Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook 2,4 tar inte 4GB minne + tips om HDD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-22 16:21

Hej!
Jag söker er hjälp med ett problem och en undran:

Jag har just blivit ägare till en mycket välbehållen Vit MacBook 13" 2,4 Ghz (uttagen sep 08 enligt säljare och serinummer, alltså modellen innan Unibody).

Den kom i standardutförande (?), 160 Gb Hårddisk och 2 Gb minne.

Häromdagen köpte jag minnen på webhallen:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=78956
Men MacBooken går inte igång alls, med BÅDA i - skärmen förblir svart, och sov-lampan lyser lite, thats it)
Men den går igång med vilket som helst av de nya minnena (2 Gb) ihop med vilket som helst av de gamla 1Gb.
Jag har testat att köda Diagnostics med
1. endast 2st 1Gb - felfri
2. en 1gb och en 2Gb - felfri
men Diagnostics kommer man aldrig till när man har 2st 2Gb.

Vad kan felet vara? Vilka minnen skall jag ha från Webhallen? (jag hoppas att jag får byta dom där)

2. Undran är, om jag ändå börjar om, så tänkte jag smälla in en stor HDD -
Vilka tipsar ni om? (gärna på webhallen, så sipper jag massa transporter av mig själv...)
Jag har tänkt mig runt 320-500 Gb. Men utan att den blir för varm.
Behöver man förbereda hårddisken innan man installerar OSX, eller är det bara till att trycka in den och sedan köra installations-skivor?

Mycket tacksam för svar.
Är hänförd av alla problemlösare på detta forumet, så jag litar på att ni har några fina svar och tips till mig.

//Jonathan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-22 19:46

Mycket märkligt. Jag har själv en vit Macbook (inköpt 07) och har nu två st 2 Gb-moduler i utan problem. Vet inte om det kan bero på märket (jag kör Corsair med exakt samma spec som dina) men den kickade igång utan några problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-22 22:26

ja, det är Mycket Märkligt.
KAnske kan få WebHallen att byta till Corsair. MEN Webhallen ville inte ta tillbaka dom eftersom det inte var något fel på minnet, utan borde vara fel på min dator/hårdvara.
Men eftersom dom plockade fram dom i samråd och under rådfrågning "Allt om Mac" i handen, så kan dom kanske ha lite vänlighet att ta tillbaka dom. Dom fungerar ju faktist inte i syftet som jag efterfrågade, jag bad inte om att få 2 st som fungerar var för sig, utan 2st som fungerar ihop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-24 11:54

Macoteket

Ursprungligen av younis:

ja, det är Mycket Märkligt.
KAnske kan få WebHallen att byta till Corsair. MEN Webhallen ville inte ta tillbaka dom eftersom det inte var något fel på minnet, utan borde vara fel på min dator/hårdvara.
Men eftersom dom plockade fram dom i samråd och under rådfrågning "Allt om Mac" i handen, så kan dom kanske ha lite vänlighet att ta tillbaka dom. Dom fungerar ju faktist inte i syftet som jag efterfrågade, jag bad inte om att få 2 st som fungerar var för sig, utan 2st som fungerar ihop.

Köp dina minnen av Macoteket i framtiden. Där har du livstids garanti på minnena och det är aldrig några problem att byta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-23 01:22

Nä, du måste ju få lämna tillbaka dom när de inte uppfyller kraven. När du handlar på nätet skyddas du väl dessutom av distanslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt om jag inte missminner mig. Klart att det inte är fel på datorn när min gamla burk tar 4 Gb utan problem, det låter snarare som sagt att det kanske är märkena som inte lirar i samma lag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-23 10:56

bra - det stärler mig i argumentationen (dock köpta av dom direkt ur deras butik i sthlm).

Några tips på HDD som inte gör MB för varm - en prisvärd disk alltså, runt 320-500Gb?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-24 14:38

Eller hellre på dustinhome.se som har utmärkta priser på minnen som är klassade som mackompatibla (fniss).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-31 16:22

Dåså. Sen senast har historien slutat lyckligt men med olika lärdomar:

Kingstons nyproducerade minnen som dom hade på WebHallen funderar INTE i min MacBook! (trots att motsatsen anges på Kingstons hemsida.)

Mycket cred till WebHallen som tog hand om och löste problemet åt mig och tog hem 2 Corsair
http://www.webhallen.com/prod.php?id=80400
och dom fungerar nu.

Mycket mekk - men bra bemötande på Webhallen på Sveagatan som sagt. Bara att rekomendera

1
Bevaka tråden