt att byta klient.

Gör er jobbet att byta till IMAP istf POP3.

Det är värt jobbet, plus att man kan ha samma mailadress i iPhonen och två datorer utan det gamla vanliga problemet ; "Nä, det ligger i den andra datorn..."

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-05-28 13:14
Ursprungligen av Goflorp:

Gör er jobbet att byta till IMAP istf POP3.

Det är värt jobbet, plus att man kan ha samma mailadress i iPhonen och två datorer utan det gamla vanliga problemet ; "Nä, det ligger i den andra datorn..."

IMAP är inte aktiverat på servern, så det är POP som gäller.

Ursprungligen av Peth:

IMAP är inte aktiverat på servern, så det är POP som gäller.

Kanske dags byta server?

GMail har bra villkor, hur mkt mail som helst, IMAP funkar som en dröm.
Väldigt hög uptime.

"lokala" mac.se här fixar en adress av type namn@mac.se med IMAP, bra spamskydd och hög uptime. Dock tar de 500:- om året.

Försökt tjata på en PC-polare som envisas med en adress per dator (4st) och som dels aldrig har dokument åtkomliga - jag har börjat skicka 4 mail varje gång.:)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-05-28 13:31
Ursprungligen av Goflorp:

Kanske dags byta server?

GMail har bra villkor, hur mkt mail som helst, IMAP funkar som en dröm.
Väldigt hög uptime.

"lokala" mac.se här fixar en adress av type namn@mac.se med IMAP, bra spamskydd och hög uptime. Dock tar de 500:- om året.

Försökt tjata på en PC-polare som envisas med en adress per dator (4st) och som dels aldrig har dokument åtkomliga - jag har börjat skicka 4 mail varje gång.:)

Du får tro mig på mitt ord att det inte går att byta server (går går det, men det är inget som vi kan påverka). Jag vill ha en lösning på problemet som inte går ut på att ändra ett antal förutsättningar som jag inte styr över.

Ursprungligen av Peth:

Du får tro mig på mitt ord att det inte går att byta server (går går det, men det är inget som vi kan påverka). Jag vill ha en lösning på problemet som inte går ut på att ändra ett antal förutsättningar som jag inte styr över.

Synd.

Jag får respektera det helt enkelt.

Vad är det för mailserver ni kör i dagsläget då? Lättare att felsöka om man vet..

1
Bevaka tråden